Leusden,
01
mei
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zeventig jaar stijl

Max Hoffman en Frank Lloyd Wright: wat verbindt de twee invloedrijkste Amerikaanse estheten van de twintig eeuw?

Als we door de staat New York naar het zuiden rijden – in de richting van Manhattan – worden we geteisterd door een koude Atlantische regen. De kleine verchroomde ruitenwissers van de Porsche 356 Cabriolet schieten nerveus heen en weer en op het stoffen dak slaan de regendruppels een furieuze drumsolo. De twee uur durende rit over de Taconic State Parkway voert uiteindelijk naar de ommuurde wijk Island Drive in Rye, Westchester County. Er zijn geen huisnummers hier, maar die hebben we ook niet nodig. Al na honderd meter komt onze beroemde bestemming in zicht: met zijn koperkleurige gevel, gebeeldhouwde houten kozijnen en ruiten van Prairie Gold-glas. We draaien de Porsche de oprijlaan op. Het licht uit zijn koplampen wordt gereflecteerd door de motregen.

Usonian-stijl

Dit is het huis van Maximilian E. Hoffman, de Oostenrijkse immigrant die Europese sportauto’s naar Amerika haalde. Het werd in 1955 door Frank Lloyd Wright ontworpen in de Usonian-stijl en was een van zijn allerlaatste creaties. Lloyd Wright overleed in 1959 en een van de belangrijkste Amerikaanse architecten van de twintigste eeuw. Hij werd bekend door zijn lage ‘prairiehuizen’ met ver overhangende daken. Ze waren baanbrekend – onder meer door hun open interieurs met nauwelijks tussenmuren – en pasten perfect bij Hoffman, die op zijn eigen manier een visionair was en bovendien een sterke fascinatie voor design had.

Passie voor auto’s

Hoffman werd in 1904 in Wenen geboren en ontwikkelde een passie voor auto’s, net als zijn Joodse vader, die een fietsenfabriek had. Hij begon al op jonge leeftijd een Amilcar-dealer en verkocht hier en daar ook dure sportwagens aan rijke Oostenrijkers. Eind jaren dertig vluchtte hij voor het dreigende Nazisme naar Parijs en van daaruit naar de Verenigde Staten. De jonge Hoffman ging in New York wonen, waar hij betaalbare sieraden op bestelling maakte. Met de inkomsten uit zijn snel groeiende bedrijf startte hij in 1947 de Hoffman Motor Company, met een showroom aan de welvarende Upper East Side van Manhattan. Hoffman was technisch goed onderlegd en had een oog voor design. Zo was hij bijvoorbeeld een fanatiek verzamelaar van kunst in al zijn vormen. In 1950 liet de Zwitserse journalist Max Troesch hem foto’s zien van de allereerste Porsche 356. Hoffman was zo enthousiast dat hij er gelijk twee bestelde.

Nauw betrokken bij Porsche

Na in de auto’s gereden te hebben, reisde Hoffman nog in hetzelfde jaar af naar Parijs, waar hij Ferdinand Porsche ontmoette. De mannen sloten een overeenkomst. Hoffman zou nog vijftien 356’s krijgen, waarmee hij de officieuze importeur van Porsche in de Verenigde Staten werd. De Oostenrijker had een grote bewondering voor Porsche en raakte al snel nauw betrokken bij het merk. Zo gaf hij de aanzet tot de ontwikkeling van de iconische 356 Speedster en werd het nu zo bekende Porsche-schild op zijn aanraden ontworpen. Verder racete Hoffman met zijn 356 in een aantal amateurkampioenschappen. Daarmee maakte hij de chauvinistische Amerikanen – die liever een benzineslurpende V8 onder de motorkap hadden – nieuwsgierig naar dat kleine, opkomende sportwagenmerk uit Europa. Vanaf 1959 was Hoffman echter niet langer de enige Porsche-importeur in de Verenigde Staten. In dat jaar werd de Porsche of America Corporation opgericht. Hoffman bleef nog vijf jaar lang verantwoordelijk voor de verkopen ten oosten van de Mississippi, maar in 1964 nam Stuttgart alles over. Hoffman was voor Porsche echter van onschatbare waarde geweest, als missionaris die in Amerika al vroeg het Porsche-evangelie had gepredikt.

Of the land, not on the land

Als je vandaag de dag naar Hoffmans huis kijkt, is het duidelijk te zien waarom hij voor de radicale, nieuwe esthetiek van Lloyd Wright koos. Hoffman had de architect in 1954 ingehuurd om zijn New Yorkse showroom te ontwerpen en vroeg de zevenentachtigjarige Amerikaan al tijdens de bouw ervan of hij ook een huis wilde tekenen. Een belangrijk onderdeel van Lloyd Wrights Usonian-ontwerpfilosofie was ‘of the land, not on the land’. Zijn huizen werden als het ware geïntegreerd in het landschap, waarbij hij grote ramen en natuurlijke materialen gebruikte om ‘buiten’ naar binnen te halen. En dat was belangrijk voor een man als Hoffman, die buiten altijd wel een Porsche had staan. Hij zou dan ook zeventien jaar lang met plezier in zijn ‘Max Hoffman House’ blijven wonen.