Leusden,
29
oktober
2015
|
17:36
Europe/Amsterdam

Startpunt voor de toekomst: Weissach

De toekomst van de sportwagen is nu al begonnen. In het Porsche development center in Weissach om precies te zijn.

Weissach is voor autoliefhebbers een magische naam – zoals Piemonte dat voor de fans van truffels is. Het Porsche development center is een wereld op zich in het universum van Porsche. Er werken 6.500 mensen – 5.000 in dienst van Porsche en 1.500 van toeleveranciers. De belangrijkste aandachtvelden: research & development en autosport.

Veelzijdig testcircuit
Het Porsche development center is compact; de gebouwen staan dicht op elkaar. Een is de testbaan met verschillende gedeelten, van dynamisch tot ‘martelwegdek’. En er is een ronde baan van 2,8 km voor hoge (dwars)snelheden. De ligging is ideaal: direct naast het ontwikkelingscentrum. Dat is ook handig om nieuwe modellen voor circuit en straat zo lang mogelijk geheim te kunnen houden. Het werk in Weissach stopt nooit. Zodra het werk aan een nieuw model is afgerond, start de ontwikkeling van de opvolger. En dan zijn er nog de toevoegingen aan het bestaande gamma.

Sinds 1961
De bouw van de testbaan in Weissach begon in 1961. De slipbaan werd in 1962 in gebruik genomen en het off-road-parcours in 1967. In 1971 werd de snelle CanAm-sectie gebouwd, evenals het bergtraject met krappe bochten. Op de baan worden zowel circuit- als straatauto’s getest en ontwikkeld. ‘Weissach’ speelt dan ook een belangrijke rol in de overdracht van racetechnologie naar straatauto’s. Dat wordt perfect geïllustreerd met drie voorbeelden.

Voorbeeld 1: van 917 naar 911 Turbo
In 1970 behaalde de Porsche met de 917 de eerste overwinning bij de 24 Uur van Le Mans.

Dit was vooral te danken aan de turbotechnologie van de auto. Twee turbo’s met zogenaamde ‘wastegates’ zorgden voor nog meer vermogen van de 12-cilindermotor. Een jaar later introduceerde Porsche zijn eerste turbomodel voor straatgebruik: de legendarische 911 Turbo (type 930). Ook andere technologieën zoals de intercooler en variabele turbogeometrie vonden hun weg van circuit- naar straatauto’s. De nieuwe Porsche 911 Carrera-modellen maken ook gebruik van de modernste turbotechnologie.

Voorbeeld 2: Porsche Doppelkupplung (PDK)
Ook de Porsche Doppelkupplung-transmissie (PDK) vindt zijn oorsprong op het circuit. Het idee stamt al uit de jaren ’60, maar in de jaren ’80 werd het concreter: om de prestaties van de 956 en 962 langeafstandsracers verder te verbeteren, werd er gewerkt aan een transmissie die het mogelijk zou maken om over te schakelen zonder de aandrijfkracht te onderbreken. De missie is geslaagd: mede dankzij de PDK-transmissie behoren de 956 en 962 tot de meest succesvolle racers van het merk. Dat nam niet weg dat de PDK op dat moment nog ongeschikt was voor gebruik in straatauto’s: het comfort liet te wensen over. Dankzij de stormachtige ontwikkeling van de elektronica kwam de PDK er ook voor straatgebruik: de 911 Carrera van het type 997 had de primeur. Vandaag de dag wordt 90% van alle Porsches geleverd met deze sportieve en efficiënte transmissie.

Voorbeeld 3: vierwielaandrijving
Weissach is ook de geboortegrond van de sportieve vierwielaandrijving van Porsche. Deze technologie debuteerde op de spectaculaire 959 – de eerste auto waarbij sensoren de aandrijfkracht op de wielen registreerden en op basis daarvan de aandrijfkracht verdeelden. Deze technologie bewees zich in de autosport: in 1986 behaalde de 959 de eerste plaats in de loodzware Parijs-Dakar-rally. Twee jaar later verscheen de eerste vierwielaangedreven Porsche voor op straat: de 911 Carrera 4 (type 964). Inmiddels is de vierwielaandrijving van Porsche verder geëvolueerd. De Porsche 911 GT3 R Hybrid, de 918 Spyder en de 919 Hybrid racewagen en het studiemodel Mission E maken gebruik van vierwielaandrijving met elektrische ondersteuning.

De toekomst van Weissach
In Weissach wordt gewerkt aan de toekomst van de sportauto, maar het ontwikkelingscentrum blijft zichzelf ook opnieuw uitvinden. In 2014 bijvoorbeeld, toen werd er naast een nieuwe designstudio ook een aero-akoestische windtunnel in gebruik genomen. Ook dat is typisch Weissach: er is altijd ruimte voor nieuwe, baanbrekende ideeën.