Leusden,
10
september
2015
|
13:54
Europe/Amsterdam

Turbo!

De nieuwe Porsche 911 Carrera en Carrera S maken gebruik van vooruitstrevende bi-turbotechnologie. Dat komt niet uit de lucht vallen: Porsche heeft al meer dan 40 jaar turbo-ervaring – op het circuit én op de weg.

Porsche is vanaf de start van de onderneming actief in de racerij. Dat is geen doel op zich: op het circuit test Porsche nieuwe technologieën voor straatauto’s. Een goed voorbeeld is turbotechnologie. In 1972 was de 917/10 de eerste racewagen van Porsche met een turbocompressor met wastegate (overdrukklep). Twee jaar later verscheen de 911 Turbo die tot de snelste straatauto’s van dat moment behoorde. Ook dankzij uiterlijke kenmerken, zoals de enorme achtervleugel en de brede spatborden, groeide ‘de Turbo’ direct uit tot een icoon.

Evolutietheorie volgens Porsche
In 1974 begon Porsche tevens met de ontwikkeling van de intercooler. Deze koelt de inlaatlucht voor nog betere prestaties van de turbomotor. De intercooler werd eveneens op het circuit getest in de 917/10 en drie jaar later volgde serieproductie in de 911 Turbo 3.3. Daarna werd de turbotechnologie steeds verder ontwikkeld. In de spectaculaire 959, die dertig jaar geleden in beperkte serie werd gebouwd, debuteerden sequentiële turbo’s met twee in serie geschakelde turboladers. De 911 Turbo, type 993 had de primeur van bi-turbotechnologie met parallelle turbo’s. In de 911 Turbo, type 996 combineerde Porsche turbo’s voor het eerst met VarioCam Plus, variabele timing van de inlaatkleppen.

Turbotechnologie anno 2015: kracht, efficiency, en rijplezier
De nieuwe 911 Carrera en Carrera S, die op de autotentoonstelling van Frankfurt worden voorgesteld, hebben beide een 3-liter ‘flat-six’. Dankzij de bi-turbotechnologie zijn de nieuwe motoren 20 pk sterker dan hun voorgangers. De 911 Carrera is bijvoorbeeld goed voor 272 kW/370 pk en de Carrera S voor 309 kW/420 pk. De 911 Carrera Coupé met Porsche Doppelkupplung transmissie (PDK) en Sport Chrono Pakket sprint in 4,2 seconden van 0-100 km/h en zijn topsnelheid bedraagt 295 km/h. De 911 Carrera S met PDK en Sport Chrono Pakket sprint in 3,9 s van 0-100 km/h en haalt een top van 308 km/h. Deze prestaties gaan gepaard met de karakteristieke, indringende ‘flat-six’-sound, zeker met de optionele sportuitlaat. De inzet van bi-turbo motoren zorgt bovendien voor verbruiksdalingen tot wel 12% vergeleken met de voorgangers. Het officiële verbruik van de nieuwe 911 Carrera met PDK-transmissie bedraagt 7,4 l/100 km (-0,8 l/100 km) en de 911 Carrera S met PDK 7,7 l/100 km (-1,0 l/100 km).