Leusden,
21
oktober
2015
|
10:38
Europe/Amsterdam

Back to the Future

De Porsche 959 – die dit jaar zijn 30e verjaardag viert – was in 1985 zijn tijd ver vooruit dankzij tal van technische innovaties die op dat moment ongehoord waren. Anno 2015, dertig jaar na dato, is duidelijk hoe bepalend die 959-innovaties uit 1985 zijn geweest voor de automobiel van vandaag.

In 1985 was de Porsche 959 de duurste, technisch meest geavanceerde en snelste productieauto ooit gebouwd. De intentie was destijds om al het bekende te laten voor wat het was en op alle fronten daadwerkelijk de auto voor de toekomst te ontwerpen. Baanbrekende technologieën voor die tijd waren bijvoorbeeld de twee elektronisch gestuurde, sequentieel werkende turbo’s van de 331 kW/450 pk sterke 2,85-liter boxer, waarbij voor het eerst voorzichtig ook werd gesnuffeld aan waterkoeling.

Geen gemeengoed
Naast de motor blikte de Porsche 959 ook in andere opzichten ver vooruit in de toekomst, met technologische innovaties die vandaag de dag nog altijd geen gemeengoed zijn. Voorbeelden zijn een ophanging met dubbele wishbones en schroefveren voor en achter, instelbare schokdempers (sport, normaal, comfort) en een hydropneumatische niveauregeling (120, 150 en 180 mm) die de koets automatisch verlaagde bij snelheden boven 150 km/u. Holle magnesium velgen met een centrale wielmoer, luchtdrukcontrole voor de speciaal ontworpen run-flatbanden en een vierkanaals ABS op alle vier wielen waren voor die tijd trendsettend. Dat gold tevens voor de combinatie van permanente, continu variabele all-wheel-drive en een variabel sperdifferentieel (tot 100%) op de achteras. Zelfs de keuze uit diverse rijprogramma’s (droog, nat, ijs en grip) was in 1985 ongehoord en is nu nog immer geen standaardfeature voor veel auto’s.

Supersportwagenwaarden, ook anno 2015
Dat alles resulteerde destijds voor de Porsche 959 uiteindelijk in een 0-100 km/u sprint in 3,7 seconden, een acceleratie vanuit stilstand naar 200 km/u in 13,3 seconden en een top van 317 km/u. Waarden die anno 1985 ongeëvenaard waren, maar ook vandaag de dag nog immer gelden als prestaties waar enkel de echte supersportwagens aan kunnen tippen.