Leusden,
02
maart
2022
|
10:10
Europe/Amsterdam

Porsche feliciteert Gijs van Lennep met tachtigste verjaardag

 Het is niet vreemd dat iemand die op zo’n zeven kilometer ten oosten van het circuit van Zandvoort ter wereld kwam, uiteindelijk coureur werd. Dat hij zo succesvol was in zijn werk en hierdoor in 1999 zelfs de titel ‘Beste Nederlandse autocoureur van de 20e eeuw’ kreeg, is net zo bijzonder als de man zelf: Jonkheer Gijsbert van Lennep, kortweg Gijs. Over twee weken – op 16 maart – is het tachtig jaar geleden dat hij in Aerdenhout werd geboren.

Gijs begon zijn indrukwekkende carrière in 1957 in een Volkswagen Kever – op het circuit van Zandvoort uiteraard. Zijn eerste overwinning boekte hij in 1965 in een Porsche 904 op zijn thuiscircuit. Na verdere successen in een Porsche 906, 908/2 en 911 won hij de Porsche Cup voor de beste privécoureur ter wereld, een initiatief van Ferry Porsche himself. In datzelfde jaar leerde Van Lennep de 917 Kurzheck kennen, toen hij samen met de Brit David Piper op Le Mans de privé ‘AW’-917 van de Fin Antti Aarnio Wihuri bestuurde. Het team viel uit in ronde 112 toen Van Lennep na een crash van zijn teamgenoot met een slecht uitgelijnde auto de race vervolgde en bij 320 km/u het loopvlak van zijn rechter voorwiel verloor. Gijs restte niets anders dan de racer aan de kant te zetten. Voor hem bleef de 917 echter altijd een ‘fantastische racewagen met het weggedrag van een ijzersterke skelter’. Niemand reed zoveel races met deze iconische racewagen als Van Lennep.

Steak met een glas wijn

Gentleman-racer Van Lennep reed in 1971 de 24 uur van Le Mans in een 917 KH van het Martini Racing Team. Hij won de wereldberoemde race samen met Helmut Marko. “De laatste vijf uur hadden we nauwelijks remmen. Maar we reden door omdat een pitstop ons zeker de leiding zou hebben gekost,” blikt hij terug. Gijs van Lennep vertelt graag met smaak hoe de rijders ’s avonds in Le Mans tijdens de race gewoon een steak verorberden, al dan niet met een glas wijn erbij. “Oké, dat was misschien dom. Maar we waren jong en wisten niet beter.” Dit alles weerhield Van Lennep er niet van om samen met Marko een snelheids- en afstandsrecord neer te zetten – dat liefst 39 jaar stand hield.

Naast zijn succes op Le Mans scoorde Van Lennep punten in de Formule 1, won hij het Europees kampioenschap Formule 5000 en behaalde hij in 1973 de winst tijdens de laatste Targa Florio, de beruchte wegrace op Sicilië. Daar reed de Porsche-fabriekscoureur met de Zwitser Herbert Müller in een 911 Carrera RSR. Een paar weken later behaalde het Nederlands-Zwitserse duo een vierde plaats algemeen op Le Mans. Het was vooral bijzonder omdat Van Lennep en Müller het in een ‘gewone’ 911 Carrera RSR opnamen tegen 3,0-liter prototypes.

Successen op Le Mans

Gijs van Lennep startte in 1974 opnieuw met het fabrieksteam in Le Mans samen met Herbert Müller in de 911 Carrera RSR Turbo 2.1 productieracer. Porsche’s eerste turbo-trip op Le Mans eindigde voor de twee coureurs in een volledig verrassende tweede plaats in het algemeen klassement. Na een klasseoverwinning in een privé 911 Carrera RSR in 1975, voegde Van Lennep in 1976 nog een succes toe toen hij samen met de Belg Jacky Ickx als eerste eindigde in de Porsche 936, die voor het eerst werd gebruikt in de 24-uursrace. Het was de eerste overwinning van een racewagen met een turbogeblazen boxermotor.

Na deze overwinning nam Gijs van Lennep afscheid als beroepsracer, tot grote spijt van zijn vele fans. “Je moet op het hoogtepunt stoppen.” Geen circuits meer voor Gijs van Lennep, of het moet tijdens race-events zijn als de Historische Grand Prix op ‘zijn’ circuit Zandvoort. Daar geeft hij acte de présence achter het stuur van kostbare Porsche-racers uit het museum. De nu bijna 80-jarige Porsche-ambassadeur rijdt nog steeds als een kogel en zoekt nog immer de limieten op. “Al rem ik nu wel iets eerder.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.