Leusden,
05
mei
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

De snelle kunst van Etienne Salomé

De Fransman Etienne Salomé is ontwerper en kunstenaar. Thema van zijn werk is snelheid – en hoe die te beheersen.

Rond het middaguur laat de zon zich heel even zien. Het is ijskoud, 20 graden onder nul. Er staan twaalf Porsches 911 klaar om het bevroren meer op te rijden. De motoren zijn opgewarmd, de bestuurders klaar voor actie. Bijna aarzelend beginnen ze met hun training: het beheersen van full-lock drifts.

Etienne Salomé heeft de training vijf jaar geleden gevolgd. Hij herinnert zich alle handelingen: accelereren, insturen, de balans vinden – en met een elegante bocht over het ijs glijden. Van snelheid krijgt hij een kick. Hij was 12 jaar oud toen zijn vader hem meenam naar de 24 Uren van Le Mans. Maar tijdens dat winterse weekend in 2014 kreeg hij pas echt het gevoel te pakken van de perfecte wagenbeheersing, door te spelen met de natuurkundige wetten.

Salomé beeldt zijn ervaringen uit in kunst

“Voor zoiets is er geen betere auto dan de 911”, zegt Salomé. “Je stuurt in en geeft precies de juiste hoeveelheid gas. De achterkant breekt uit, en vervolgens stuur je met de achterkant, door het vermogen nauwkeurig te doseren. Geweldig om dat in de vingers te hebben.”

Salomé wist niet dat coureurs hun wagenbeheersing trainen op ijs. Het weekend is hem lang bij gebleven, ook in professionele zin. De geboren Parijzenaar werkt niet alleen als hoofd interieurdesign bij Bugatti, hij heeft zijn ervaringen in Lapland ook tot kunst verheven.

Het atelier van Salomé is gevestigd in een voormalige fabriek aan de Kastanienallee in Berlijn. Onderweg naar de studio zien we anonieme street art van Catwoman en Marilyn Monroe, waar inmiddels vele toeristen op afkomen. Bij de stalen voordeur van Salomé’s atelier hangt het bordje “No shop. No gallery. Just an office.”

Ontwerpen met een Porsche-achtergrond

In het atelier vallen direct enkele kunstwerken op die direct in verband staan met Porsche. Eén daarvan is Salomé’s interpretatie van zijn Zweedse ijsavontuur. Het aluminium sculptuur beeldt het driften met een 911 in 23 fasen uit. Tegenover de ingang hangt een kunstwerk dat tot stand kwam door middel van chronofotografie, een techniek die eind 19de eeuw al werd toegepast om snelheid te vangen. Salomé legde de foto’s over elkaar van 35 verschillende Porsche-toerentellers die de 70-jarige geschiedenis van het merk vertegenwoordigen. De meeste van deze toerentellers fotografeerde hij in het Porsche Museum in Zuffenhausen. Vervolgens projecteerde hij alle foto’s tot een formaat van 2 x 2 meter. Het kunstwerk oogt wat wazig, maar dichterbij lijkt het eerder een abstract schilderij. “Door alle foto’s over elkaar te leggen, versmelten de snelheid en tijd tot een momentopname,” legt hij uit.

Salomé’s ‘snelle kunst’ krijgt steeds meer erkenning. Sinds kort wordt hij vertegenwoordigd door Gallery Till Breckner in Düsseldorf, waarbij ook Tony Cragg en Jeff Koons zijn aangesloten. Zijn laatste kunstwerk is eveneens gemaakt door middel van chronofotografie, en beeldt de designgeschiedenis van Porsche uit aan de hand van 25 verschillende wielontwerpen. Doordat de foto’s over elkaar zijn gelegd, ontstaat een holografisch effect – alsof de wielen op hoge snelheid draaien. Precies het thema van Salomé’s werk.

En Salomé zal niet snel van onderwerp veranderen. Hij wil het sculptuur van de perfecte drift nogmaals maken, maar dan met andere materialen en nieuwe kleuren. Daarmee vestigt hij zijn naam ongetwijfeld nog steviger in de kunstwereld. Afkerig voor nieuwe bronnen van inspiratie is hij beslist niet – zoals een spannende glijpartij over het ijs in Lapland.