Leusden,
11
november
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Wereldpremière nieuwe Porsche 99X Electric Gen3 Formule E-auto

Met de onthulling van de Porsche 99X Electric Gen3 op 7 november luidde Porsche een nieuw tijdperk in de Formule E in. De elektrische raceauto, die een evolutie onderging in het Porsche Development Centre in Weissach, beleefde zijn wereldpremière in het Porsche Experience Center in Franciacorta, Italië. Hij wordt door het TAG Heuer Porsche Formula E Team ingezet in het ABB FIA Formula E World Championship 2023. De Mexico City E-Prix op 14 januari aanstaande wordt de eerste race voor de Porsche 99X Electric Gen3. 

De nieuwe Gen3-auto’s - zoals de Porsche 99X Electric Gen3 - zijn de snelste, lichtste, krachtigste en meest efficiënte elektrische raceauto’s die ooit zijn gebouwd. Ze zijn speciaal ontworpen voor spannende duels op krappe stadscircuits in tot de verbeelding sprekende metropolen waar de Formule E-races traditioneel worden verreden.

Porsche 99X Electric (8)

Het overkoepelende concept van de Porsche 99X Electric Gen3 en de andere nieuwe-generatie Formule E-racers markeert een belangrijke evolutionaire stap. De auto’s zijn lichter geworden en hebben een kortere wielbasis en smallere spoorbreedte. Hoewel het accupakket kleiner is geworden, heeft het wel aan kracht gewonnen. De mate aan energierecuperatie is eveneens groter. Ook de aerodynamica en het design zijn aangepast. Al met al zijn de nieuwe auto’s wendbaarder, wat ook de prestaties op het circuit ten goede komt.

Derde Formule E-generatie: een nieuwe benchmark in de autosport

Het idee achter de nieuwe Gen3-auto’s is om nieuwe maatstaven te zetten in de autosport op het gebied van prestaties, efficiëntie en duurzaamheid. Dat is het doel dat de FIA en Formule E zich hebben opgelegd. De nieuwe Porsche 99X Electric Gen3 onderscheidt zich net als andere Gen3-auto’s op veel gebieden van eerdere racewagens. De belangrijkste verschillen op een rij

  • Prestaties: het vermogen is toegenomen van 250 tot 350 kW (476 pk).
  • Aandrijflijn: in eigen huis ontwikkeld door Porsche Motorsport, met een piekvermogen van 350 kW aan de achteras, 100 kW meer dan zijn voorganger (Gen2).
  • Remmen: de nieuwe aandrijflijn vóór levert 250 kW extra bovenop de 350 kW van de unit achter, wat een gecombineerd vermogen van maximaal 600 kW oplevert en meer dan een verdubbeling van de regeneratiecapaciteit van de Gen2-auto’s betekent.
  • Efficiency: de elektromotor is goed voor een powerefficiency van zo’n 95%, ten opzichte van zo’n 40% voor een normale verbrandingsmotor. Meer dan 40% van de gebruikte energie wordt opgewekt via regeneratief remmen.
  • Laadvermogen: de nieuwe ultrasnelle laadmogelijkheid van de Gen3-auto’s zou zo’n 600 kW aan extra energie moeten opleveren tijdens de race. Dat betekent dat de laders van de nieuwe Formule E-generatie bijna tweemaal zo krachtig zijn als ’s werelds meest geavanceerde commerciële laders. Bovendien moet de snellaadtechnologie voor constante hoge batterijprestaties zorgen.
  • Duurzaamheid: de batterijcellen in de nieuwe Gen3-auto’s zijn gemaakt van duurzaam gewonnen mineralen. Na elk raceseizoen moeten de batterijcellen worden hergebruikt of gerecycled. Voor de constructie van de koolstofvezel body wordt gerecyclede koolstofvezel gebruikt van eerdere Gen2-auto’s. Dit moet de CO2-voetafdruk van de productie met meer dan tien procent verminderen. Om de impact op het milieu verder te beperken, wordt de CO2-voetafdruk van nieuwe Formule E-auto’s vanaf het allereerste begin van de ontwerpfase in kaart gebracht. Alle onvermijdelijke emissies worden gecompenseerd als onderdeel van de CO2-neutraliteit van de Formule E.

Porsche 99X Electric (11)   
“Een nieuw tijdperk in elektrisch racen”

Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport, is trots op de nieuwe Porsche 99X Electric Gen3. “Ons ontwikkelingsteam in Weissach heeft veel tijd, ervaring en vooral veel hart en ziel in deze raceauto gestoken, en het resultaat mag er zijn. Net als de compleet nieuwe Formule E-generatie markeert de Porsche 99X Electric Gen3 een technologische mijlpaal in volledig elektrisch racen. Voor de Formule E en ook voor Porsche zijn deze nieuwe auto’s een belangrijke stap in de toekomst van de autosport. We kijken uit naar de start van het nieuwe seizoen en een nieuw tijdperk in elektrisch racen.”

Porsche 99X Electric (2)

Taycan Turbo S safety car

Met een een-twee overwinning van Pascal Wehrlein en André Lotterer in de Porsche 99X Electric Gen2-auto op 12 februari 2022 in Mexico kende het TAG Heuer Porsche Formula E Team zijn grootste succes tot nu toe. Het jaar 2023 betekent het vierde seizoen voor het team in ‘s werelds eerste volledig elektrische raceserie. Met de volledig elektrische Taycan Turbo S levert Porsche in 2023 opnieuw de officiële safety car voor het kampioenschap en onderstreept daarmee het belang van de Formule E voor Porsche Motorsport.

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.