Leusden,
02
februari
2024
|
15:56
Europe/Amsterdam

Walter Röhrl onder de indruk van nieuwe Porsche Panamera Turbo E-Hybrid

Tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl stapte in Zell am See voor het eerst achter het stuur van de nieuwe Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. Het actieve onderstelsysteem toverde een glimlach op het gezicht van Röhrl.

“Wat de Panamera uniek maakt is dat je achter het stuur het gevoel hebt in een 911 te zitten” verklaart de rallykampioen. “De zitpositie kan laag ingesteld worden zodat je echt het gevoel hebt verbonden te zijn met de weg, ook het stuurwiel staat op de perfecte hoogte. Daarnaast zijn de koplampen perfect gepositioneerd, en kun je de voorschermen uitstekend gebruiken om zo precies mogelijk een bocht in te sturen.”

Sinds de lancering vijftien jaar geleden heeft de Panamera het hart van Röhrl veroverd. Het ene moment is het een luxe sedan uitstekend geschikt voor lange ritten, het volgende moment verandert de Panamera in een sportauto die bochtige wegen verslindt.

img_18

Walter Röhrl over Porsche Active Ride

De derde generatie van de Panamera kan uitgerust worden met het nieuwe Porsche Active Ride. Dankzij dit actieve onderstelsysteem wordt een nog grotere spreiding tussen comfortabel reizen en sportieve rijdynamiek mogelijk, tot grote vreugde van Röhrl. “Hierdoor is er altijd uitstekende grip omdat wiellastwisselingen geminimaliseerd worden. Het compenseren van oneffenheden in het wegdek verhoogt de stabiliteit van de voertuigcarrosserie, maar gaat niet ten koste van het stuurgevoel. Voor mij is dit de ultieme verfijning van de rijdynamiek, ik zou willen dat zo’n systeem leverbaar was toen ik nog actief was in de racerij.”

Het technisch zeer geavanceerde systeem maakt gebruik van de hoogvoltaccu in de nieuwe Panamera Turbo E-Hybrid. De hybrideaandrijving kan Röhrl ook om een andere reden bekoren: “De nieuwe E-Hybrid technologie is een grote stap voorwaarts. Met een range van ongeveer 90 kilometer is het mogelijk om veel ritten volledig elektrisch af te leggen.”

Op de vraag welk type aandrijving zijn voorkeur geniet heeft Röhrl een interessant antwoord. “Rally’s kennen geen ideale lijnen, er is geen perfecte route die je het snelst naar de finish brengt. Er zijn juist uiteenlopende rijstijlen die hetzelfde resultaat kunnen opleveren. Daarom denk ik dat de ontwikkelstrategie van Porsche de juiste is. Voor elk type bestuurder is er een geschikte auto, of dat nou met een verbrandingsmotor, hybride of elektrisch is.”

Walter Röhrl reed de Panamera tijdens de F.A.T. Ice Race in Zell am See, waar diverse modellen van Porsche over het ijs reden op duurzaam geproduceerde synthetische brandstoffen. Deze eFuels zorgen ervoor dat verbrandingsmotoren vrijwel CO2 neutraal worden aangedreven. In totaal waren ruim 3000 bezoekers op het uitverkochte evenement getuige van een geslaagd eerbetoon aan de races die in het verleden op het bevroren meer in Zell am See gehouden werden. Het Porsche Museum vaardigde onder meer een 550 1500 RS Spyder Carrera Panamericana, 911 GT1 en 911 GT3 R af.

img_14

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.