Leusden,
01
oktober
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Walter Röhrl en Timo Bernhard gaan terug in de tijd met iconische Porsches

Toen Walter Röhrl en Timo Bernhard elkaar ontmoetten in een Porsche 911 Carrera RS 2.7, gebeurde er iets bijzonders. Voor een film ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de sportwagen halen de tweevoudig wereldkampioen rally en de winnaar van Le Mans samen herinneringen op in de destijds snelste productiesportwagen van Duitsland. 

img_1

"Dit was mijn droomauto toen ik jong was. Ik ben trots dat ik vandaag in deze auto mag rijden", zegt Röhrl, zittend achter het stuur van het icoon. Toen deze 911 Carrera RS 2.7 werd onthuld op de Paris Motor op 5 oktober 1972 was het niet alleen de laatste versie van de eerste generatie 911, maar ook het absolute hoogtepunt tot dan toe. Porsche presenteerde de coupé aan het publiek als de nieuwe basisversie voor de racerij en de rallysport. “Jouw enorme veelzijdigheid maakte je succesvol in de rallysport én op het circuit", zegt Bernhard terwijl hij plaatsneemt op de passagiersstoel naast de 75-jarige. "Ik zie mooie overeenkomsten tussen jou en deze 911."  

img_5

"Door al zijn innovaties werd de 2.7 beschouwd als een echte pionier", zegt Röhrl. Het was de eerste in serie geproduceerde sportwagen met zowel een voor- als achterspoiler. Het onderdeel dat bekend werd als de ducktail zorgde voor een lagere luchtweerstand en een stijging van de topsnelheid met 4,5 km/u. 

img_7

Röhrl en Bernhard mijmeren verder over de RS-legende en de impact van de autosport op de in serie geproduceerde sportwagens van Porsche. Na een stevige rit in het icoon stappen ze in een recentere 911 - de GT3 RS 4.0 uit 2011. Deze 500 pk sterke sportwagen is een afstammeling van de 2.7 en een "prachtige auto met een perfecte aerodynamische precisie", zegt Röhrl, die lyrisch wordt terwijl Bernhard het stuur overneemt. "Met de 4.0 herleefde de legende en tilde Porsche de prestaties naar nieuwe hoogten", besluit de 41-jarige Bernhard. 

img_11

De raceklare Porsche met een cilinderinhoud van vier liter leverde ongekende prestaties en was – net als zijn spirituele voorvader – de laatste versie van zijn generatie, in dit geval de 997 met Mezger-motor. Na de GT3 RS 4.0 stappen de twee coureurs in nog twee andere sportwagens waarmee ze hun tijdreis compleet maken: de 911 Carrera RSR 2.8 raceversie uit 1973, de voorvader van alle RSR-modellen, en zijn opvolger, de RSR 3.0. "Twee topsporters die talloze overwinningen hebben behaald en belangrijke mijlpalen zijn in het succesverhaal van Porsche", sluit Röhrl af, kort nadat hij de Bernard uitdaagde voor een sprintje. 

 img_13

img_12

img_8

img_14

img_6

img_4

img_2

img_9

img_10

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.