Leusden,
02
januari
2022
|
13:28
Europe/Amsterdam

Van creatief idee naar configurator: de kleuren van Porsche

Hoe komt het gevarieerde kleurenpalet van Porsche tot stand? Designer Daniela Milošević vertelt ons de ins en outs.

“Veel mensen herinneren zich nog precies welke muziek er werd gespeeld tijdens een memorabele ontmoeting. Ik heb dat altijd met kleuren”, zegt Daniela Milošević, Color and Trim Designer bij Porsche. Als ze bijvoorbeeld terugdenkt aan een recent bezoek aan het Dornier Museum in Zuid-Duitsland, dan komt meteen de kleur olijf naar voren. Olijf, met goudkleurige parelglanspigmenten: een jong, onoverwinnelijk, expressieve en dynamische combinatie.

 We treffen Daniela bij de entree van het Porsche Museum, de is uitgelicht in Frozenberry, dezelfde kleur als die van de Taycan waarin ze rijdt. Bij het ontwikkelen van deze kleur, een mix van oudroze en lichtgrijs, met een vleugje lichtroze, had het Color & Trim-team nog niet nagedacht over de vormgeving van de volledig elektrische sportwagen, maar wél over het thema dat de Taycan omringt. "De elektrische wereld wordt gekenmerkt door puurheid en helderheid. De kleur wit past hier doorgaans het beste bij. Maar we wilden onze klanten natuurlijk ook alternatieven bieden", zegt Milošević.

Moed

Speciaal voor dit project verkende het team de wereld van pastelkleuren. Het resultaat…een metallic trio bestaande uit Frozenblue, Frozenberry en Coffee Beige. "We hebben de wereld van pastelkleuren perfect weten te combineren met die van elektrificatie", aldus Milošević. Alle drie de kleuren worden zeer goed ontvangen door onze klanten en liefhebbers. Bij de ontwikkeling van Frozenberry hadden de designers in eerste instantie de Aziatische markt in het achterhoofd: "Aziaten zijn erg moedig in hun kleurkeuzes, en gelukkig bekennen Europeanen ook steeds vaker kleur". Eigenlijk was Frozenberry slechts een werktitel, verklapt ze, “maar we vonden de naam zo leuk dat we geen andere naam hebben verzonnen.”

Daniela Milošević, Color and Trim Designer bij Porsche

 De creatieve specialisten van Porsche halen hun inspiratie vooral uit de interieurwereld. “We gebruiken interieurdesign en architectuur als inspiratiebron voor ons werk. Mode gaat voor ons te snel. Een bank of tafel koop je voor meerdere jaren – net als een auto”, zegt Milošević. Polarisatie mag in Weissach en is misschien zelfs nodig om visionair te zijn. Na bezoeken aan meubelbeurzen zoals die in Milaan, denken de ontwerpers na over welke kleuren ze kunnen toevoegen aan het pallet. Vervolgens maken ze in gedachten een reis naar de toekomst. “We lopen altijd minimaal twee jaar voor, want we moeten trends herkennen én zetten. Tegelijkertijd mogen we het DNA van het merk nooit uit het oog verliezen”, legt de designer uit.

Tussen realiteit en visie 

Milošević, die al 13 jaar bij Porsche werkt, ontwikkelt niet alleen lakkleuren, maar is ook verantwoordelijk voor de kleuren van bijvoorbeeld velgen. “Het is geweldig om een visie te vertalen naar een concrete kleur”, zegt ze. Die kleuren die we vandaag overwegen, worden op zijn vroegst pas over drie of vier jaar  goedgekeurd, en niet voordat het vele tests heeft ondergaan. Lakkleuren moet onder andere bestand zijn tegen weersinvloeden. Hiervoor testen we de kleuren tot wel twee jaar in de felle zon. Nadat de nieuwe lakkleuren onze kleurstabiliteitstesten in Florida hebben doorstaan, worden ze onderworpen aan brandveiligheids-, zoutwater- en steenslagproeven. Ons team creëert elk jaar ongeveer 12 nieuwe kleuren en daarvan worden er meestal zo’n vier gekozen om in serieproductie te nemen.”

Daniela Milošević, Color and Trim Designer bij Porsche

 Pantone

"Bij Porsche heb ik mijn eigen mengtafel en ik vind het heerlijk om recepten te reproduceren of zelf nieuwe te maken. De basis is altijd heel belangrijk: alles begint helder wit en de ontwerpers gaan dan langzaam vooruit in de pastelwereld of de wereld van felle kleuren. We gebruiken hierbij Pantone- en NCS-kleursystemen in plaats van de Europese RAL-kleurenkaart, omdat ze meer nuances bevatten".

De lakspecialisten brengen de kleur vervolgens aan op schaalmodellen met 911-silhouet die bekend staan ​​als 'kleurkikkers'. Om te testen of de exterieurkleuren ook perfect passen bij mogelijke interieurmaterialen en kleuren, werken de ontwerpers nauw samen met hun collega's die verantwoordelijk zijn voor het interieur. “Veel van onze klanten zien graag de exterieurkleur terug in het interieur. Daarom moeten de kleuren perfect op elkaar aansluiten en het karakter en de kenmerken van de auto versterken”, zegt Milošević.