Leusden,
18
november
2017
|
07:00
Europe/Amsterdam

TÜV-rapport 2018 bewijst: Porsche kwaliteit is onovertroffen

Op het gebied van kwaliteit is Porsche al decennialang de absolute maatstaf. Uit het TÜV-rapport 2018 blijkt nu dat ook de kwaliteit van oudere Porsche 911 modellen uitstekend is. Tussen juli 2016 en juni 2017 werden in Duitsland bijna negen miljoen auto’s onder de loep genomen. In de categorieën zes tot zeven jaar oud, acht tot negen jaar oud en tien tot elf jaar oud kwam de Porsche 911 steevast als beste uit de bus. Om resultaten als deze te behalen, werkt iedereen bij Porsche samen aan de creatie van de perfecte sportwagen. De controle op kwaliteit vindt plaats in iedere fase van het ontwikkelings- en productieproces: van het allereerste designconcept tot de aflevering van de uiteindelijke auto aan de klant, en verder. Frank Moser, hoofd Corporate Quality bij Porsche AG, vertelt er meer over.

“Topkwaliteit is een essentieel onderdeel van onze merkidentiteit. Het is iets dat klanten van ons verwachten. Porsche kwaliteit is het resultaat van het harde werk dat wij in iedere fase van het ontwikkelings- en productieproces steken, van extreme nauwkeurigheid tot onze passie voor het bouwen van de perfecte sportwagen. Als we met kwaliteitskwesties te maken hebben, onderzoeken we zelfs de kleinste details. Dat is wat Porsche onderscheidt van de concurrentie.”

Welke uitdagingen moet je aangaan om de absolute top in kwaliteit te bereiken?

“Het kwaliteitsniveau bij Porsche is al zeer hoog. De grootste uitdaging is dus niet alleen het vasthouden van dat hoge niveau, wat wordt bemoeilijkt door de toenemende complexiteit van onze producten en de zich razendsnel ontwikkelende technologie. Ook moeten we de kwaliteit van onze nieuwe modellen telkens nog verder zien te verbeteren. Dat we daar telkens opnieuw in slagen, blijkt uit de vele prijzen die we hebben gekregen voor de kwaliteit van onze auto’s. We zijn daar trots op en putten er motivatie uit. Het allerbelangrijkste voor ons is echter dat onze klanten blij en tevreden zijn.”

Wat vormt de basis voor de Porsche kwaliteit?

“Porsche kwaliteit is het resultaat van de expertise van onze medewerkers en de passie die ze hebben voor hun werk, voor het merk en voor de modellen. Daarbovenop komen een hele duidelijke kwaliteitsstrategie, efficiënte werkmethoden en –processen en transparante informatie. De basis is ons ‘vier pilaren-kwaliteitsmodel’, waarin we spreken over emotionele kwaliteit, functionele kwaliteit, beeldkwaliteit en servicekwaliteit. Al deze punten hebben te maken met de interactie tussen de klant en het merk en zijn onderverdeeld in meerdere subaspecten. Pas als die hele complexe matrix aan onze hoge standaarden van perfectie voldoet, kunnen we zeggen dat we de kwaliteit hebben bereikt die we willen realiseren.”

Porsche legt de lat continu hoger. Wat motiveert jullie?

“De wil om onszelf iedere keer weer te verbeteren, waarbij de feedback van klanten ontzettend belangrijk voor ons is. Het TÜV-rapport 2018 laat zien dat onze iconische 911 serie ook op de lange termijn uitstekende kwaliteit biedt.”

Waar zit het geheim op kwaliteitsgebied in de dagelijkse gang van zaken?

“Vooropgesteld, wat we ook bereiken, het is nooit genoeg voor ons. Als we die interne motivatie niet hadden, waren onze producten niet zo goed als ze zijn. Een ander belangrijk punt is dat ons kwaliteitsproces zowel centraal als decentraal wordt uitgevoerd in de diverse afdelingen en bedrijfseenheden. Dit zorgt ervoor dat de operationele kwaliteit gewaarborgd blijft en dat iedereen gemotiveerd is om de hoogst mogelijke kwaliteit te bewerkstelligen.”

Welke rol spelen de kwaliteits- en onderzoekscentra hierin?

“De kwaliteits- en onderzoekscentra in Zuffenhausen en Leipzig dragen in hoge mate bij aan de kwaliteit van onze auto’s. Zo zorgen ze bij de lancering van een nieuw model voor een optimale beeldkwaliteit – hoe perfect ziet een Porsche er van buiten en binnen uit – door kwaliteitscontrolemethoden als ‘cubing’ en ‘master jig’ toe te passen. Bij ‘cubing’ wordt een model op ware grootte uit een blok aluminium gefreesd. Het dient vervolgens als referentie voor de echte auto’s die daarna worden gebouwd. Een ‘master jig’ wordt gebruikt om de diverse onderdelen van een auto perfect op elkaar te laten aansluiten.”

Gaat digitalisatie in de toekomst voor nieuwe uitdagingen zorgen?

“De toekomst is bij Porsche al lang begonnen. Het is buitengewoon complex om nieuwe technologieën die te maken hebben met digitalisering, slimme mobiliteit en elektrische mobiliteit perfect te integreren in een auto en tegelijkertijd de kwaliteit nog verder te verbeteren. Het is niet genoeg om simpelweg een aantal kleurrijke schermen in een auto te plaatsen. We moeten zorgen voor een hoge gevoelskwaliteit. De uitdaging is om anders te gaan denken over kwaliteit. Porsche gaat ook hierin voor het hoogste perfectieniveau, helemaal als het op de klantervaring aankomt.”

Wat ziet u persoonlijk als een hoogtepunt in Porsche kwaliteit?

“Dat we duidelijk aan onze klanten kunnen laten zien dat we ze een hoge kwaliteit bieden. Als we kijken naar alle beschikbare cijfers en gegevens, dan schetsten die een objectief beeld van hoe goed ons kwaliteitsmanagement is. De informatie over de laatste jaren geeft aan dat we op de goede weg zijn en dat ons harde werken wordt beloond.”