Leusden,
07
februari
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Toonaangevend

Toonaangevend

Porsche maakt het leven niet alleen sneller, maar ook een stuk kleurrijker. Geen andere autofabrikant gaat zo gedurfd met kleuren om.

De 911 ziet er in elke kleur goed uit. Of het nu maagdelijk wit is, gedistingeerd zwart of kanariegeel, knaloranje, grasgroen, vuurrood of marineblauw. Zelfs koffiebruin staat hem uitstekend. Met een opvallende kleur maakt de zelfverzekerde eigenaar een statement – en verzekert zich van vele gepassioneerde gesprekken. Als een uitbundig gekleurde 911 vervolgens weer te koop wordt aangeboden, verdringen de liefhebbers zich om deze auto te kunnen bemachtigen.

De stelregel dat elke periode zijn eigen kleuren kent, wordt door de Porsche 911 als geen ander onderstreept. In dit opzicht is de auto altijd toonaangevend geweest. Met zijn opvallende kleurstellingen liep de auto niet alleen vooruit op de trends, maar trok hij meteen de andere modellen van Porsche mee.

De 911 gaf kleur aan een zwart-witte wereld

Films, foto’s, kranten en tijdschriften uit de jaren ‘50 en vroege jaren ‘60 van de vorige eeuw wekken de indruk dat destijds alles zwart-wit was. Maar in werkelijkheid was deze periode juist bijzonder kleurrijk. De eerste 911 was verkrijgbaar in Schiefergrau, Rubinrot, Himmelblau, Hellelfenbein, Champagnegelb, Irischgrün en Signalrot. De 911-koper kon ook nog kiezen uit vier speciale lakken: Delphingrau, Togobraun, Baliblau en zwart. Het eerste prototype van de 911, de 901/01 uit 1962, was nog spierwit, maar in 1966 bestond het kleurenspectrum al uit dertig speciale lakken, inclusief de eerste vier metallic kleuren: donkerrood, blauw, zilvergrijs en donkergroen.

Te veel kleur op straat

Toch werden er ook vraagtekens gezet bij zoveel verschillende kleuren in het straatbeeld. De Britse politie pleitte ervoor dat auto’s nog uitsluitend in wit werden geleverd. In het Duitse magazine Auto, Motor und Sport werd geopperd dat snelle auto’s alleen in signaalkleuren als geel, rood of oranje verkocht mochten worden. Zwart en met name grijs werden zelfs als onveilig beschouwd. Het Engelse blad Automobile Engineer stelde dat auto’s in deze kleuren “eenvoudig” konden veranderen in “gecamoufleerde wapens”.

Gelukkig is zulke wettelijk opgelegde monotonie ons bespaard gebleven. Met opvallende kleuren als Canariengelb, Blutorange, Irischgrun, het lichte Pastellblau en donkere Albertblau, toonden de ontwerpers van Porsche hun lef. Aan de andere kant leverde Porsche ook subtielere tinten, zoals Bahamagelb, het melkchocoladekleurige Sepiabraun en het elegante Hellelfenbein.

Een caleidoscoop van Porsche-kleuren

In de psychedelische jaren ‘60 en ‘70 werd de caleidoscoop van Porsche-kleuren steeds groter. Aan felle tinten als Vipergrün viel niet te ontkomen, terwijl Geminiblaumetallic juist zeer discreet was. Een van de beroemdste kleurstellingen uit deze tijd is het uit de racerij afkomstige Gulfblau. Daarnaast stond de 911 Carrera RS 2.7 aan de wieg van een heel nieuwe trend. Naast de beroemde Eendenstaart waren de Carrera-opschriften een opvallend detail van dit model. Met de kleur Grand-Prix-Weiss als ondergrond vielen de emblemen extra in het oog. Net als het hart van de velgen werden ze uitgevoerd in blauw, rood, groen of zwart.

Met de introductie van het G-model kwam er rust in het kleurengamma. Brave, donkere lakken deden hun intrede, naar de typische snoepkleurtjes van weleer was nauwelijks vraag meer. De extraverte verscheidenheid werd verdrongen door understatement en een hoge restwaarde. Daarnaast werden de nieuwe 911-kleuren gebruikt op de viercilinder 924 en de luxe 928. Maar smaak is wispelturig: de volgende verschuiving vond halverwege de jaren ‘80 plaats, toen Sonny Crocket en Ricardo Tubbs op de Europese tv verschenen. De neonverlichting uit Miami Vice werd een nieuwe trend, die pasteltinten combineerde met Ray Ban Wayfarer zonnebrillen en colberts over een T-shirt.

Een 911 staat nou eenmaal alles goed

Vanzelfsprekend hebben nieuwe trends invloed op het kleurenpalet van Porsche. Dat laten de drie fotomodellen in dit artikel zien: de 944 S2 in Maritimblau is net zo’n eyecatcher als de in Sternrubin gelakte 964 Carrera RS en de snelle 928 GTS in Amarantviolett. Vooral de paarse 964 Carrera RS is een duidelijk voorbeeld van Porsches gedurfde kleurgebruik. Een 997 GT3 in Acidgreen of Orange Metallic is oogverblindend, een 991 GT3 RS in Lavaorange of Ultraviolett ronduit verbluffend.

Voor wie dacht alles al eens gezien te hebben, kwam Porsche in 2009 met een verrassing: de 911 Sport Classic. Met zijn diepe, muisgrijze lak leek de auto nog wel in de grondverf te staan. De 250 beschikbare exemplaren waren echter in 48 uur uitverkocht, waarmee het bewijs geleverd is dat de 911 er simpelweg in alle kleuren uit springt. Maar dat geldt natuurlijk voor alle modellen uit de Porsche-catalogus.