Leusden,
03
mei
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Taycan brengt Porsche terug waar het begon

De Porsche Taycan wordt wereldwijd vol spanning verwacht als de eerste elektrische Porsche, maar feitelijk is dat onjuist. 121 jaar geleden was er namelijk ook al een Porsche met een elektrische aandrijflijn.

De Porsche P1 was net als de Taycan een vierzitter met een voor z’n tijd bijzonder efficiënte aandrijflijn. De allereerste auto van Porsche-oprichter Ferdinand Porsche verscheen in 1898 en beschikte over een elektromotor met een handjevol pk’s. Een loodzwaar accupakket zorgde voor een actieradius van nog geen 100 kilometer bij uiterst lage snelheden. Anno 2019 weinig imposant, maar aan het einde van de 19e eeuw ronduit indrukwekkend.

De eerste Porsche was elektrisch

Met de Taycan pakt Porsche de draad op die het meer dan 100 jaar geleden liet liggen. De geschiedenis bepaalde dat het aan de verbrandingsmotor zou zijn om de auto groot te maken, maar de eerste Porsche was toch echt elektrisch.

Nazaten

Daarmee herhaalt de geschiedenis zich voor de tweede maal, want ook hybridetechniek is zeker niet nieuw. In de laatste decennia heeft Porsche de voordelen van een elektromotor en een verbrandingsmotor in de Cayenne en Panamera op verschillende manieren gecombineerd, terwijl het met de 918 Spyder liet zien dat ook een exotische hypercar best een plug-in hybride kan zijn. Deze auto’s zijn allemaal nazaten van de allereerste hybride, want het was Ferdinand Porsche die als eerste op het idee kwam om elektromotoren met brandstofmotoren te combineren. De Lohner-Porsche verscheen in 1900, twee jaar na de P1 en beschikte over een elektromotor voor elk wiel en een benzinemotor om de accu van stroom te voorzien.