Leusden,
27
oktober
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Porsche voor vier

Porsche heeft met de introductie van de Cayenne, Panamera en Macan bewezen dat sportieve prestaties ook kunnen zijn te koppelen aan vier volwaardige zitplaatsen. Die visie gaat al jaren terug; Porsche dacht bij het ontwerpen van de 356 al na over een sportwagengevoel voor vier personen.

356 Typ 530

De 356, met de interne typeaanduiding Typ 530, was anders dan ‘het origineel’. Hij had langere portieren, een verlengde wielbasis en de daklijn was aan de achterkant iets verhoogd. Ondanks het feit dat de Typ 530 maar twee portieren had, was dit in het begin van de jaren vijftig de start van het idee van Porsche om een vierpersoons sportwagen te bouwen.

Ferry Porsche himself wilde graag dat sportwagens die zijn naam droegen ook ruimte zouden kunnen bieden aan gezinnen. Hij werd op 26-jarige leeftijd zelf vader en hechtte – naast sportief rijden - groot belang aan het gezinsleven. Aanvankelijk ging de ontwikkeling van een Porsche met vier volwaardige zitplaatsen niet al te vlot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Typ 754 T7

Na het tijdperk van de 356 en het 530-prototype deed Porsche in 1959 een nieuwe poging om een vierpersoons auto te ontwerpen. Onder leiding van Ferdinand Alexander ‘Butzi’ Porsche, de zoon van Ferry, werd de Typ 754 T7 ontwikkeld. In de basis waren de basisgedachten voor de opvolger van de 356 al uit de verte herkenbaar: de Porsche 911. De karakteristieke neus tot aan de A-stijl en de fastback lijnen maakten van de T7 een typische Porsche. Om meer ruimte te creëren, ontwikkelde Porsche parallel de Types T8 - een 2 + 2-zitter - en de volwaardige vierzitter T9.

Ferry Porsche keurde in 1961 hoogstpersoonlijk de verdere ontwikkeling van de T8 goed. Feitelijk betekende dit de geboorte van de iconische 911.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

928 S

Met de presentatie van de 928 in 1977, de gedoodverfde kandidaat die de dan veertien jaar oude 911 moest vervangen, begon een nieuw hoofdstuk in de zoektocht naar een volwaardige vierzitter. Porsche besloot in 1984 om een comfortabelere variant van de 928 te gaan bouwen. Het resultaat was een tweedeurs sedan met vier zitplaatsen. Het eenmalig model werd punctueel voltooid voor de 75ste verjaardag van Ferry Porsche. De tweedeurs Gran Tourismo met vier zitplaatsen die bedrijfspatriarch Ferry als verjaardagscadeautje van zijn werknemers kreeg, nam de sportwagenfabrikant echter nooit in serieproductie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

928 H50

Tegelijkertijd kreeg een nieuwe variant van de 928 steeds meer vorm. In 1986 lagen er twee voorstellen voor een vierpersoons sportwagen op basis van de 928 op de tekentafels in Zuffenhausen gereed. Ze waren beide voorzien van vier portieren en hadden afwijkende konten. Maar na uitgebreide ontwikkelingstests legde Porsche deze pogingen in 1989 terzijde: de stijfheid van de 928-carrosserie was niet overtuigend genoeg. Een van de twee prototypes, een zwarte vierdeurs 928 met de achterzijde van een estate, bevindt zich nog steeds in de collectie van het fabrieksmuseum van Porsche.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

989

Terwijl tweedeurs sportwagens nog steeds de core business van Porsche waren, bleef de fabrikant nieuwe pogingen doen om een sportwagen voor vier personen te ontwikkelen. Onder leiding van Harm Lagaaij resulteerde dat in de Typ 989, die de eerste productie Porsche met vier portieren had moeten worden. De 989 was voorzien van een achterin geplaatste 3.6-liter V8 die 300 pk leverde. Het vierdeurs model was klaar om de markt te bestormen. Maar Wendelin Wiedeking, de voorzitter van de Raad van Bestuur, stopte om economische redenen de start van de productie. Alle inspanningen waren in 1993 gericht op de ontwikkeling van twee broodnodige nieuwe modellijnen: de watergekoelde 986 Boxster en 996 Carrera.

Eind jaren negentig was er een terugkeer van het idee voor een Porsche voor vier. Een versie van een Porsche met vier volwaardige zitplaatsen was niet weggeweest uit de gedachten van de ontwikkelaars van het bedrijf. Na de lancering van de Cayenne in 2002 werd hun droom in 2009 eindelijk waargemaakt met de introductie van de vierdeurs Panamera.

De ontwikkeling daarvan laat zien dat de tijd soms nog niet rijp was of dat interne omstandigheden soms gewaagde plannen dwarsboomden. Maar Porsche bleef altijd geloven in een sportwagen voor vier personen en realiseerde uiteindelijk deze visie. Onlangs werd het portfolio zelfs geëlektrificeerd: met de nieuwe Taycan.