Leusden,
21
januari
2023
|
07:00
Europe/Amsterdam

Porsche verfijnt E-Performance voor toekomstige modellen

Vanaf 2025 is ongeveer de helft van alle nieuwe Porsches geëlektrificeerd. Door middel van een 100 procent elektrische aandrijflijn of als plug-in hybride. Vanaf 2030 is zelfs meer dan 80 procent van de gehele productie volledig elektrisch. Een van de vele ‘tools’ om deze doelen te bereiken, is het nieuwe Premium Platform Electric (PPE).

Dankzij het nieuwe PPE-platform kan Porsche zijn elektrische portfolio uitbreiden met modellen die voldoen aan de hoogste technologische eisen. De architectuur van het nieuwe volledig elektrische platform is in samenwerking met Audi ontwikkeld. Veel aandacht ging uit naar de veelzijdigheid van het platform, waarbij gevarieerd kan worden met de wielbasis, spoorbreedte en bodemvrijheid. 

De eerste Porsche op het PPE-platform is de volledig elektrische Macan. Met zijn 800V-architectuur, krachtige elektromotoren en moderne accu- en laadmanagement is de karakteristieke Porsche E-Performance ook in dit model gewaarborgd. De opvolger van de succesvolle SUV wordt het sportiefste model in zijn segment. Naast ‘best-in-class’ prestaties heeft de auto een grote actieradius en kan de accu met een hoog laadvermogen worden opgeladen.

Het elektronische sperdifferentieel en de zogenaamde Performance-achtertrein zorgen voor een extra sportieve rijbeleving. De Performance-achtertrein bestaat uit een krachtige elektromotor, die achter de achteras is geplaatst.

Porsche verfijnt E-Performance voor toekomstige modellen - 2

Aandrijflijn: systeemvermogen van circa 450 kW en meer dan 1000 Nm koppel

Het PPE is geschikt voor zowel achter- als vierwielaandrijving met verschillende vermogens. Het maximum systeemvermogen zal in eerste instantie circa 450 kW bedragen, met een maximum koppel van meer dan 1000 Nm.

Net als de Taycan maakt de nieuwe Macan gebruik van 800V-technologie, waarmee consistente prestaties en een korte laadtijd gewaarborgd zijn. De nieuwe Macan maakt gebruik van verbeterde permanent bekrachtigde synchrone motoren (PSM) met haarspeldwikkelingen. Vergeleken met een asynchroonmotor (ASM), levert een PSM een hoger vermogen plus koppel en gaat hij efficiënter met de energie om. De motor is bovendien beter in staat om het maximum vermogen te reproduceren.

Porsche verfijnt E-Performance voor toekomstige modellen - 3

Accu: van 5 tot 80 procent opladen in minder dan 25 minuten

De volledig elektrische Porsche Macan krijgt een lithium-ion accu in de bodem met een totale capaciteit van 100 kWh. De accu is opgebouwd uit 12 modules. Dankzij de 800V-technologie kan de batterij van Porsches eerste PPE-model met een nog hoger vermogen worden opgeladen dan de 270 kW in de Taycan. Bij een geschikte snellader is het mogelijk om de accu in minder dan 25 minuten van 5 tot 80 procent op te laden. Als het laadstation gebaseerd is op 400V-technologie, gebruikt de elektrische Macan ‘bank charging’ – een primeur. Hierbij wordt de 800V-accu tijdens het laadproces als het ware verdeeld in twee afzonderlijke 400V-accu’s, die parallel worden opgeladen. 

Onderstel: de elektrische Macan rijdt als een echte Porsche

Om de elektrische Macan te laten rijden als een echte Porsche, maakt de auto gebruik van een zogenaamde Performance-achtertrein. Hierin is de elektromotor zo ver mogelijk naar achteren geplaatst, met een gewichtsverdeling van 48 : 52 als resultaat. In combinatie met de dynamische koppelverdeling van de vierwielaandrijving en de achterasbesturing, draagt de elektromotor op de achteras bij aan nog scherpere rijeigenschappen.

Porsche verfijnt E-Performance voor toekomstige modellen - 7

De elektrische Macan heeft een nieuwe voorwielophanging met dubbele wishbones en ontkoppelde stuurarmen, die nog meer stuurprecisie en een betere koersstabiliteit mogelijk maken. De multilink-achteras is samen met de elektromotor in een subframe aan de carrosserie bevestigd. Dankzij een nauwkeurige wielgeleiding en de extreem hoge zijdelingse stijfheid van het subframe, worden de rijeigenschappen naar een nog hoger niveau getild. De topmodellen hebben standaard Porsche Torque Vectoring.

Porsche Traction Management (PTM) profiteert van elektrische aandrijflijn

Doordat op beide assen een elektromotor wordt toegepast, is een zeer nauwkeurige en volledig variabele vermogensverdeling over alle vier de wielen mogelijk. Hierdoor verandert de auto nog gemakkelijker van richting en hebben de wielen nog meer tractie. Ook op onverharde ondergrond profiteert de Macan van de geoptimaliseerde vermogensverdeling van de elektronisch gestuurde vierwielaandrijving.

De elektrische Macan wordt leverbaar met achterasbesturing. Tot een snelheid van circa 80 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, met een grootste stuurhoek van 5 graden. Op deze manier wordt de wielbasis virtueel ingekort, waardoor de auto gemakkelijker van richting verandert. Bovendien is de draaicirkel van de auto ongeveer een meter kleiner. Op snelheden boven 80 km/u sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. Hierdoor wordt de wielbasis virtueel langer, wat gunstig is voor de koersstabiliteit. De achterwielbesturing wordt gecombineerd met een stuurhuis dat een 15 procent directere overbrenging heeft.

Porsche verfijnt E-Performance voor toekomstige modellen - 5

Elektronisch Porsche Active Suspension Management (PASM) verbeterd

Naar keuze kan Porsche Active Suspension Management (PASM) in de Porsche Macan worden gecombineerd met luchtvering of met stalen schroefveren. Het systeem reageert direct op de wegcondities, maar ook op de snelheid, acceleratie en vertraging, dwarskrachten, stuursnelheid en de rijhoogte van de auto. Met PASM beschikt de Macan over adaptieve schokdempers die onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. Dit resulteert niet alleen in een beter veercomfort, maar ook in een groter onderscheid in dempend vermogen in de verschillende rijprogramma’s. De elektrische Macan wordt aangeboden met een groot aantal combinaties van wielen en banden, tot een diameter van 22 inch. 

Porsche verfijnt E-Performance voor toekomstige modellen - 8

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.