Leusden,
14
mei
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Porsche Speedster: al 65 jaar een begrip

Open rijplezier, gecombineerd met ongeëvenaarde rijeigenschappen. Daar staan de Speedster-modellen al sinds 1952 om bekend.

Het begon allemaal met de 356 America Roadster. Dankzij zijn met de hand gebouwde aluminium carrosserie was dit model 160 kilo lichter dan de 356 Coupé. Met zijn 51 kW/70 pk sterke viercilinder boxermotor bereikte hij een voor die tijd indrukwekkende topsnelheid van 180 km/u. Verschillende onderdelen, zoals de afneembare zijruiten, het nooddakje en de lichtgewicht kuipstoelen, keerden later terug op de Speedster.

Amerika valt als een blok voor de Speedster

De Amerikaanse importeur Max Hoffman was ervan overtuigd dat Porsche groot succes zou krijgen in Amerika. Vooral met een eenvoudig uitgevoerd model dat hooguit 3000 dollar kostte. In de herfst van 1954 kwam Porsche met een vereenvoudigde versie van de 356 America Roadster. De ‘Speedster’ gedoopte sportwagen had de stalen body van de Cabriolet, voorzien van een lage, platgelegde voorruit, een uitgekleed interieur en een nooddakje. In de VS kostte de 356 1500 Speedster slechts 2995 dollar. Daarmee was de auto in de zonnige staten aan de kust meteen een doorslaand succes. Ook Hollywood-ster James Dean viel als een blok voor de puristische sportwagen. Er verschenen meerdere varianten. Hoogtepunt was de 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster, die een 81 kW/110 pk sterke 1,5-liter motor met konings-as had en als eerste productiemodel de 200 km/u bereikte.

Terugkeer van de Speedster

Om het G-model op gepaste wijze uit te zwaaien verscheen in 1988 de 911 Speedster. De voorruit was verlaagd, de handbediende softtop ging schuil achter een gewelfd kunststof deksel in de carrosseriekleur. Gebaseerd op de 170 kW/231 pk sterke 911 Carrera kreeg de Speedster de uitgeklopte spatborden van de Turbo. Inclusief 161 exemplaren die voor de export de ‘slanke’ spatborden kregen, zijn er in totaal 2103 Speedsters gebouwd.

In 1992 en 1993 waren de rollen omgekeerd: van de 964 Speedster kregen 930 exemplaren de slanke carrosserie, slechts 15 auto’s hadden de brede Turbo-look. De 964 Speedster had dezelfde kuipstoelen als de Carrera RS, met speciale leren bekleding en een schaal in carrosseriekleur. Airconditioning, elektrische raambediening of airbags ontbraken.

993 Speedster? Die bestaat wel degelijk

Van de 993 Carrera Speedster bestaan er slechts twee. De eerste werd in 1995 door de Exclusive-afdeling gebouwd voor Ferdinand Alexander Porsche met de slanke body. Dit groene exemplaar stond op 17-inch lichtmetalen wielen en had de Tiptronic S transmissie. De tweede 993 Speedster werd gebouwd voor de Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld. Als groot liefhebber van het merk had Seinfeld een indrukwekkende verzameling Porsches opgebouwd. Hij bestelde de zilvergrijze Carrera 4S Speedster met handgeschakelde versnellingsbak, Turbo-look en 18-inch wielen.

Speedster als verjaardagscadeau

Reguliere klanten konden pas weer in 2010 bij Porsche aankloppen voor een 911 Speedster. De 997-variant werd gebouwd ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Porsche Exclusive Manufaktur. Opnieuw was de voorruit verlaagd en had de auto een handbediende softtop – inclusief het gewelfde deksel. Met zijn 44 mm bredere achterschermen toonde de Speedster zijn spierballen. Voorzien van een 300 kW/408 pk sterke 3,8-liter boxer, werd de 997 Speedster in een gelimiteerde oplage van 356 stuks gebouwd.

Speedster concept met GT-techniek

Voor de 70ste verjaardag van het merk, trakteerde Porsche zichzelf in 2018 met het mooist denkbare verjaardagscadeau: de 911 Speedster concept. Uitgevoerd in Heritage-specificatie diende het studiemodel als eerbetoon voor de oprichting van Porsche in 1948 en de vele successen van de 356 Speedster in de autosport. Gebaseerd op de techniek van de GT-modellen, vormde de 911 Speedster concept de opmaat voor de 991 Speedster waarvan 1948 exemplaren worden gebouwd.