Leusden,
08
februari
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Porsche investeert tot 2022 meer dan 6 miljard euro in elektromobiliteit

Porsche investeert 6 miljard euro in elektromobiliteit

Porsche heeft een ontwikkelingsplan opgesteld dat zijn weerga niet kent. Tussen nu en 2022 investeert de sportwagenfabrikant meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, waarbij de aandacht zowel naar plug-in hybrides als naar volledig elektrische voertuigen uitgaat. De raad van commissarissen van Porsche AG heeft het plan tijdens zijn meest recente vergadering goedgekeurd.

“We verdubbelen het bedrag dat we uitgeven aan elektromobiliteit van 3 miljard euro naar 6 miljard euro”, legt Oliver Blume, CEO van Porsche, uit. “We blijven uiteraard onze modellen met verbrandingsmotor ontwikkelen, maar tegelijkertijd zetten we met deze beslissing een belangrijke koers uit naar de toekomst.” Onderdeel van het plan is een investering van zo’n 3 miljard euro in fabrieken en productiemiddelen. Iets meer dan 3 miljard euro is bestemd voor ontwikkelingskosten.

Electrificatie

Van de extra 3 miljard euro wordt ongeveer 500 miljoen euro gebruikt voor de ontwikkeling van Mission E-varianten en -afgeleiden. Daarbij is zo’n 1 miljard euro opzijgezet voor de elektrificatie van bestaande Porsche modellen, zijn er enkele honderden miljoenen euro’s beschikbaar voor de uitbreiding van fabrieken en wordt ongeveer 700 miljoen euro gestoken in nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en ‘smart mobility’.

1200 nieuwe banen

In Stuttgart-Zuffenhausen bouwt Porsche momenteel een nieuwe verfstraat en assemblageruimte, alsmede een transportsysteem waarmee aandrijflijnen en gespoten carrosserieën naar de assemblagelijn kunnen worden gebracht. Daarbij wordt de motorenfabriek uitgebreid voor de productie van elektrische aandrijflijnen en de lasstraat verder ontwikkeld. Ook investeert Porsche in het Weissach Development Centre. Door het Mission E-project komen er bij de fabrikant ongeveer 1200 nieuwe banen bij.

600 pk

De volledig elektrische Mission E-sportwagen heeft een systeemvermogen van 600 pk, waarmee hij in minder dan 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/h sprint. De Mission E kan dit meerdere keren achter elkaar doen (accelereren en remmen) zonder dat zijn prestaties minder worden. Hij heeft een NEDC-actieradius van 500 kilometer en is snel weer op te laden. Dankzij het 800 Volt-laadsysteem van de Mission E duurt het niet meer dan vijftien minuten om de batterijen voldoende bij te laden voor een actieradius van 400 kilometer.

Uitgebreide snellaadinfrastructuur

Porsche en Audi vertegenwoordigen de Volkswagen Group in Ionity, een joint venture met de BMW Group, Daimler AG en de Ford Motor Company. Het doel van de samenwerking is om tegen 2020 een netwerk van vierhonderd snellaadstations langs de belangrijkste Europese verkeersaders te hebben. Met de bouw ervan is reeds in 2017 begonnen. Als aanvulling op het netwerk worden ook bij alle Porsche dealers snellaadstations neergezet.

Plug-in hybrides worden een Porsche succesverhaal

De nieuwe Panamera is uitgerust met de derde generatie van het Porsche plug-in hybridesysteem. In zowel de Panamera 4 E-Hybrid als de Panamera Turbo S E-Hybrid is de elektrische actieradius maximaal 50 kilometer. De Turbo S E-Hybrid is het vlaggenschip van de Panamera-modelreeks en biedt de perfecte combinatie van uitzonderlijke prestaties en maximale efficiency. Hij is uitgerust met een 4,0-liter V8 en een elektromotor die samen 680 pk produceren. Het model is de sportiefste auto in het luxesegment. Niet ondanks, maar juist dankzij zijn hybridesysteem.

Klanten lijken erg tevreden te zijn met de beschikbare hybridemodellen. Ongeveer zestig procent van alle in Europa afgeleverde Panamera’s heeft zo’n hypermoderne aandrijflijn. Dat percentage ligt in Scandinavië zelfs rond de negentig procent.