Leusden,
08
oktober
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Porsche Classic: de 959 S van ‘Quick Nick’

De Porsche 959 is één van de meest begeerde supersportwagens ooit. Voormalig coureur Nick Heidfeld bezit een zeer zeldzame Sport-versie met 515 pk en een topsnelheid van 339 km/u. 

img_15

De 959 S van Heidfeld, een van de slechts 29 gebouwde exemplaren, had 4.183 kilometer op de teller toen hij de auto in de zomer van 2017 naar Porsche Classic bracht. Hoewel nauwelijks ingelopen, had deze 959 een uitgebreide technische revisie nodig: "Als er niet regelmatig met zo'n innovatieve auto wordt gereden, loopt de techniek helaas veel schade op. De aandrijflijn en het chassis moesten dan ook volledig worden gereviseerd", zegt Uwe Makrutzki, hoofd fabrieksrestauratie bij Porsche Classic." 

img_11

Toen Porsche de serieproductie van de supersportwagen stopte, nam Porsche Classic alle test- en restauratietools over van de fabriek. Het team heeft daarnaast veel ervaring opgedaan met dit zeldzame model: "Bijna alle 959's zijn minstens één keer in hun leven bij ons geweest", zegt Makrutzki. “We hebben dus veel ervaring en vanwege de  zeer complexe technologie is een 959-revisie altijd een heel bijzonder en prachtig project.” Bij de 959 S van Heidfeld bleek uit de diagnose onder meer dat het motormanagementsysteem niet meer origineel was. In overleg met de eigenaar heeft Porsche Classic de Motronic unit dan ook in originele staat hersteld. 

img_15

Hightech legende  

De volledig gerestaureerde 959 S van de voormalige Formule 1-coureur was in december 2021 klaar om weer de weg op te gaan. Heidfeld: “Ik was als tiener eind jaren tachtig een echte autofan en ik was toen al gek op deze Porsche. De 959 was destijds de snelste productieauto ter wereld en verreweg de meest geavanceerde. Dus zelfs vandaag de dag rijdt hij zeker niet als een auto van 30 jaar oud”. 

img_18

Om ervoor te zorgen dat er op termijn niet nog een revisie nodig is, adviseert Makrutzki om regelmatig met de supersportwagen te rijden: “Minstens een keer per maand ongeveer 100 kilometer rijden voorkomt schade door stilstand. Dat blijkt ook uit de feedback van onze klanten.”  

img_17

De Porsche 959 

De 959 is voor velen een van de meest fascinerende sportwagens van de vorige eeuw. In 1983 presenteerde Porsche op de IAA het ‘Group B’-studiemodel, ontworpen om te voldoen aan de voorschriften voor deze spectaculaire rallyklasse. In de Dakar Rally van Parijs 1986 behaalden de drie op het studiemodel gebaseerde 959’s de eerste, tweede en zesde plaats. De aangepaste 961-trackversie eindigde als zevende in de uithoudingsrace van 1986 op Le Mans en behaalde de overwinning in de IMSA/GTX-klasse. 

img_7

Het productiemodel maakte zijn debuut op de IAA in 1985. Tot de innovaties behoorden de snelheidsgevoelige en verstelbare schokdempers, de zelfnivellerende ophanging, een bandenspanningscontrolesysteem en een elektronisch geregelde variabele vierwielaandrijving met rijprogrammakeuze en ABS. Ook de aerodynamische carrosserie was uniek: vele delen waren gemaakt van Kevlar en glasvezelversterkte epoxyhars in een hybride constructie, terwijl de voorspoiler was gemaakt van polyurethaan integraalschuim. De deuren en motorkap bevatten een speciale aluminiumlegering. 

img_12

De 959 was de eerste productieauto met een biturbo-boxermotor met sequentiële turbolader, waarbij de twee turbo's achter elkaar werken om het turbogat verder te verkleinen. De cilinders waren luchtgekoeld, zoals destijds gebruikelijk bij Porsche, maar de vierkleppenkoppen waren watergekoeld. Voor een betere warmteafvoer hadden de uitlaatkleppen een natriumvulling. Van 1987 tot 1988 werden slechts 292 exemplaren van de Porsche 959 in serieproductie gebouwd. 

img_2

De 515 pk sterke Sport-versie is nóg zeldzamer. Deze variant heeft grotere turbo's die met een hogere vuldruk werken. De 959 S had geen zelfnivellerende ophanging. Ook de automatische airconditioning, centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen, rechter zijspiegel en achterbank werden weggelaten om gewicht te besparen. 

img_3

Over Nick Heidfeld 

Met 183 Grand Prix-starts in de Formule 1 is Nick Heidfeld een van de bekendste Duitse coureurs. Hij reed 12 jaar lang in de Formule 1 voor topteams als BMW, Lotus-Renault, Sauber en Williams. 'Quick Nick', zoals hij werd genoemd, eindigde 13 keer op het podium. Zijn grootste verwinning was in 2014, toen hij zijn klasse won en als vierde eindigde in de 24 uur van Le Mans. In hetzelfde jaar was hij ook gastrijder in de Porsche Mobil 1 Supercup. Tussen 2014 en 2018 nam Heidfeld deel aan de Formule E. 

 De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.