Leusden,
07
augustus
2022
|
19:10
Europe/Amsterdam

Porsche Carrera Cup Benelux smaakmaker met twee spannende races in Assen

Leusden, 7 augustus 2022 – De als altijd in groten getale opgekomen bezoekers tijdens de Jack’s Racing Days op het TT-Circuit Assen werden getrakteerd op volop spektakel, waarbij de Porsche Carrera Cup Benelux met twee spannende races zonder meer tot de smaakmakers behoorde. De Brit Harry King (Parker Revs Motorsport) vergrootte met twee overwinningen zijn voorsprong als leider in het kampioenschap, maar ook de beide Belgen Ghislain Cordeel (Team GP Elite) en Glenn Van Parijs (NGT Racing) deden met elk een tweede en een derde plaats goede zaken op het Drentse asfalt. Jan Lauryssen (Q1 Trackracing) en Didier Glorieux (Speedlover) waren de beide winnaars van de Pro-Am-klasse. De Spanjaard Jaume Font (Bapro Motorsport) eindigde in beide races als eerste in de Am-klasse.

Harry King, die als leider in de tussenstand aan de tweede seizoenshelft begon, startte het weekeinde met de snelste tijd in de eerste vrije training, voor Glenn Van Parijs en Xavier Maassen (#TeamPGZ by RedAnt Racing), met respectievelijk Jan Lauryssen en Jaume Font als snelsten in de Pro-Am- en de Am-klasse. De tweede vrije training resulteerde in de snelste tijd voor Maassen, voor Van Parijs en Dejonghe (#TeamPGZ by RedAnt Racing), terwijl Lauryssen in Pro-Am het tempo bepaalde en Font in de Am-klasse andermaal het snelst was.

In de eerste race stond stond Ghislain Cordeel voor het eerst dit seizoen op pole-position: in de kwalificatie, die tweemaal met de rode vlag werd onderbroken nadat rijders van de baan geraakt waren, had de Belg met een tijd van 1:37,824 minuten de beste startplaats voor zich opgeëist. Daarbij was hij 0,235 seconden sneller dan King, die op zijn beurt een minimale 0,026 seconden sneller was dan Maassen. Ook Rik Koen, tijdens de zomerpauze overgestapt naar Parker Revs Motorsport en daarmee Kings teamgenoot, deed het goed met de vierde tijd. Snelste Pro-Am-rijder was Ziad Geris (Team GP Elite), voor Jan Lauryssen en John de Wilde (Speedlover). In de Am-klasse was Jaume Font in de kwalificatie het snelst, voor Sébastien Lajoux (DUWO Racing) en Stijn Lowette (NGT Racing). In het klassement van de op-één-na snelste rondetijden, bepalend voor de startopstelling van de tweede race, eindigde King met een tijd van 1:38,092 minuten bovenaan, voor Cordeel, Maassen en Van Parijs. Ziad Geris was ook ditmaal de snelste Pro-Am-rijder gevolgd door Tom Boonen (#TeamPGZ by RedAnt Racing) en John de Wilde. Font liet de snelste Am-tijd noteren, met Lajoux en Luc Vanderfeesten (#TeamPGZ by RedAnt Racing) respectievelijk als tweede en derde in de klasse.

King wint eerste race ondanks tijdstraf na curieus begin

De eerste race van het weekeinde, verreden op zaterdagmiddag, kende een merkwaardig begin. De Belgische rijder Didier Glorieux, 16e op de grid, vertrok ruim voordat zelfs alle rode lichten aan waren en bracht daardoor tal van andere rijders in verwarring, die meenden dat de race al begonnen was, of in ieder geval onzeker waren. Ghislain Cordeel nam regulier de leiding, gevolgd door King, Maassen, Koen, Dejonghe en Van Parijs. In de tweede ronde echter passeerde King Cordeel met een geslaagde uitremactie en nam zo de eerste plaats over. Een ronde later verremde King zich eenmaal, wat hem een ‘flat spot’ op zijn linker voorband opleverde, maar hij wist de leiding vast te houden. Korte tijd later kwam na zorgvuldige analyse van de beelden door de wedstrijdleiding, het bericht dat niet minder dan acht rijders een tijdstraf van vijf seconden vanwege een valse start hadden gekregen.

In de negende ronde bracht een korte interventie van de safety-car na een incident in het achterveld de rijders weer bij elkaar. Bij de herstart in de elfde ronde hield King de leiding vast en al snel wist de Brit weer wat weg te lopen bij de concurrentie, aangevoerd door Cordeel. Die had al snel Maassen, Van Parijs en Koen direct achter zich. In de 13e ronde plaatste Van Parijs een aanval op Maassen in de strijd om de derde plaats en ging er voorbij, met Koen direct in zijn kielzog, zodat Maassen in één klap twee posities kwijt was. In de 15e ronde ging het mis toen Will Aspin bij het aanremmen van de Geert Timmerbocht de auto van Jaume Font raakte, maar beide rijders konden hun race vervolgen. In de slotfase ging Lars Poel in de rondte, maar de race kon zonder safety-car-fase worden uitgereden. Zo won King voor Cordeel en Van Parijs. In de Pro-Am-klasse zegevierde Jan Lauryssen, ondanks contact met Aspin eerder in de wedstrijd, voor John de Wilde en Tom Boonen. Jaume Font kwam ondanks het incident met Aspin als winnaar in de Am-klasse over de eindstreep, voor Stijn Lowette en Luc Vanderfeesten. Aspin kreeg naderhand een tijdstraf van 30 seconden opgelegd als substituut voor een ‘drive-through penalty’ vanwege de aanrijding met Font.

Safety car maakt overuren, King wint ook race twee

Op zondag rond het middaguur startte de tweede race van het weekeinde voor volle tribunes. Cordeel leek bij het uitdoven van het startlicht King goed partij te kunnen bieden, maar toch was het de Brit die later remde en het veld de Haarbocht in leidde. Opmerkelijk was ook de opmars van Jan Lauryssen, als laatste gestart, die in de openingsronde al gelijk zes plaatsen wist goed te maken. Glenn Van Parijs stoomde op naar de tweede plaats, terwijl Cordeel meer en meer onder druk kwam van Maassen in de strijd om de derde positie. In de derde ronde ging het mis voor Tom Boonen, die in de grindbak belandde na een incident met Michiel Haverans (#TeamPGZ by RedAnt Racing). Dat leidde tot de eerste interventie van de safety-car. In de zevende ronde volgde de herstart, maar nog geen halve ronde later belandde Boonens teamgenoot Sam Dejonge (#TeamPGZ by RedAnt Racing) in de grindbak, wat opnieuw tot een interventie van de safety-car leidde. Hiertoe behoorde ook Harry King, die dus in ieder geval een voorsprong van vijf seconden moest opbouwen om de overwinning alsnog voor zich te kunnen opeisen.

In de negende ronde bracht een korte interventie van de safety-car na een incident in het achterveld de rijders weer bij elkaar. Bij de herstart in de elfde ronde hield King de leiding vast en al snel wist de Brit weer wat weg te lopen bij de concurrentie, aangevoerd door Cordeel. Die had al snel Maassen, Van Parijs en Koen direct achter zich. In de 13e ronde plaatste Van Parijs een aanval op Maassen in de strijd om de derde plaats en ging er voorbij, met Koen direct in zijn kielzog, zodat Maassen in één klap twee posities kwijt was. In de 15e ronde ging het mis toen Will Aspin (Parker Revs Motorsport) bij het aanremmen van de Geert-Timmerbocht de auto van Jaume Font raakte, maar beide rijders konden hun race vervolgen. In de slotfase ging Lars Poel (Parker Revs Motorsport) in de rondte, maar de race kon zonder safety-car-fase worden uitgereden. Zo won King voor Cordeel en Van Parijs. In de Pro-Am-klasse zegevierde Jan Lauryssen, ondanks contact met Aspin eerder in de wedstrijd, voor John de Wilde en Tom Boonen. Jaume Font kwam ondanks het incident met Aspin als winnaar in de Am-klasse over de eindstreep, voor Stijn Lowette en Luc Vanderfeesten. Aspin kreeg naderhand een tijdstraf van 30 seconden opgelegd als substituut voor een ‘drive-through penalty’ vanwege de aanrijding met Font.

Safety car maakt overuren, King wint ook race twee

Op zondag rond het middaguur startte de tweede race van het weekeinde voor volle tribunes. Cordeel leek bij het uitdoven van het startlicht King goed partij te kunnen bieden, maar toch was het de Brit die later remde en het veld de Haarbocht in leidde. Opmerkelijk was ook de opmars van Jan Lauryssen, als laatste gestart, die in de openingsronde al gelijk zes plaatsen wist goed te maken. Glenn Van Parijs stoomde op naar de tweede plaats, terwijl Cordeel meer en meer onder druk kwam van Maassen in de strijd om de derde positie. In de derde ronde ging het mis voor Tom Boonen, die in de grindbak belandde na een incident met Michiel Haverans (#TeamPGZ by RedAnt Racing). Dat leidde tot de eerste interventie van de safety-car. In de zevende ronde volgde de herstart, maar nog geen halve ronde later belandde Boonens teamgenoot Sam Dejonghe in de grindbak, wat opnieuw tot een interventie van de safety-car leidde.

In ronde negen kon de race worden hervat, waarbij Lauryssen John de Wilde passeerde en zo de leiding in de Pro-Am-klasse overnam. Met King nog steeds aan kop, gevolgd door Van Parijs, ging de strijd tussen Cordeel en Maassen om de laatste podiumplaats onverminderd door, waarbij ook Rik Koen een woordje meesprak. In de twaalfde ronde ging Jaume Font in de Geert-Timmer-Bocht in de rondte na contact met Jan Lauryssen en raakte daarbij een bandenstapel, die vervolgens midden op de baan kwam te staan. Daarop had de wedstrijdleiding geen andere keuze dan opnieuw de safety-car de baan op te sturen. In ronde 16 werd de race weer vrijgegeven, waarmee nog één volle ronde tot aan de finish restte. King reed onbedreigd de overwinning naar huis, voor Van Parijs, Cordeel en het Nederlandse trio van Maassen, Koen en Van Eijndhoven. Didier Glorieux won de Pro-Am-klasse, nadat Lauryssen naderhand 30 seconden tijdstraf kreeg vanwege de situatie met Font. Zo werd Lauryssen achter John de Wilde nog derde in de klasse. In de Am-klasse was de winst opnieuw voor Jaume Font, voor Sébastien Lajoux en Stijn Lowette.

De volgende twee races van de Porsche Carrera Cup Benelux worden van 26 tot en met 28 augustus verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.