Leusden,
02
januari
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Porsche 992: details maken de auto

Autojournalisten zijn er al jaren van overtuigd: Porsche heeft het in principe ‘foute’ concept van een sportauto met de motor achter de achteras tot in de puntjes geperfectioneerd. Toch is de nieuwste 911 nog weer iets perfecter dan z’n voorganger.

Dat de Porsche 911 ‘voorzichtig evolueren’ tot een kunstvorm heeft verheven, wordt meteen duidelijk als alle generaties naast elkaar worden geparkeerd. De 996 die eind jaren ’90 z’n opwachting maakte was wellicht in veel opzichten even wennen, maar zelfs in die auto zijn de belangrijkste elementen van een Porsche 911 onmiskenbaar aanwezig. Bij de gloednieuwe 992-generatie is dat niet anders. Sommige zaken moeten bij de 911 nu eenmaal bij het oude blijven, zelfs als ieder onderdeel feitelijk nieuw is. De kunst is om al die onderdelen zo aan te passen dat er toch wéér een beter totaalpakket staat.

Binnen de strakke grenzen van het 911-concept moet de auto niet alleen moderner ogen en aan de nieuwste eisen voldoen, maar nog beter rijden dan z’n voorganger. Om dat voor elkaar te krijgen is ieder detail belangrijk. Zo heeft de 992 een andere bandenmaat dan de 991 en zijn de achterwielen met 21 inch voor het eerst een maatje groter dan de voorste exemplaren. Door die grotere omtrek te combineren met een gelijkblijvende breedte heeft de Porsche niet alleen meer grip op een natte ondergrond, maar ook ‘op droog’. De remschijven zijn in het geval van de standaardremmen eveneens een maatje groter. De toegenomen remkracht levert vanaf 100 km/u een 1 meter kortere remweg op, maar dat scheelt vanaf 300 km/u toch mooi 12 meter.

Om de wegligging naar een nog hoger plan te tillen zijn er stijvere veren gemonteerd, zodat met name de achterveren van het standaard onderstel nu bijna net zo stijf zijn als de exemplaren van het optionele sportonderstel van de vorige 911. Dat klinkt alsof de ingreep ten koste is gegaan van de dagelijkse bruikbaarheid, maar allesbehalve dat. Mede door de slimme, adaptieve dempers die in samenwerking met Bilstein zijn ontwikkeld is de spreiding tussen comfort en stijfheid nu groter dan voorheen, zodat de auto op beide onderdelen net beter scoort. Ook is de stuurratio aangescherpt, waardoor een standaard 911 nu vrijwel net zo scherp stuurt als een exemplaar van de vorige generatie met de optionele vierwielbesturing deed. Die vierwielbesturing is overigens nog altijd leverbaar en dus eveneens nóg scherper dan voorheen.

Aan de buitenkant is nog meer actieve aerodynamica aangewend. De openingen in de voorbumper kunnen zich afhankelijk van de omstandigheden openen en sluiten en de bredere achtervleugel heeft een aerodynamische stand voor meer efficiëntie, en een Performance-stand voor optimale prestaties. De wulpse achterschermen zijn voortaan bij de Carrera S en Carrera 4S exact gelijk. De ‘brede heupen’ die voorheen voorbehouden waren aan vierwielaangedreven versies, zijn nu namelijk op alle 911’s terug te vinden. De gehele flank is bovendien opgetrokken uit aluminium, met een gewichtsbesparing van in totaal 12 kg als gevolg. Zelfs het rempedaal bleek lichter te kunnen. Scheelt toch mooi 41 procent ten opzichte van het exemplaar in de vorige 911…