Leusden,
28
november
2021
|
06:00
Europe/Amsterdam

Porsche 962 C tot in de puntjes gerestaureerd

Hans-Joachim Stuck heeft er bijna 35 jaar op moeten wachten… de reünie in het Weissach Development Center met ‘zijn’ volledig gerestaureerde 962 C.

De raceauto is in het afgelopen anderhalf jaar in de volledig originele staat van 1987 teruggebracht. "Dit voelt als thuiskomen", glimlacht Stuck, terwijl hij over de linkervleugel van de auto streelt. De legendarische coureur heeft alleen maar goede herinneringen aan de kampioensauto met racenummer 17. “Met deze reünie hebben we niet alleen Hans-Joachim Stuck verrast, maar hebben we ook een kleine reis door de tijd gemaakt. De geschiedenis van de 962 C is uniek”, zegt Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage.

In het Weissach Development Centre, waar de raceauto destijds werd gebouwd en nu in zijn oorspronkelijke staat is hersteld, ontmoet Stuck ook zijn race engineer van die tijd, Norbert Singer, en designer Rob Powell, de man die verantwoordelijk is voor de opvallende zwart/geel/rode livery.

Het is alweer 35 jaar geleden dat de nu 70-jarige Stuck de prestigieuze en fel bevochten ADAC Würth Supercup in Duitsland won. Deze 962 C begon daarna zijn tweede leven als testauto op de aerodynamica-afdeling in Weissach en werd vervolgens opgenomen in de sportautocollectie van Porsche.

Armin Burger en Traugott Brecht van Historic Motorsport zijn samen verantwoordelijk voor de restauratie van de iconische racer. “We liepen in ons magazijn vaak langs deze auto en op een gegeven moment besloten we om hem over te dragen aan Weissach om eraan te gaan werken”, zegt Burger. Hij en zijn team moesten veel onderdelen herbouwen omdat ze inmiddels waren verdwenen. “De samenwerking met de andere afdelingen van Porsche was geweldig. Binnen een straal van slechts 30 meter vonden we bijna alles wat we nodig hadden”, zegt Burger. Aan het begin van de restauratie nodigde hij Powell en Singer uit in de historische autosportwerkplaats. 

“We hebben ongelooflijk veel geleerd van de collega’s die erbij waren toen het destijds allemaal gebeurde”, voegt hij eraan toe. De experts hebben de bodemplaat volledig opnieuw opgebouwd, de opstelling van de radiatoren gewijzigd en veel carrosserieaanpassingen gedaan. 

Livery-ontwerper Powell bracht de verschillende diktes tape, stencils en ontwerpschetsen van 35 jaar eerder mee. "Stucki vond het ontwerp van mijn eerste schets meteen leuk", herinnert hij zich. Overigens vind ik de kleurencombinatie van geel en rood nog steeds modern”, zegt Powell, terwijl hij de rollen tape over zijn arm legt.

 

Stuck: “Ik ben een groot fan van de Porsche PDK transmissie met dubbele koppeling en trots dat ik hem destijds in de 962 al mocht testen. Het voelde vanaf het begin geweldig om mijn handen aan het stuur te kunnen houden bij het schakelen bij vol gas”, zegt hij. Tegenwoordig is de PDK-transmissie beschikbaar in elke Porsche. "Voor mij was de tijd bij Porsche de meest succesvolle van mijn hele carrière", zegt hij, terwijl hij zijn met een witte ster versierde helm opzet en in de 962 C stapt voor een testrit. 

Stuck begint aan zijn eerste ronde op de tweeënhalve kilometer lange testbaan in Weissach en alle toeschouwers vallen stil terwijl ze naar de klassieke Groep C-racer kijken en luisteren. “De auto neemt me automatisch mee op een reis terug in de tijd en roept veel goede herinneringen op. Ik zal de sfeer op de circuits nooit vergeten”, lacht Singer.

“De 962 C was een van de weinige auto's die ik alleen mocht rijden, zonder teamgenoten en met precies de afstelling die ik wilde. Zo'n auto vergeet je nooit", besluit Stuck.