Leusden,
14
april
2019
|
06:01
Europe/Amsterdam

Porsche 917 ontmoet Concorde

Vijftig jaar nadat ze voor het eerst op eigen kracht bewogen, ontmoeten de Porsche 917-001 en Concorde 002 elkaar.

Op 9 april 1969 steeg de eerste in Groot-Brittannië geassembleerde Concorde op voor zijn eerste van 438 testvluchten. Met een snelheid van 2.179 km/u zou het toestel alle records verbreken. De Britse en Franse ingenieurs konden hun doelstellingen alleen verwezenlijken door nieuwe materialen en technologie te ontwikkelen.

In dezelfde maand werd de Porsche 917 gehomologeerd voor de Groep 4-raceklasse. Het team dat aan de wieg stond van de baanbrekende sportscar was een nieuwe aerodynamische weg ingeslagen en had een zeer krachtige twaalfcilinder boxermotor ontwikkeld. In de 917 werden materialen verwerkt die daarvoor alleen nog maar in de luchtvaart waren toegepast.

Ontmoeting tussen twee legenden

Voor een speciale ontmoeting is de Porsche 917 met chassisnummer 001 naar het Royal Navy Fleet Arm Museum gebracht. Hier resideert Concorde 002 tussen tal van prachtige historische vliegtuigen. Bij deze bijzondere gelegenheid mogen twee personen niet ontbreken: coureur Richard Attwood en gezagvoerder Tim Orchard.

In 1970 won Richard Attwood de 24-uursrace van Le Mans met een Porsche 917. Niemand kent de auto beter dan hij. In dezelfde periode vloog Tim Orchard als copiloot in 2 uur en 52 minuten met de Concorde van New York naar Londen – een record dat nog altijd staat.

Tim Orchard: “Wat een fascinerende machine is de Porsche 917. Ik denk dat de auto met evenveel toewijding en bevlogenheid is ontwikkeld als de Concorde. Het is verbluffend hoe eenvoudig de auto eigenlijk is, maar ik begrijp dat het een fantastische machine was om mee te racen. Het was mij een groot genoegen Richard rond te leiden in het toestel dat ik negen jaar lang heb mogen vliegen. De Concorde is nog steeds onvergelijkbaar. Een straaljager maar gelijktijdig een exclusief passagiersvliegtuig voor intercontinentale vluchten.”

Richard Attwood spreekt zijn bewondering voor de Concorde uit. “Wat had ik graag een keer met dit toestel willen vliegen! Net als de 917 maakt de Concorde een heel pure en eenvoudige indruk. Maar zelfs naar de huidige maatstaven zijn beide machines nog bijzonder ingenieus. Ik ben Tim dankbaar voor de tijd die hij wilde vrijmaken om mij de Concorde te laten zien. Alsof ik weer vijftig jaar terug in de tijd was. Dit deed me realiseren dat vrijwel niets onmogelijk is. Als we er maar in geloven.”

De 917 in Groot-Brittannië

Chassis 917-001 eindigt zijn tournee door Groot-Brittannië met een fotoshoot bij de laatst gebouwde Concorde, die tevens de laatste vlucht voor dit toestel op zijn naam heeft staan. De laatste bestemming van Concorde ‘Alpha-Foxtrot’ was zijn huidige onderkomen, bij Aerospace Bristol in Filton, waar de Britse Concordes hun reis vijftig jaar geleden ook zijn begonnen.

Chassis 917-001, dat tijdens de 77ste Members’ Meeting op Goodwood zijn eerste meters na een grondige restauratie reed, is inmiddels naar het Porsche Museum in Stuttgart getransporteerd. Van 14 mei tot en met 15 september viert het museum de 50ste verjaardag van de 917 met de expositie ‘Colours of Speed – 50 Years of the 917’. Inclusief 917-001 worden er tien auto’s tentoongesteld met een gezamenlijk vermogen van 7.795 pk. Tevens staat er op de expositie een studiemodel dat is ontworpen als eerbetoon aan de overwinning op Le Mans in 1970. Plannen om met de rood-witte concept car te gaan racen zijn er niet, het blijft een studiemodel.