Leusden,
04
mei
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Porsche 917-001: de wederopstanding van een vijftigjarige pionier

De allereerste Porsche 917 uit 1969 is in zijn oorspronkelijke staat hersteld. Met behulp van de nieuwste technologie en ouderwets vakmanschap. Op de avond van 10 maart 1969, slechts enkele maanden nadat hoofdingenieur Hans Mezger zijn eerste ideeën en schetsen heeft gepresenteerd, is de eerste Porsche 917 met chassisnummer 001 gereed. Slechts twee dagen voor het officiële persevent met de nieuwe Porsche Group 4 sportwagens op de Geneva Auto Show, op 12 maart 1969. Niet lang daarna zijn de 25 exemplaren die nodig zijn om te voldoen aan de Groep 4-voorwaarden eindelijk klaar en krijgt de 917 de zegen van de FIA. Hij mag het circuit op.

Eerste 917 alleen voor tests en tentoonstellingen

De 917-001 racet nooit, maar dient als test- en presentatievoertuig. Met de Duitse autocoureur Rolf Stommelen achter het stuur voltooit de racewagen in mei 1969 testritten op de Nürburgring, voordat hij een lange duurtest begint op het testcircuit van Weissach om wiellagers te testen.

Porsche toont in september 1969 de eerste 917 op de IAA in Frankfurt, waarvoor de oorspronkelijke witte lak met de groene neus wordt overgespoten in oranje en wit. Tijdens een persconferentie op de London Motor Show op 30 september 1969, kondigt Porsche aan dat het niet langer zijn eigen fabrieksteam zal inzetten maar in plaats daarvan zal samenwerken met J.W. Automotive Engineering, het raceteam van tweevoudig Le Mans winnaar John Wyer.

Gespoten in lichtblauw en oranje - de kleuren van de Amerikaanse sponsor Gulf – wordt de 917-001 opnieuw ingezet als tentoonstellingsvoertuig. Het exemplaar verschijnt daarna nog regelmatig op allerlei autoshows. De laatste officiële verschijning van de auto, dan nog als ‘Langheck’ met de lange kont en in de Gulf-kleuren uit 1969, vindt plaats in juni 1970, in een parade van oude Porsche-raceauto's op het terrein van een kasteel in de buurt van Le Mans.

De 917-001 wordt getransformeerd in een Le Mans-winnaar

Na de langverwachte eerste algemene overwinning van de 24 uur van Le Mans van Hans Herrmann en Richard Attwood in september 1970, wordt de 917-001 ingekort tot ‘Kurzheck’, de korte kont zoals ook de Le Mans winnaar die heeft. De auto krijgt meer aanpassingen, waaronder een gewijzigd achterframe, een nieuwe voor- en achterbody en een aangepast uitlaatsysteem voor de luchtgekoelde V12. Het voertuig is gespoten in de rood-witte kleuren van de winnende Le Mans-auto van Porsche Salzburg en krijgt het startnummer 23. De persafdeling van Porsche krijgt de 917-001 in oktober overgedragen. Later die maand staat de 917 op de autobeurs van Parijs. Het Porsche museum neemt de auto uiteindelijk op in de collectie.Restauratie van de 917-001 in zijn oorspronkelijke staat

Ter voorbereiding op het vijftigjarig jubileum van de 917 beslist het Porsche Museum in 2017 om de 917-001 te herstellen in de oorspronkelijke staat, zoals hij in 1969 in Genève stond. De eerste technische beoordeling wordt in januari 2018 uitgevoerd. Er is veel werk aan de winkel om de 917-001 te herstellen, maar de basis is bemoedigend. Hoewel bij de conversie naar de Kurzheck-uitvoering de lange kont sneuvelde, is de racer nog steeds uitgerust met het originele aluminium frame. De modificaties vereisen echter wel de constructie van een nieuw achterframe, en een nieuwe - afneembare - lange kont van glasvezel polyesterlaminaat. Ook het kinematische systeem van de achteras inclusief de beide achterste luchtkleppen moet Porsche Classic terugbrengen naar de staat van 1969. Het dakgedeelte met voorruit, raamstijlen en portieren bevinden zich nog in de oorspronkelijke staat. Zelfs de dubbele brandstoftanks zijn nog steeds bruikbaar. Een ander kenmerk dat de 917-001 eenvoudig herkenbaar maakt als het origineel uit 1969 is de diagonale steun voor de pedalen in het voorste gedeelte van het frame. Dat hoort bij deze versie te ontbreken.

Voor zover mogelijk gebruikt Porsche Classic de originele materialen en onderdelen. Daarvoor scant Porsche Classic het koetswerk van de auto met 3D-technologie. Het project maakt grote vooruitgang in september 2018. Het gereconstrueerde voorste deel van de 917 uit 1969 blijkt nauwkeurig te passen op het frame van het resterende middendeel. In de weken die volgen, monteren de restaurateurs het achterdeel van de Langheck. Zij gebruiken de originele constructietekeningen uit het archief van het Porsche Museum als referentie voor bijna alle delen die zij moeten reproduceren. Hans Mezger, hoofdingenieur van de 917, kijkt over de schouders van de restaurateurs mee. Zijn conclusie zou niet positiever kunnen zijn: “Ik ben erg blij om te zien dat dit project in zulke capabele handen is. Ik ben zeer onder de indruk.”

Weer werken tegen de klok

Alle carrosseriedelen en het gemonteerde frame zijn in januari zorgvuldig geschuurd, geplamuurd en vervolgens wit gespoten. Ook de groene neus komt terug. Het Porsche crest wordt in het midden geplaatst, boven de luchtinlaat voor de oliekoeler. Het opvallende 917-logo is zwart, precies zoals toen.

Nog maar vier weken resteren om de 917-001 weer in elkaar te zetten en hem rijdend te krijgen, compleet met nieuw gegoten magnesium wielen volgens het originele ontwerp. Specialistische monteurs werken 24/7 om de restauratie van de allereerste Porsche 917 op tijd af te ronden, onder vrijwel dezelfde tijdsdruk als vijftig jaar geleden. Want net als in 1969 moest ook dit keer de racer klaar zijn voor een presentatie. Niet in Genève, maar de Retro Classics in Stuttgart.