Leusden,
15
april
2023
|
07:00
Europe/Amsterdam

Porsche 911: één icoon, twee uitersten

De 911 is tijdloos, altijd jong en aantrekkelijk. Dat heeft hij voor een groot deel te danken aan de sterke genen van de originele 911 uit 1963. Het voortdurende momentum van de iconische 911 is echter ook het resultaat van het zeer diverse gamma aan uitvoeringen die in de afgelopen decennia zijn geïntroduceerd, elk met een heel eigen karakter. De jongste hoofdrolspelers heten GT3 RS en Dakar. 

Een 911 verdwijnt in een stofwolk met Achim Lamparter achter het stuur en rijdt vol vertrouwen over de 40 meter hoge Big Red. "Dat haal je nooit!”, riepen z’n collega’s nog, die meereden in een Cayenne. Big Red is tenslotte de grootste van alle zandduinen in de Verenigde Arabische Emiraten. Maar Lamparter weet precies hoe hij moet sturen en het gaspedaal moet doseren. Zijn 911 Dakar is de eerste standaard offroad 911 - en chassisspecialist Lamparter de belangrijkste projectmanager. "Ons doel was om topklasse rijeigenschappen te ontwikkelen, zelfs voor circuits die je nooit zou overwegen met een 911." Daarom testen de experts van Porsche de auto's op extreme locaties en onder extreme omstandigheden.   

Porsche 911

Het kostte drie en een half jaar om de offroad 911 Dakar te ontwikkelen, en de meeste tijd is besteed aan de unieke setup van het chassis. Het liftsysteem vergroot de maximale bodemvrijheid tot 191 millimeter, wat acht centimeter meer is dan die van het sportonderstel van de 911 Carrera. Het geheel is ontworpen voor snelheden tot 170 km/u en is extra robuust dankzij de met roestvrij staal versterkte voor- en achterkant, de zijskirts, de onderdelen van gesmeed aluminium, de beschermde dwarsverbindingen en de specifieke veerpoten. 

Porsche 911

Er is keuze uit vijf rijmodi, waaronder de nieuwe naar achteren gerichte Rally-modus voor speels driften op grind en de Offroad-modus voor maximale tractie op zand en steile wegen. De standaard gemonteerde all-terrain banden zorgen voor een optimale tractie, zelfs als de omstandigheden zeer ongunstig zijn, terwijl het speciaal toegepaste Rallye Launch Control een snelle acceleratie op grind garandeert. 

Een aantal van de 2.500 exemplaren uit de gelimiteerde serie wordt geleverd met het Rallye Design Package. De speciale look van deze uitvoering is een eerbetoon aan de Porsche 953, winnaar van de Parijs-Dakar Rally in 1984, en zijn opvolger, de 959, die beide werden gespoten in de beroemde Rothmans-lak. Gouden en rode emblemen sieren het witte en blauwe tweekleurige lakwerk. Als optie biedt Porsche Tequipment een imperiaal aan met LED-lichtbalk.  

Porsche 911

Recordtijd van zes minuten en 49,328 seconden op de Nordschleife 

Jörg Bergmeister heeft alle Dakar-uitrusting niet nodig in zijn 911 GT3 RS op de Nürburgring. De Porsche-coureur legt de 20,8 kilometer van de Nordschleife af in zes minuten en 49,328 seconden, een buitengewone tijd voor een in serie geproduceerde auto. Naast de 386 kW / 525 pk sterke hoogtoerige atmosferische motor en het lichtgewicht ontwerp, brengt vooral het unieke koelings- en aerodynamicaconcept pure racetechnologie naar de openbare weg. In plaats van een bagageruimte heeft de 911 GT3 RS een centrale radiator aan de voorzijde, die het gewicht vermindert en ruimte creëert voor de inbouw van zijvleugelmodules. 

Porsche 911

Aan de achterkant heeft deze 911 GT3 RS de grootste achtervleugel van alle Porsche GT-straatmodellen ooit. Hij is traploos te verstellen in overeenstemming met de spoilers aan de voorkant voor een neerwaartse druk die vergelijkbaar is met die van een volbloed racewagen. De GT3 RS is ook de eerste Porsche met het nieuwe Drag Reduction System (DRS). Net als in de Formule 1 kan de bestuurder met een druk op de knop de vleugel platdrukken om op rechte stukken maximale snelheden te halen. 

De twee nieuwste uitvoeringen van de 911 kunnen met hun extreme karakters niet meer van elkaar verschillen. Of kan het toch nóg extremer? De tijd zal het leren.   

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.