Leusden,
13
oktober
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Oude liefde roest niet

Graham maakte zijn droom waar en kocht een Porsche 911. Maar toen hij voor zijn werk werd uitgezonden naar het buitenland, moest hij zijn auto achterlaten. Dit verhaal is het bewijs: oude liefde roest niet.

Het is 1967. Porsche heeft net de 911 T onthuld. Het idee achter dit nieuwe instapmodel is eenvoudig: door enkele accessoires achterwege te laten krijgt de auto een nog puristischer karakter. Dankzij de lagere prijs kunnen bovendien meer autoliefhebbers hun droom realiseren en achter het stuur van een 911 plaatsnemen. Ook al is het vermogen van 110 pk bescheiden, het gewicht van 1080 kilo is dat eveneens.

Zoals bij zovelen ontstaat Grahams liefde voor Porsche al op jonge leeftijd. Als 10-jarig jochie loopt hij dagelijks langs een bronskleurige 911; ooit zal hij zelf zo’n auto hebben. Na zijn studie focust hij zich op zijn carrière: hij slaapt, werkt, zoekt naar 911’s en gaat weer slapen. Tijdens een zeldzaam vrij weekend bladert Graham in een tijdschrift door de advertentiepagina’s en vindt de ideale 911. De auto staat echter niet in Londen, maar in Nederland. Zijn huisgenoot weet hem ervan te overtuigen toch maar te gaan kijken. Hoewel hij geen idee heeft in welke staat de auto verkeer of dat het om een 911 T gaat, na een proefritje is Graham verkocht.

De 911 T wordt elke dag gebruikt, niet alleen in het drukke stadsverkeer van Londen maar ook voor roadtrips naar het vasteland van Europa. Graham koestert warme herinneringen aan een reis door Italië, samen met zijn ouders en toenmalige vriendin.

Vier jaar lang zijn Graham en de Porsche onafscheidelijk, totdat hij naar de Verenigde Arabische Emiraten wordt uitgezonden. Graham denkt hooguit twee jaar van huis te zijn. Na een laatste trip door de Alpen stalt hij de auto en vertrekt. Maar twee jaar worden vijf jaar, en vijf jaar worden er tien. De Porsche staat stof te vergaren en de banden lopen leeg.

Na 10 jaar uit de stalling

Van alle 911’s die ooit de Porsche-fabriek in Zuffenhausen hebben verlaten bestaat nog altijd 70 procent. Bij terugkeer in Londen wil Graham niets liever dan zijn paarse 911 T zo gauw mogelijk weer aan dit percentage toevoegen. Hij belt Tower Porsche, waar de auto eerder in onderhoud is geweest, en vraagt garagehouder John of hij wil helpen om de auto uit de stalling te halen. De contactsleutel wordt omgedraaid: niets. De banden zijn aan vervanging toe en de oude accu kan richting milieustraat. Na een paar nieuwe Michelins, een nieuwe accu en enkele startpogingen komt de 911 T weer tot leven.

Na een paar uur in de werkplaats om de ontsteking af te stellen en een remleiding te vervangen wordt de 50 jaar oude 911 weer gezond verklaard. Om dat te vieren gaat Graham naar het Goodwood Festival of Speed. Nog altijd gehuld onder de spinnenwebben en een dikke laag vuil is de 911 T beslist een van de opvallendste auto’s op het parkeerveld.

Twee 911’s T: 50 jaar verschil

Tijdens onze ontmoeting op Goodwood ontstaat het idee van een roadtrip over de prachtige wegen van de Yorkshire Dales. Enkele weken later wordt de klassieke 911 T van Graham verenigd met zijn jongste nazaat, de 991 Carrera T. Ook al zit er 50 jaar verschil tussen beide auto’s, de rijbeleving is nauwelijks anders. Vermogen, snelheid en prestaties hebben in beide 911’s geen grote rol, maar je stapt weer uit met een grote grijns op je gezicht.

Dat Graham’s 911 T uit 1969 na tien jaar stilstand maar zo weinig aandacht nodig had om weer tot leven te worden gewekt, maakt de auto extra bijzonder. Dat hij nog vele jaren lang vele harten mag verwarmen.