Leusden,
01
april
2023
|
07:00
Europe/Amsterdam

Maximale vlieghoogte

De wereld kent zijn werk: regisseur Joseph Kosinski is het brein achter de nieuwste blockbuster met Tom Cruise. Top Gun: Maverick draagt zijn signatuur. Als geen ander in Hollywood leeft Kosinski in een wereld van dynamiek en snelheid. Met deze man vol adrenaline en fantastische ideeën hebben we afgesproken in Los Angeles.

“Vertrouw op je instinct!” Deze zin is een bevel om te overleven. Met klem uitgesproken door Tom Cruise in de in 2022 verschenen blockbuster Top Gun: Maverick en gericht aan een jonge piloot voor wie hij vaderlijke gevoelens koestert. Alleen met zelfvertrouwen kan hij deze risicovolle missie overleven, omdat er geen tijd is om na te denken. Cruise, in het echte leven ook een geweldige piloot, speelt niet alleen in de film de rol van een eigenzinnige instructeur. Tijdens de filmopnames heeft hij ook de acteurs getraind. Samen met Navy-piloten leerde hij hun in F/A 18-straaljagers krachten van meer dan 7 G te trotseren en ondertussen ook nog te acteren. “Er kwam gigantisch veel bij kijken”, zegt regisseur Joseph ‘Joe’ Kosinski over een van de succesvolste filmproducties uit de filmgeschiedenis. “Maar als die krachten en snelheden goed moeten overkomen bij het publiek, moeten de beelden wel echt zijn.”

Maximale Vlieghoogte 4

Zo echt mogelijk voor de ultieme ervaring, daar draait het voor de 48-jarige ook bij zijn nieuwe Formule 1-film om. “Snelheid was altijd al mijn thema”, vult Kosinski aan, terwijl we in zijn thuisbioscoop zitten, waar hij zo nu en dan ook Tom Cruise ontvangt en sinds kort ook Brad Pitt, de ster van de racefilm die in 2023 wordt gedraaid. Het huis is een architectonisch pareltje en de regisseur een rustige, geconcentreerde gesprekspartner. Terwijl stilzitten helemaal niet zijn sterkste kant is. “Ik ben altijd in beweging, ik vind vakanties maar niks.”

Maximale Vlieghoogte 2

Aanvankelijk wilde hij racewagens bouwen. Daarvan droomde hij al in zijn kinderkamer onder zijn Porsche 959-poster. Logischerwijs studeerde hij werktuigbouwkunde en lucht- en ruimtevaarttechniek aan de Californische Stanford University. Hij haalde alleen zijn bachelor, want een hoogleraar ontdekte Kosinski’s talent voor vormgeving en adviseerde hem architectuur te gaan studeren. Drie jaar studeerde hij architectuur aan de Columbia University in New York, van waaruit hij de hele wereld over reisde.

Hij bewonderde Antoni Gaudí’s werk in Spanje, het futurisme van Erich Mendelsohns Einsteintoren in het Duitse Potsdam en vooral Frank Lloyd Wrights architectonische nalatenschap in de VS. Gelijktijdig studeerde hij muziek. Want dat zit hem in het bloed: “Mijn opa was jazztrompettist, mijn moeder concertpianist.” Op 3-jarige leeftijd leerde hij pianospelen. Toen hij tien jaar was, stapte hij over op saxofoon. Net als zijn opa speelt Kosinski in een band, het liefst klassieke jazz. Charlie Parker, Miles Davis etc. “Maar ik was slim genoeg om te beseffen dat mijn talent niet groot genoeg was voor een professionele carrière.” Maar nu helpt zijn muziekkennis hem als hij werkt met de beste filmcomponisten ter wereld. Bijvoorbeeld met Hans Zimmer bij Lady Gaga’s Hold my Hand voor Top Gun: Maverick. De soundtrack van het Franse duo Daft Punk voor Kosinski’s filmdebuut Tron: Legacy uit 2010 was genomineerd voor een Grammy. “Het emotionele effect van muziek kan enorm zijn”, benadrukt de filmmaker, “daarom is de muziek net zo belangrijk als de beelden.”

De oorsprong van zijn filmwerk ligt in New York. Tijdens zijn studie architectuur begon Kosinski al jong zijn eerste korte film te produceren. De film Desert House duurt maar twee minuten – genoeg om een marketingexpert van Nike te overtuigen. Kort daarna draaide Kosinski zijn eerste van vele snelle reclamespotjes.

Maximale Vlieghoogte 3

Twee van zijn bioscoophits zijn sequels. De sciencefictionfilm Tron: Legacy en natuurlijk Top Gun: Maverick. Is de Formule 1-film ook gebaseerd op voorbeelden? “In ieder geval geïnspireerd”, zegt Kosinski. De in 2010 verschenen documentaire over Ayrton Senna vindt hij de beste motorsportfilm ooit. “Dat ligt aan het waarheidsgehalte, nooit eerder werd zo duidelijk wat het betekent om Formule 1-races te rijden.” De speelfilm Grand Prix uit 1966 noemt hij ook een filmische mijlpaal. “De verhaallijn inclusief liefdesgeschiedenis is fictief, maar John Frankenheimer draaide tijdens echte races met echte coureurs.” Respectvol vertelt Kosinski over het baanbrekende werk van de Amerikaanse regisseur: “Hij ontwikkelde een camera die hij op de racewagens liet monteren en die je zelfs kon draaien. Voor mij blijft dat een van de toonaangevende ingenieursprestaties uit de filmgeschiedenis die wij nu nog steeds naar een hoger niveau tillen. Dat is ons gelukt met speciale camera’s in jets, en voor de Formule 1-film kunnen wij ons technisch nog verbeteren.”

Niet alleen de snelheid is een verbindend element in zijn films. Ook de fascinatie voor auto’s in zijn kindertijd en zijn passie voor Porsche keren steeds terug in Kosinski’s werk. “Het DNA van een Porsche is als een film waarbij je direct herkent wie de regisseur is.” Toen hij 33 jaar oud was, kocht hij zijn eerste model, een 718 Cayman S. “Door de middenmotor was dat een perfect uitgebalanceerde sportwagen! Maar toen onze eerste zoon werd geboren, heb ik een 911 Carrera S, type 997, gekocht.” Er volgden nog meer Porsches 911. “De mooiste was de 911 Turbo, type 991”, vertelt hij, “Het samenstellen van de uitrusting kostte me eeuwen en ik heb een half jaar op de auto gewacht.” Dat was in 2017. Het plezier was van korte duur, nauwelijks een jaar. “Een parkeerwachter ging ermee racen en bij de inrit van de garage botste hij frontaal op een collega.” Als film zou het verhaal een goede comedy zijn. In werkelijkheid doet het verlies nog steeds pijn.

Inmiddels hebben Kristin en Joe Kosinski twee zonen van twaalf en acht jaar oud en een tweejarige dochter die allemaal samen in de Cayenne GTS Coupé passen. Daarnaast staat een 911 Carrera Coupé (993), bouwjaar 1996. “De sportwagen is compact en licht, ik hou van het geluid van de luchtgekoelde motor en kan er zelf aan sleutelen.” In zijn klassieker geniet hij het meest van de bochtige Tuna Canyon Road, de enige eenrichtingsweg door de Canyon in Californië. “En op de Mulholland Highway in Malibu waardeer ik de soevereiniteit van de Cayenne.” Om de twee maanden traint de aficionado in het Porsche Experience Center, en hij verheugt zich al op de bestelde 911 GT3 met Touring Package. Nog sneller gaat het eraan toe bij de voorbereiding voor zijn volgende film als hij zich in de krappe cockpit wurmt van een moderne monoposto. “Ik wil vanuit het perspectief van de coureur het snijpunt van een bocht begrijpen.” Brad Pitt rijdt ondertussen al Formule 2. “Ook deze film moet realistisch worden”, zegt Kosinski. Als adviseur en producent is zevenvoudig wereldkampioen Sir Lewis Hamilton bij de film betrokken. “Daarnaast werken we nauw samen met het Formule 1-management, vergelijkbaar met de Navy-samenwerking.” Over de inhoud laat Kosinski niet veel los. “Het verhaal gaat over disruptieve outsiders.” Brad Pitt speelt een ex-coureur. Een rijzende ster in de jaren 90 voor wie het ultieme succes uitbleef. Decennia later keert hij als teambaas terug met een team van underdogs. De technische teamleiding bestaat uit vrouwen.

Amerikanen vinden sterke vrouwen belangrijk. Naast de Top Gun-pilote Phoenix, die hij steeds liet opstijgen met echte vrouwelijke Navy-piloten, bedacht hij voor de blockbuster ook het personage Penny Benjamin. “Een onafhankelijke zakenvrouw en geweldige marinevrouw die absoluut niet onder doet voor Maverick.” Aan het romantisch einde van de film komt Penny voorrijden in haar 911 S, bouwjaar 1973. De sportwagen is meer dan een hommage aan de 356 Speedster uit de eerste Top Gun-film: “De scène met Jennifer Connelly en Cruise moest een iconisch Top Gun-moment worden”, vult Kosinski aan. “Daarin wilde ik beslist een van de mooiste Porsches laten zien die ooit is gebouwd.” De scènes zijn net zo persoonlijk als Kosinski’s signatuur. Dat de wagen en hij uit hetzelfde jaar stammen, is natuurlijk geen toeval.

Maximale Vlieghoogte 1

Vooruitblik:

de volgende filmhit staat al in de startblokken.

De door hem gecreëerde personages zijn coherent en boeiend, maar onderscheiden zich positief van de absolute superhelden. Dat moet ook zo zijn in de Formule 1-film. “Wij vertellen over de unieke afhankelijkheden tussen techniek, coureurstalent en business. Dat en de huiveringwekkende snelheden willen wij overbrengen.”

Daarbij komt Kosinski goed van pas wat hij ooit heeft geleerd: zijn expertise in de autotechniek, aerodynamica en muziek in combinatie met zijn passie voor auto’s en snelheid. “Ik mag van geluk spreken dat ik geen regisseur geworden ben door een filmopleiding te volgen”, vat hij zijn kleurrijke cv samen. Tijd om even discreet op zijn horloge te kijken. Kosinski draagt de zwarte Chronograph I van Porsche Design, net als Maverick in de film. Ook bij de nieuwe productie moet hij bijna elke minuut weer cruciale beslissingen nemen en extreme stresssituaties nauwkeurig pareren. Dat lukt hem, omdat hij op zijn instinct vertrouwt. Net als zijn filmhelden.

Maximale Vlieghoogte 6

Praktijkervaring: om de paar maanden traint de regisseur op het parcours van het Porsche Experience Center in Los Angeles.Cayenne GTS Coupé: brandstofverbruik gecombineerd (WLTP) 14.0 – 13.3 l/100 km, CO₂-uitstoot gecombineerd (WLTP) 318 – 302 g/km

Maximale Vlieghoote 02

Passie: naast talrijke objecten uit zijn films zijn er in het huis van Kosinski ook verwijzingen naar zijn passie voor Porsche te vinden.

Maximale Vlieghoote 01

© Tekst en foto's van Heike Hientzsch

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.