Leusden,
25
september
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Luftgekühlt: eindelijk thuis

Op 16 september deed ‘Luftgekühlt’ München aan. Patrick Long, de Amerikaanse fabriekscoureur en initiator van dit klassieke Porsche-treffen, kwam hoogstpersoonlijk een kijkje nemen.

“We zijn voor het eerst in Duitsland, maar dat er zoveel publiek zou komen, hadden we nooit verwacht.” Vanaf het dakterras op de vijfde verdieping van een voormalige knoedelfabriek, kijkt Patrick Long tevreden uit over het Werksviertel in München. Uit heel Europa zijn bijzondere luchtgekoelde Porsches naar Luftgekühlt gekomen. Initiator van het evenement, de Amerikaanse Porsche-fabriekscoureur Patrick Long, wijst een man op een fiets na. “Dat is Jeff Zwart. Als filmmaker heeft hij een scherp oog voor compositie. Onder zijn regie wordt elke auto precies op de juiste plaats gezet.”

Waardevolle vracht

Maar het is niets vergeleken met de show van een dag eerder. Voor vier kostbare historische Porsches was een plaatsje op de vierde verdieping van de oude knoedelfabriek gereserveerd. Stevig vastgesnoerd in een zeecontainer werden de auto’s 50 meter opgetakeld. Voor Nicki Knoll, eigenaar van de Repsol Porsche 911 2.3 ST, een zenuwslopend moment. Maar de waardevolle vracht bereikte zonder kleerscheuren zijn bestemming, net zoals de Porsche 908 Spyder van Steve McQueen, een 935 K3 met 850 pk en de Porsche 993 GT2 die in 1997 als elfde is afgevlagd op Le Mans.

Schuurpapier voor grip

McQueen’s spierwitte 908 Spyder is in 1970 gebruikt om voor de speelfilm Le Mans spectaculaire beelden tijdens de 24-uursrace te schieten. Samen met Herbert Linge finishte McQueen als negende. Tijdens de 12-uursrace van Sebring, eveneens in 1970, werd Steve McQueen – die zijn voet gebroken had – samen met Peter Revson zelfs tweede. De King of Cool plakte schuurpapier onder zijn schoenen om met zijn ingezwachtelde voet niet van de koppeling te glijden.

Klassiekerevenement volgens Amerikaans recept

Tijdens de vijfde editie van Luftgekühlt heerst een uitbundige stemming. Howie Idelson, die samen met Patrick Long aan de wieg stond van het evenement, is natuurlijk ook van de partij. “Het was een enorme uitdaging om een klassiekerevenement volgens Amerikaans recept in Porsche’s geboorteland te organiseren,” zegt Idelson. “Maar ik denk dat we tevreden mogen zijn. Vergeleken met de vorige keer in Engeland zijn er twee keer zoveel bezoekers naar München gekomen.” Als ontwerper en petrolhead heeft hij Luftgekühlt een eigen gezicht gegeven. “Patrick en ik kennen elkaar van de kartbaan. We waren allebei ontevreden over Amerikaanse autoshows: niemand praat daar met elkaar. En naast wat zwijgzame mannen die naar auto’s staan te kijken, is er geen vrouw of kind te bekennen. Dat wilden we hoe dan ook veranderen met Luftgekühlt,” vertelt Idelson.

Alles origineel

Het zijn niet alleen de auto’s die van Luftgekühlt zo’n bijzonder evenement maken, ook de kleurrijke karakters die eropaf komen dragen hun steentje bij. Een enkeling is helemaal vanuit het noorden gekomen met een surfplank op dak. Een andere Porsche-liefhebber heeft zijn auto thuis gelaten en is vanuit Engeland naar München komen vliegen, om maandagochtend weer terug op kantoor te zijn. Er is een Zweedse ontwerper die in New York woont en les heeft gekregen van Charles Eames. En Xavier uit Avignon kwam naar München met zijn Porsche 356 uit 1959. “Sinds ik de auto in Amerika kocht, heb ik helemaal niets aan veranderd. De roestplekken conserveer ik met een speciaal middeltje. Alles is origineel – nou oké, alleen de rubbers van de ruitenwissers zijn vervangen.”

We zien ook enkele belangrijke namen uit de Porsche-organisatie op Luftgekühlt, zoals interieurontwerper Thorsten Klein en hoofd Design Quality Style Tony Hatter. Ook zien we Roland Kussmaul, die jarenlang Patrick Long’s teammanager is geweest en een van de slechts drie gebouwde 914/6 GT’s heeft meegebracht. In 1970 behaalde Porsche met deze auto’s de 1-2-3 tijdens de 86 uur durende Marathon de la Route op de Nürburgring. Twee van de drie auto’s bestaan nog steeds, waar de derde gebleven is weet niemand. “Toen Patrick mij uitnodigde voor Luftgekühlt, zei ik meteen ‘ja’.” Samen met Kussmaul won Patrick Long op Le Mans met de 911 GT3-RS die hij deelde met Sascha Maassen en Jörg Bergmeister.

Liefde voor Porsche

Wat de bezoekers van Luftgekühlt met elkaar gemeen hebben, is hun liefde voor Porsche. Met ondersteuning van Porsche Duitsland zijn Idelson en Long erin geslaagd om de geest van Luftgekühlt ook in München tot leven te laten komen. Het enige verschil met de edities van het evenement in Los Angeles, zijn de vergaderingen. “Lange vergaderingen,” zucht Patrick Long. “Van de Duitsers hebben we geleerd om ordelijk en to the point te handelen. Dat nemen we mee naar Amerika”, zegt hij ten slotte met een knipoog.