Leusden,
16
september
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Kleine wonderen

Bernd Pennewitz bouwt schitterende replica’s van legendarische Porsches – op schaal en met een elektromotor.

Als kind verzamelde Bernd Pennewitz al modelauto’s. Toen zijn dochters nog klein waren, vroeg hij zich af wat zijn hobby kon toevoegen aan hun poppenhuis. Twee jaar later had hij de zilvergrijze Porsche 550 Spyder van James Dean nagebouwd, 160 centimeter lang en aangedreven door een elektromotor. Alle details van het model klopten van de grote motorkap tot de instrumenten en het contactslot links van het stuur.

Oorspronkelijk wilde Pennewitz maar één exemplaar van de 550 Spyder maken. De reacties op het schaalmodel waren echter overweldigend. Dat deed hem besluiten zich volledig toe te leggen op de bouw van klassieke Porsches in de schaal 1:2,3. Hij huisvestte zijn werkplaats in een oude boerderij. Het enige probleem waar Bernd in de beginperiode tegenaan liep, was de licentie-afdeling van Porsche. Die wilde niet één rijdend voorbeeld zien, maar twee. Waarom? “Om er zeker van te zijn dat ik kon waarmaken wat ik beloofde en niet de zoveelste dagdromer was.” Toen Bernd zijn kleine 550 Spyder in Stuttgart toonde, was de licentie slechts een formaliteit. “Het tweede exemplaar hoefde ik niet eens uit te laden.”


Veel tijd in afstemming elektromotor en mechaniek

Pennewitz stortte zich vol overgave op zijn modellen. Om het allemaal te kunnen bekostigen, moest hij zijn Porsche 356 verkopen. Bij de bouw van de 550 Spyder maakte hij de basisvorm van een blok massief schuim. “Ik begon met een kettingzaag en gebruikte vervolgens steeds fijner gereedschap.” Toen de eerste helft van het model klaar was, maakte hij een sjabloon voor de andere helft. Het chassis werd op de computer getekend, terwijl alle andere onderdelen en de vloerplaat met een lasersnijder uit staal en aluminium werden gemaakt. Voor de aandrijving was een verbrandingsmotor uit veiligheidsoverwegingen uit den boze. Trappers waren evenmin een optie, aangezien het schaalmodel van de Porsche te laag is om ze kwijt te kunnen. Pennewitz vond al gauw een geschikte elektromotor. “Er ging veel tijd zitten in de afstemming van de elektromotor op alle mechanische onderdelen. Maar ten slotte ben ik degene die de allereerste elektrische Porsche bouwde en daar ben ik erg trots op!”, zegt hij met een knipoog.

Nadat Pennewitz ook een schaalmodel van de 356 Speedster had ontwikkeld moest hij voor serieproductie op zoek gaan naar toeleveranciers. Al snel werd een specialist gevonden voor de kunststof carrosserieën, maar het lakwerk kostte Bernd vele slapeloze nachten. “Heel weinig bedrijven hebben het lakken van kunststof goed in de vingers.” De zoektocht naar knipperlichten, wielen en andere onderdelen was niet minder tijdrovend. Voor geschikte koplampglazen moest Pennewitz uiteindelijk zelf de mallen maken.

10.000 euro

Wie zijn de kopers van Pennewitz’ prachtige schaalmodellen? “Dat varieert enorm,” antwoordt hij. Maar meer wil hij er niet over kwijt – discretie is een erekwestie in zijn vakgebied. Logisch ook: de prijzen voor zijn 356’s beginnen bij 10.000 euro. Pennewitz ziet zijn auto’s niet als speelgoed, het zijn vooral volwassenen die er verliefd op worden. “Eén van onze eerste kopers was een man die op de Techno Classica recht op onze stand af kwam rennen, en riep: ‘Ik wil er eentje! Waar moet ik tekenen!?’” Veel andere kopers kloppen bij Bernd aan voor een exacte kopie van hun eigen Porsche 356.

Inmiddels heeft Pennewitz meer dan 150 auto’s verkocht, inclusief enkele modellen van de legendarische Porsche 904 GTS. Uiteraard heeft Bernd overwogen om van een kleine 911 te gaan bouwen, maar daarvoor is een geldschieter nodig. Plus iemand die bereid is zijn werk met net zoveel geestdrift uit te voeren. Want ook al heeft Bernd nog nooit in een van zijn auto’s gezeten, het plezier dat hij aan zijn werk beleeft is sinds de eerste 550 Spyder nooit verminderd. Elke Porsche die Pennewitz heeft gebouwd is een klein wonder.