Leusden,
31
oktober
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

K2K: dwars door India met de Porsche Taycan

Bovenaan de bucketlist van veel autoliefhebbers staat het rijden van de K2K in India, een ongekend zware en 4.000 kilometer lange route van Kasjmir in het noorden naar Kanniyakumari in het zuiden. Een groepje journalisten ging met een Taycan deze ultieme uitdaging aan. 

De K2K is voor zelfs de meest ervaren rijder een beruchte route en tot nu toe was het ondenkbaar om deze af te leggen met een elektrische auto. Dat veranderde allemaal afgelopen augustus toen een team van vier journalisten van Autocar India besloot om het 23-jarig jubileum van het tijdschrift te vieren door de uitdaging aan te gaan met een Porsche Taycan.  

GT_02259 

"Elektrisch rijden staat in India nog in de kinderschoenen", zegt Gavin D'souza, van Autocar.  "Een van de meest gehoorde argumenten om nog niet over te stappen op een elektrische auto is voor veel mensen ‘range anxiety’. We wilden daarom bewijzen dat je met een beetje planning de meer dan 4.000 km prima kunt afleggen in een elektrische auto, en zéker in een Porsche Taycan.” 

A38I1106 

10 staten met veel afwisseling 

Met gebruikmaking van een door de community verrijkte laadapp, kon het team een ​​koers uitstippelen die hen door 10 staten zou voeren met een indrukwekkende mix van bergen, plateaus, woestijnen en steden vol hindernissen. 

500_5857 

"Toen we Mumbai naderden, werd het extra spannend omdat de wegen waren weggespoeld door moessonregens", zegt assistent-redacteur Jay Patil. “Gelukkig is de Taycan in India standaard uitgerust met Smartlift en dat heeft ons een paar keer echt gered. In Punjab kwam het water zelfs tot aan de portieren, wat ons wel zorgen baarde in een elektrische auto, maar de Taycan hield zich perfect.” 

02 

Nikhil Bhatia, assistant editor bij Autocar India, reed de laatste etappe en wist niet goed wat hij moest verwachten. “Ik had veel verontrustende verhalen gehoord over de wegen en de omstandigheden. Ik had niet verwacht dat de Taycan zo ‘India-vriendelijk’ zou zijn. Deze Porsche ging echt door een hel!” 

 Genieten van de Taycan én de reis 

Het afleggen van de route duurde in totaal twee weken, inclusief een tweedaagse tussenstop in Mumbai en een verloren dag aan het begin na een aardverschuiving waarbij een groot deel van de snelweg was weggespoeld. Het halen van de snelste tijd was niet het doel, aldus D’souza: “Dit was geen race tegen de klok en we hebben genoten van de auto én de route. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik werd er blij van dat ik het maximale heb kunnen halen uit efficiency van de Taycan en dat hij op sommige trajecten slechts 7,1 km per kWh verbruikte.” 

A38I0705

Het andere doel van de reis was om in het hele land aandacht te vragen voor de nog onbekende Taycan. "De reacties verschilden per regio", vervolgt D'souza. “In sommige kleinere steden en op het platteland was een Porsche van welk type dan ook al een behoorlijke verrassing, laat staan ​​een Taycan in Frozen Blue Metallic. Mensen waren echt verbaasd, en al helemaal toen we uitlegden dat het een elektrische sportwagen was. Zelfs in de grote steden zoals Delhi, Mumbai en Bangalore waren mensen verrast dat we deze indrukwekkende route aflegden met een EV.” 

A38I2814

De Taycan werd tijdens de gehele reis begeleid door een volledig uitgeruste volgauto, bestuurd door wegenwachter Rahul Kakar. "Ik hoefde de hele tijd niets te doen, alleen maar trouw volgen”, zegt Kakar, "Het was geweldig om te zien hoe de Taycan met gemak óók de meest slechte wegen bedwong. De finish van de Taycan in Kanniyakumari was magisch en helemaal in stijl, want het allerlaatste deel van de route is omgeven door windturbines."

GT_02886

GT_01946

A38I0765

500_5903

500_6223

500_5393

500_5304

500_5338

_DSC8085

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.