Leusden,
23
juni
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Jan Koum’s 993 GT2

De Porsche 911 GT2 is een auto voor puristen en perfectionisten. Zoals WhatsApp-oprichter Jan Koum, wereldkampioen Walter Röhrl en Porsche-verzamelaar Frank Troche. 

Frank Troche ademt Porsche. Met veel specialistische kennis schudt hij de details van praktisch iedere klassieke Porsche uit zijn mouw. Bovendien heeft hij diverse klassiekers uit Zuffenhausen in zijn bezit. Omdat Frank van perfectie houdt, heeft hij een enorm netwerk van specialisten om zich heen verzameld die hem helpen zijn Porsches in originele staat op de weg te houden. In dit wereldje leerde Frank de Amerikaan Jan Koum kennen. Koum werd geboren in de Oekraïne en verhuisde als zestienjarige in 1992 met zijn moeder naar Californië. Ze hadden het in eerste instantie financieel zwaar. Koum ging toch studeren en bleek een snelle leerling. Toen hij in 2009 z’n eerste iPhone kreeg, had hij gelijk een klik met deze mobile phone. Met een vriend ontwikkelde hij een programma waarmee smartphonegebruikers elkaar berichtjes konden sturen. Hij noemde het ‘WhatsApp’. Meer dan een miljard mensen over de hele wereld maken nu gebruik van deze messengerdienst. Koum verkocht zijn bedrijf in 2014 aan Facebook voor vele miljarden dollars, en stapte in het bestuur van dit bedrijf. Tot op de dag van vandaag is hij daar verantwoordelijk voor het wel en wee van zijn populaire berichtenapp.

Goede, oude mechanica

Jan Koum heeft niet alleen een passie voor digitale zaken. Zijn hart klopt ook voor goede oude mechanica: hij is een Porsche fan pur sang. Zijn eerste auto was een vermoeide 924 Transaxle. Maar met zijn toenemende rijkdom nam ook het aantal auto’s uit Zuffenhausen in zijn collectie toe, weet Frank Troche. “Hij combineert speciale momenten uit zijn leven met een van zijn Porsches. Toen hij ging tekenen voor de verkoop van WhatsApp, reed hij daar met een Porsche naartoe. Het contract werd in de Porsche ondertekend. Notabene op de stoep van het bureau waar hij samen met zijn moeder in de rij moest staan ​​voor voedselbonnen ...” Jan Koum is de zware tijden niet vergeten, vertelt Troche. “Daarom is hij zo down to earth en hartelijk. Hij draagt ​​geen dure horloges, maar T-shirts en sneakers. Wanneer we 's avonds in Californië dineren, geeft hij er de voorkeur aan om een ​​Uber-taxi te bellen in plaats van met een van zijn auto's door de stad te rijden ...” Terwijl er in zijn garage weldegelijk auto’s staan die elke Porsche-adept graag zou willen rijden. Volgens Troche heeft Koum nu ongeveer honderd auto's. “Jan is vooral geïnteresseerd in GT- en sportmodellen, zolang ze niet zwart zijn. Hij geeft de voorkeur aan auto’s zonder een radio en een schuifdak en hij kan ook zonder de airconditioning.”

Perfectie en aandacht voor detail: dat zijn de sleutelwoorden die ook bij Walter Röhrl passen. ”Walter is al vele jaren een goede vriend van de familie,” vertelt Frank Troche. Ze leerden elkaar kennen toen hij op zoek was naar een passend cadeau voor de veertigste verjaardag van de multi-miljardair: het werd een dagje sturen met waarschijnlijk de beste rallyrijder aller tijden. Röhrl zei ja tegen het voorstel. “Koum was geen snelle rijder,” herinnert Walter Röhrl zich grijnzend. De precisie waarmee de tweevoudige wereldkampioen zijn auto bestuurt, vond Koum des te leuker. Sindsdien heeft Walter Röhrl een levenslange ticket to ride voor de respectabele vloot van de WhatsApp bedenker. Gratis! Zoals de 993 GT2 die ooit nieuw in Nice werd geleverd. Hoewel hij pas 25.000 kilometer heeft gereden, is hij zowel technisch als optisch in nieuwstaat. 

Porsche heeft slechts 194 exemplaren van de lichtgewicht versie van de 911 geproduceerd. De auto's met achterwielaandrijving en biturbo-motor dienden als basis in de nieuw gelanceerde GT2-klasse voor klantenteams. De 993 GT2 modellen met hun indrukwekkende spoilers hadden in het modeljaar ‘96 en ‘97 liefst 430 pk. De wagen van Jan Koum - geleverd in Arenarot-Metallic - is een GT2 van de eerste serie met aluminium portieren. In modeljaar ‘98 verhoogde Porsche het motorvermogen van 430 naar 450 pk; de aluminium portieren waren voortaan van staal. Röhrl geniet van de rit in de Porsche van Koum. "Hij is niet comfortabel, maar stuurt waanzinnig goed en agressief. Dit is autorijden ‘puur’.” Deze Porsche 911 GT2 rijdt met zijn 1.290 kilo relatief gemakkelijk, weet Walter Röhrl al na de eerste meters. “Gewicht is voor mij zeer belangrijk. Te veel massa is contraproductief: in de bocht, tijdens het remmen en bij het accelereren. Een auto moet onmiddellijk reageren als ik aan het stuur draai.”

Wat vindt de Porsche-ambassadeur van de dubbele turbo? “Met een turbo-loze motor kun je het gas beter doseren, maar die heeft je niet de enorme trap in je rug die een turbo wél geeft. Ik zelf kies voor de auto met turbotechniek.”

Röhrl trapt het gaspedaal nog eens diep in. “Man, man, wat gaat deze auto van zijn plek. Ik reed onlangs in de Le Mans race-versie, met 700 pk. Dat was ongekend. Maar qua kracht en snelheid voelt deze bijna even snel aan.” Hij denkt nog even na. “Ik vraag me nu af of ik straks nog even veel plezier ervaar met mijn eigen 993 Carrera RS.”