Leusden,
23
januari
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

In het hart een echte Porsche

In het hart een echte Porsche

Op een dag stond Alexander Fritz naast een oude roestige auto van onbekende afkomst. Met bloed, zweet en tranen bracht hij hem weer terug in nieuwstaat en reconstrueerde zo het ontstaan van de ‘DDR Porsche’.

Op het eerste gezicht lijkt het een originele 356, maar wie beter kijkt, ontdekt dat de ‘Porsche’ 30 centimeter langer is en vier stoelen heeft. De Lindner Coupé is een kopie van de 356, destijds ontworpen door twee studenten motorvoertuigentechniek uit voormalig Oost-Duitsland. Van de auto zijn 13 exemplaren gebouwd door carrosseriebedrijf Lindner uit Mohorn, bij Dresden.

De Oostenrijker Alexander Fritz offert zijn vrije tijd op aan de restauratie van klassieke auto’s. Een aantal jaar geleden vertelde een vriend over de DDR Porsche. Afgaand op de omschrijving van de roestige, doorgerotte coupé, had Fritz eerst geen interesse. Het verhaal achter de onbekende auto bracht hem echter op andere ideeën.

In de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw droomden de tweelingbroers Knut en Falk Reimann van hun eigen Porsche. In de DDR zouden ze die droom nooit kunnen verwezenlijken, en daarom bouwden ze hun eigen ‘Porsche’. Met de motor van een oude Kübelwagen en de nodige creativiteit zetten ze met hulp van Lindner’s plaatwerkers hun eigen droomauto in elkaar.

Alles draait om de motor

Het kloppende hart van elke Porsche is de motor. Voor onderdelen hoefden de broers in de DDR niet op zoek te gaan, maar van opgeven wilden ze niet weten. Tijdens één van hun eerste ritten met de coupé reden ze rechtstreeks naar Zuffenhausen, waar de Porsche-medewerkers de namaak-356 met hoongelach verwelkomden.

Toen Ferry Porsche hoorde van het bezoek van de gebroeders Reimann was hij aanvankelijk sceptisch. Toch wist hij respect op te brengen voor de volhardende tweeling. Ferry Porsche zorgde er persoonlijk voor dat de auto een passende motor kreeg, door de cilinders, zuigers en carburateurs van een 356 via West-Berlijn bij de broers af te leveren. Dat gaf de coupé van Knut en Falk de prestaties die bij een sportwagen pasten, met een topsnelheid van meer dan 130 km/u.

De broers reisden heel Europa door met hun zelfgebouwde Porsche-kopie, totdat ze in 1961 op verdenking van vluchtplannen werden gearresteerd en voor twee jaar achter de tralies belandden in Stasi-gevangenis Hohenschönhausen. De ‘Porsche’ werd in beslag genomen en zou voor altijd verdwijnen.

Het is aan Alexander Fritz te danken dat één van de 13 Lindner-Coupés weer in oude luister is hersteld en de doe-het-zelf-Porsche van de gebroeders Reimann de glans krijgt die hij verdient.