Leusden,
15
september
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

“In feite komt het neer op een openhartoperatie”

Albrecht Reimold, lid van de raad van bestuur voor Productie en Logistiek, over de Taycan en het begin van een nieuw tijdperk in Zuffenhausen.

Meneer Reimold, wat betekent voor u de start van de eerste elektrische sportwagen van Porsche?

Met de Taycan slaan we een nieuw hoofdstuk open. Porsche heeft er bewust voor gekozen dit nieuwe icoon in Zuffenhausen zelf – het hart en de thuishaven van het merk – te produceren. De Taycan is echt heel bijzonder. Het vermogen, de actieradius, de innovatieve technologie met 800 volt voor zeer korte laadtijden, dat is allemaal uniek, zoals eigenlijk het hele concept. Het is een raszuivere sportwagen, maar tegelijk zeer praktisch in het gebruik – onmiskenbaar een Porsche dus. Nu al hebben zich meer dan 20.000 serieuze kandidaat-kopers bij Porsche gemeld, zonder de auto zelfs maar te hebben gezien. Dat is overweldigend. Wat hier gebeurt, is duidelijk boven iedere verwachting.

Bent u er op voorbereid?

Ja, natuurlijk. Het zou fataal zijn als dat niet zo was. Wij zullen zoals gepland in september onze fabriek openen. Op dit moment fabriceren wij daar de pre-productiemodellen. Over een paar weken starten we met de seriemodellen.

De Taycan geldt als het meest ambitieuze project waar Porsche ooit aan is begonnen. In Zuffenhausen is een compleet nieuwe fabriek verrezen. Porsche heeft daar rond een miljard euro in geïnvesteerd.

Ja, want de Taycan is voor ons zeer belangrijk. U moet zich voorstellen dat wij dit project realiseren in een geweldig tempo. In september 2015 hebben we op de IAA in Frankfurt de studie Mission E gepresenteerd. In november ging toen al de eerste schop in de grond voor het nieuwe carrosseriegebouw, waar we nu al de carrosserie van de actuele 911 produceren. Zes maanden daarna zijn we begonnen het hele terrein bouwklaar te maken. Tegelijkertijd deden we de planning voor de productiefaciliteiten voor de Taycan. Twaalf maanden daarna ontstonden in het Pilot Center de eerste prototypen en ontwikkelingsvoertuigen.

Dat is allemaal zeer sportief. Wat zijn de grootste uitdagingen?

Met de Taycan moeten we ons moederbedrijf opnieuw uitvinden; er ontstaat een fabriek in de fabriek. We integreren een compleet nieuwe productie met nieuwe technologie en nieuwe processen – en dat terwijl de productie al aan zijn volledige capaciteit zit voor onze bestaande fabriek. Op dit moment produceren we in Zuffenhausen met 250 tweedeurs sportwagens per dag al meer auto’s dan ooit tevoren. In feite komt het neer op een openhartoperatie, met gevolgen voor alle afdelingen. Dus van een soepel verloop van de huidige productie en de voorbereidingen voor de Start of Production van de Taycan tot en met de behartiging van de belangen van de mensen die hier in de onmiddellijke omgeving wonen. Per slot van rekening ligt ons moederbedrijf direct naast een woonwijk en lopen er allerlei wegen over ons fabrieksterrein, tot aan een spoorlijn toe. Dat vraagt om een zorgvuldige logistiek en is dan ook de reden dat wij de Taycan produceren op meerdere etages en verspreid over meerdere gebouwencomplexen.

Was het dan niet eenvoudiger geweest de Taycan te produceren in de fabriek die Porsche heeft in Leipzig? Daar is meer ruimte vrij dan in Zuffenhausen.

Zuffenhausen is de wieg van onze sportwagens. Met de Taycan verklaren wij trouw te blijven aan deze traditionele locatie. We leiden deze vestiging naar de toekomst door bestaande banen veilig te stellen en zelfs nieuwe banen te creëren. Met een medewerkersakkoord hebben wij de Taycan tot ‘ons’ project gemaakt. Behalve dat we ons moesten opstellen als goede buren en er goedkeuring moest komen van de raad van commissarissen en de directie, moesten we voor een dergelijke unieke stap ook de steun hebben van de medewerkers. En deze mensen zijn ook financieel betrokken bij het project door een kwartprocent van hun collectieve loonsverhoging in te leggen in een speciaal fonds. Dat is in deze vorm uniek in de automobielindustrie.

Daarnaast initiëren we met de Taycan uiterst innovatieve productiemethoden en zetten we een stap richting de fabriek van de toekomst. Wij noemen dat de Porsche Productie 4.0 – smart, lean en green. Daarbij staat smart voor een flexibele, gekoppelde productie. Lean wil zeggen dat natuurlijke hulpbronnen verantwoord en efficiënt gebruikt worden. En green gaat over duurzaamheid en milieubescherming. Uiteindelijk willen wij de milieubalans van onze producten voortdurend verbeteren. Voor wat betreft de productie en logistiek hebben wij de CO2-uitstoot per geproduceerde auto sinds 2014 met meer dan 75 procent teruggebracht.

Is het doel dus bereikt?

Nee. Want de Taycan zullen wij in Zuffenhausen geheel CO2-neutraal produceren. Maar onze visie reikt nog verder: tot een productie waarbij we – met het oog op de toeleveringsketen en de levenscyclus van de producten – helemaal geen ecologische voetafdruk meer achterlaten.

Betekent dat met betrekking tot de producten dat Porsche in de toekomst uitsluitend nog elektrische auto’s zal maken?

Zeer zeker niet. Porsche is en blijft een sportwagenmerk van auto’s met hoog prestatieniveau – of ze nu worden aangedreven door benzinemotoren met een stuk emotie, als plug-inhybride of dat ze volledig elektrisch zijn. Als premiumfabrikant is ons marktaandeel naar verhouding gering. Maar wij sluiten ons aan bij de klimaatdoelstellingen van Parijs van 12 december 2015 en zien het duidelijk als onze verantwoordelijkheid om CO2-emissies te reduceren. Dat doen we nu al, zonder dat we daar de performance en de emotie voor hoeven op te offeren. Bij de Panamera kiest inmiddels ruim twee derde van alle klanten in Europa voor de variant van de plug-inhybride. Met de Taycan zetten wij deze ontwikkeling consequent voort richting de volledig elektrisch aangedreven sportwagen.

Tot hoever kunt u daarmee gaan?

Wij gaan ervan uit dat ergens halverwege het volgende decennium de helft van het totale assortiment van Porsche verkocht zal worden met elektrische of hybrideaandrijving.

Voor de traditionele klanten van Porsche zal dat een cultuurschok zijn.

Wellicht. Maar ik kan u geruststellen: ook in een volledig elektrisch aangedreven Porsche zoals de Taycan zult u alles terugvinden dat u van ons merk gewend bent – een extreem sportieve voertuigdynamiek, een uitmuntende performance en niet in de laatste plaats ook veel emotie. Ik ben er vast van overtuigd dat hoe aantrekkelijker de producten worden, des te sneller de mensen gewonnen zullen zijn voor het elektrisch rijden. Wij zijn ervan overtuigd dat het ons gaat lukken en dat we aan de verwachtingen van onze klanten zullen beantwoorden.

Waarin verschilt de productie van een volledig elektrisch aangedreven auto van die van een conventionele sportwagen? En wat zijn de overeenkomsten?

Het is geen kwestie van alleen even de tank vervangen door een accu of in plaats van de verbrandingsmotor een elektromotor plaatsen. En natuurlijk is het iets heel anders een accu en een elektromotor met de bijbehorende koeling te monteren dan een verbrandingsmotor inclusief uitlaatsysteem. Toch is ook de Taycan een auto met een carrosserie die in elkaar gezet en gelakt moet worden. De volgorde van de assemblage is grotendeels dezelfde. De omgang met hoogspanningstechnologie vergt echter een andere vakkennis, vandaar dat wij al onze werknemers daar verder in scholen. We willen de hoge kwaliteitsnormen waar Porsche sinds jaar en dag bekend om staat immers ook voor de Taycan kunnen garanderen. Bovendien moet het mogelijk zijn de elektrisch aangedreven sportwagens in dezelfde mate te personaliseren als nu al het geval is bij onze huidige modellen. Onze klanten weten de verregaande personalisatie die Porsche biedt zeer te waarderen. Iedereen krijgt precies de auto die hij of zij wil. Wij bouwen zogezegd unieke exemplaren in serie. En dat geldt ook voor de Taycan.

Voor de productie van de Taycan is er geen klassieke lopende band meer.

Ja, wij konden de productie van de Taycan van begin af aan een volledig nieuwe opzet geven. Dat heeft als voordeel dat wij in Zuffenhausen nu zeer innovatieve productienormen hanteren. De Taycan monteren we op een zogeheten flexi-line, met transportsystemen die zich zelfstandig verplaatsen van het ene station naar het andere. Dat geeft ons niet alleen meer vrijheid binnen de productie, maar ook wat betreft de architectuur van de nieuwe fabriek. De flexi-line biedt enorme voordelen qua investeringen en flexibiliteit. Door af te zien van vast in de fundamenten geïntegreerde lopende banden besparen wij circa 30 procent op de investeringskosten. En doordat er geen lopende band meer is die een sta-in-de-weg vormt, kunnen we onmiddellijk wijzigingen doorvoeren in de productie. We kunnen nieuwe elementen integreren of een bypass maken om speciale wensen van klanten te realiseren.

Ook bij de digitalisering zet de productie van de Taycan nieuwe maatstaven.

Dat klopt, ook al wordt er vanwege de term Industrie 4.0 vaak gesproken van een ‘revolutie’. Ik zie dat anders. Wat wij doen is gewoon verder ontwikkelen wat we in het verleden al deden aan automatisering, alsook in de simulaties en de virtuele planning van de producten en de fabricage. De digitalisering helpt ons het arbeidsproces ergonomisch in te richten. Daarnaast is het voor de collega’s een ondersteuning bij de analyse van complexe processen en procedures. We verkrijgen hierdoor meer transparantie, bijvoorbeeld om na te gaan waar en waarom een bepaalde digitale stroom eventueel niet via het ideale pad verloopt. Zo hebben we een beeld van het potentieel, waar we anders misschien geen zicht op zouden krijgen.

Is dat de voorbode voor de fabriek zonder mensen?

Nee, bij ons staat de mens centraal. Daar zal niets aan veranderen. Wij automatiseren om de collega’s te ontlasten en hen te ondersteunen in hun werk. Maar we houden vast aan de inzet van zeer gekwalificeerde vakmensen. Kwalitatief hoogwaardige, gepersonaliseerde en krachtige sportwagens te bouwen is een uitzonderlijke taak. Daarvoor is de combinatie van de nieuwste technologie met de knowhow van onze vakmensen volstrekt onmisbaar.

Gaan er geen banen verloren?

Wij hebben ons personeelsbestand in een paar jaar tijd vrijwel verdubbeld, met nu meer dan 32.000 werknemers. Alleen al voor de Taycan en de Cross Turismo nemen we nog eens 1500 nieuwe collega’s aan. Voor Porsche is de elektrische auto een banenmotor.