Leusden,
16
december
2020
|
12:00
Europe/Amsterdam

Het Turbo-principe

Bij Porsche is ‘Turbo’ veel meer dan alleen een modelbenaming. Het is de optelsom van een heleboel bijzondere eigenschappen. Eén ding staat vast: een Porsche Turbo heeft altijd een technologische voortrekkersrol.

Sinds Porsche 45 jaar geleden de modelaanduiding ‘Turbo’ in het leven riep, staat deze naam symbool voor het snelste, het spannendste en het allerbeste. Turbo heeft zich ontwikkeld tot een soortnaam, net zoals aspirine en chocomel. Maar Turbo is veel meer dan enkel een modelnaam: het is een principe. Een Porsche Turbo is het non plus ultra, het maximale van wat mogelijk is – een Turbo is de hoogvlieger in zijn segment.

Turbo: technologische pionier

Bij Porsche staat Turbo vooral voor technologische vooruitgang, een combinatie van eigenschappen die onverenigbaar werden geacht. Een Turbo verenigt rijdynamiek met efficiency. Een Turbo is exclusief, maar toch heel geschikt voor dagelijks gebruik.

De nieuwe 911 Turbo is daarvan een uitstekend voorbeeld. Met zijn breed uitgeklopte spatborden en opvallende achtervleugel en voorspoiler, is het topmodel uit de 992-reeks meteen herkenbaar. Maar een Turbo dient niet alleen uiterlijk af te wijken van de standaard. Veel belangrijker is het verschil in beleving. In de 911 Turbo S levert de nieuw ontwikkelde 3745 cm3 zescilinder boxermotor het superieure vermogen van 478 kW (650 pk).

Een Porsche Turbo herbergt altijd de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie. Nieuwe componenten die hun bijdrage leveren aan het behaalde prestatieniveau, zullen dat in de toekomst ook doen op in andere modellen. Of het nu gaat om vierwielaandrijving, adaptieve aerodynamica of de remmen, een Porsche Turbo is altijd een technologische pionier.

Alleen de beste prestaties

Een spannend voorbeeld van het Turbo-principe is de Cayenne Turbo S E-Hybrid. Voorzien van een biturbo-V8 én een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor, biedt dit vlaggenschip van de reeks maximale prestaties. Met zijn fluisterstille elektromotor en spectaculaire sprintvermogen, is dit topmodel uit de Cayenne-reeks met geen andere hybride te vergelijken.

Het ‘Turbo-principe’: ook van toepassing op de Taycan

Met de komst van de volledig elektrische Taycan, is de naam ‘Turbo’ niet meer voorbehouden aan auto’s met een turbocompressor. Inmiddels beschikken bijna alle modellen van Porsche over turbotechniek, maar de naam ‘Turbo’ wordt alleen gebruikt op de meest geavanceerde versies. De Taycan Turbo S beschikt over een Performance Battery Plus en pulsomvormers op de voor- en achteras, die een belangrijke bijdrage leveren aan de adembenemende prestaties. In slechts 9,6 seconden accelereert de Taycan Turbo S van 0 naar 200 km/h, en dat desnoods meerdere keren achtereen. De PCCB-remmen brengen de auto weer veilig tot stilstand: om de 420 mm grote keramische remschijven zitten aluminium remklauwen met 10 remcilinders. Daarmee is de Taycan Turbo S een van de krachtigst remmende auto’s die Porsche ooit heeft gebouwd.

Het is voor Porsche essentieel om de grenzen te blijven verleggen. Met name in een Turbo, is de beleving een belangrijke grondslag om nieuwe onderdelen toe te passen die de algehele prestaties naar een nog hoger niveau tillen. Daarom is het Turbo-embleem ook te vinden op de topmodellen van elektrische en hybride Porsches. De efficiënte en milieuvriendelijke techniek maakt ons minder afhankelijk van fossiele brandstoffen, maar zorgt gelijktijdig voor heftigere emoties.

Een Porsche Turbo is altijd het summum

Met een gecombineerd vermogen van 515 kW (700 pk) en 870 Nm aan koppel, levert de Panamara Turbo S E-Hybrid niet alleen geweldige prestaties, maar ook een elektrische actieradius die dankzij de nieuwe 17,9 kWh batterij met 30 procent is gegroeid. Het vlaggenschip uit de Panamera-reeks levert opnieuw het bewijs dat een Porsche Turbo altijd het summum is in zijn segment.