Leusden,
04
april
2024
|
12:31
Europe/Amsterdam

Het gepassioneerde ontwikkelingsteam van de Porsche 911

De huidige generatie van de Porsche 911 telt precies 27 verschillende varianten. Na een speeddate met de ontwikkelaars staat één ding als een paal boven water: iedere ‘Elfer’ heeft zijn eigen verhaal.

Als het aan aerodynamica-specialist Mathias Roll van de GT-afdeling had gelegen, zou de huidige Porsche 911 GT3 RS nog radicalere spoilers hebben gehad. Want wat nu wordt beschouwd als één van de meest geavanceerde ontwerpen op het gebied van neerwaartse druk en actieve luchtweerstand, is voor de jonge ingenieur bijna saai. Op papier en in de simulatie is hij al drie stappen verder. Maar ‘Entwicklungsingenieur Aerodynamik’ Roll is veel meer dan een koele analyticus. Anders zou hij niet elke dag een Porsche 911 Carrera 3.2 rijden uit zijn eigen geboortejaar - 1987. En had hij vorig jaar ook wel iets representatievers kunnen bedenken als trouwauto. Mathias Roll is ook een romanticus - en hopeloos verliefd op het Porsche 911-concept.

Matthias_Roll_Aerodynamiker_911_GT3_RS

Hetzelfde geldt voor de andere experts die we ontmoeten tijdens het speeddaten met de 992-generatie. Of het nu gaat om de chef van de modelserie, de chassis ontwikkelaar, de designer, de projectleider, de GT-goeroe of de Porsche Exclusive Manufaktur-specialist - ze hebben allemaal dezelfde passie: de Porsche 911.

Porsche_911_Speed_Dating_018

Verhalen vol passie en karakter

Elke expert heeft zijn eigen verhaal te vertellen. Of het nu gaat om Matthias Kulla van Porsche Style Projects, die als jonge ontwerper door een gelukkig toeval een 964 Carrera RS mocht rijden als eerste auto van de zaak. Of Manager GT Model Line Tom Wieler, die zich nog steeds herinnert wat hij droeg tijdens het sollicitatiegesprek in Weissach. Hij miste het ja-woord van zijn eigen zus omdat hij uitgerekend die dag zijn eerste testrit mocht maken in een prototype.

Deze verhalen zijn meer dan alleen maar borrelpraat op een verjaardagsfeestje. Ze worden allemaal verteld met glinsterende ogen en met een mate van detail alsof ze gisteren zijn gebeurd. Omdat ze zijn ingebrand in hun herinneringen. Omdat ze ingrijpende, vormende ervaringen waren. Het zijn verhalen van liefhebbers, van enthousiastelingen en ook een beetje van autogekken. Het zijn verhalen die druipen van passie en karakter. 

Hier ligt ook het geheim waarom elke variant van de Porsche 911 in de kern toch volledig anders is, hoe zeer de modellen ook op elkaar lijken. Waarom een Carrera T bijvoorbeeld meer is dan alleen maar een uitrustingsniveau. Omdat het een idee is. Een puristische interpretatie, een afgeslankte Porsche 911. Eén waarin de rijdynamiek perfect moet zijn, omdat klanten hem juist kopen vanwege dit duidelijk gedefinieerde totaalconcept, in plaats van te kiezen voor een Carrera 4 of Carrera S. De ontwikkelaar van het chassis van de Carrera T, Daniel Steyer, wisselt moeiteloos tussen onderwerpen, waaronder zijn fascinatie voor de BMW 7 Serie E38 en hoe de dempers van de Carrera T reageren op scherpe hobbels. Hij toont onbewust aan waarom de allround Porsche 911 steeds slaagt: door een diepgaand begrip van alles wat met auto's te maken heeft. 

Daniel_Steyer_Projektleiter_Fahrwerk

De Porsche 911 naar de toekomst brengen

Dat diepgaande begrip hebben ze allemaal. Neem stylist Kulla, die in zijn privégarage niet alleen mooie, maar ook eigenzinnige auto’s heeft staan, zoals een Ford Mustang Fastback en een klassieke Maserati Ghibli. Maar het vereist precies dit overzicht, deze vooruitziende blik, om de Porsche 911 naar de toekomst te vergezellen en zijn erfgoed voort te zetten. Voor Kulla is de 992 Targa 4S Heritage Design Edition hier het beste voorbeeld van. Die roept de geest op van de klassieker en betreedt toch een volledig nieuwe wereld qua afwerking, kleuren en materiaalgebruik.

Matthias_Kulla_Designer

De Porsche 911 Dakar is een heel ander voorbeeld. Die auto is meer dan alleen een eerbetoon aan de voormalige wedstrijdauto. De Dakar-versie vertegenwoordigt wat er mogelijk is wanneer je grenzen mag verleggen. Als je de krachtigste standaard Carrera-motor combineert met de offroadcapaciteiten van de Porsche Cayenne en de lichtgewicht racetechnologie in de carrosserie. Als All-Terrain-banden en motorbescherming samenkomen met dunner glas en lichtgewicht kuipstoelen. Als Achim Lamparter de luchtinlaat moet aanpassen voor het gelimiteerde model, zodat de motor tijdens zware woestijnritten geen zand aanzuigt.

“Als je een Porsche 911 hebt, heb je geen andere auto nodig.”

De Porsche 911 kan al deze extremen aan, omdat zijn ontwikkelaars ze beheersen. Omdat ze zijn nuances zo fijn kunnen afstemmen dat ze letterlijk productierijp zijn. Hoe klein de beslissingsrondes ook zijn, het blijft verbazingwekkend. Zo staat er bijvoorbeeld een kleine ronde statafel op de afdeling, een soort informele ontmoetingsplaats na het werk. Daar worden nieuwe ideeën besproken, soms één op één, soms in een wat groter gezelschap. Dat dit anno 2024 nog steeds kan, komt mede doordat Porsche nog steeds verrassend kleinschalig georganiseerd is. Maar vooral doordat iedereen samenwerkt en dezelfde doelen nastreeft. Omdat de Elfer voor hen de beste sportwagen ter wereld is.

Iemand die al deze uitspraken altijd zal onderschrijven, is Walter Röhrl. Ook de legendarische merkambassadeur van Porsche is aanwezig bij het speeddaten. Hij rijdt van de fabriek in Zuffenhausen in een Porsche 911 S/T in Shorebluemetallic door het Zwarte Woud tot in de Palts en weer terug. Voor Röhrl telt ook lang na het einde van zijn actieve carrière maar één ding: perfectie. Daarom is de S/T voor hem een heel bijzondere Porsche 911. Omdat deze versie volgens hem het meest perfecte recept is voor onversneden rijplezier.

Walter_Rohrl_Markenbotschafter

Na meer dan acht uur in de Heritage Design-kuipstoel van de S/T te hebben gezeten, stapt Röhrl in zijn 992 Turbo S op weg naar huis. Op de vraag of hij nu nog vier uur terug naar het Beierse Woud wil rijden, antwoordt hij met enige verbazing: “Natuurlijk”. Zijn Turbo is snel en comfortabel, dus afstand maakt hem helemaal niet uit. Om die reden is hij vanochtend ook met de Turbo in één streep naar Stuttgart-Zuffenhausen komen rijden. “Als je een Porsche 911 hebt, heb je geen andere auto nodig.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.