Leusden,
07
februari
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Gran Turismo’s met hetzelfde DNA

Bij zijn onthulling in 1977 zorgde de Porsche 928 voor vuurwerk. Het DNA van deze tijdloze Gran Turismo is vandaag-de-dag nog steeds terug te vinden in de Panamera Turbo.

De Porsche 928 werd in 1977 op de autosalon van Genève gepresenteerd. Een futuristisch ontwerp, leverbaar vanaf zo’n 55.000 Duitse Marken. Iemand bij de Duitse radiozender NDR bestelde het ruimteschip op wielen in de kleurcombinatie goud/bruin – hoe seventies wil je het hebben! Kort na aflevering werd de auto echter alweer ingeruild. Een zakenman uit Oldenburg greep zijn kans, en heeft de 928 nog altijd in zijn bezit.

De jongeman van weleer is inmiddels een gedistingeerde heer, de ‘auto van de toekomst’ een klassieker. Op het ontwerp van Anatole Lapine lijkt de tijd geen vat te krijgen. De 928 was het eerste model van Porsche met een V8-motor – zoals de hedendaagse Panamera Turbo die ook heeft. Maar dat is niet de enige gelijkenis tussen de beide Gran Turismo’s.

Eeuwige jeugd

‘Onze’ 928 heeft een drietraps automaat, een zonnedak en elektrisch verstelbare stoelen. Voorin ligt een 4,5-liter V8 met 240 pk, waarmee hij in 7,8 seconden naar 100 km/u accelereert. De topsnelheid bedraagt 225 km/u. Met de motor voorin en de transmissie volgens het transaxle-principe achterin is het gewicht optimaal verdeeld. De schermen, deuren en motorkap zijn gemaakt van aluminium.

Met zijn lange neus en afgeronde achtersteven vertoont de Panamera duidelijke gelijkenissen met de 928. Standaard is de Turbo afgeladen met hightech snufjes: vierwielaandrijving, luchtvering met drie kamers per balg en elektromechanische stabilisatie. De 928 schreef geschiedenis met zijn Weissach-achteras, de Panamera Turbo wordt geleverd met achterwielbesturing. Pièce de résistance is echter de 4,0-liter V8, die met twee turbo’s een vermogen van 550 pk opbouwt. De Panamera Turbo zit in 3,6 seconden op 100 km/u en heeft een topsnelheid van 306 km/u. Daarmee is hij zelfs sneller dan de 996 Turbo S.

Als een passagiersvliegtuig

Met het omdraaien van de contactsleutel komt de V8 van de 928 tot leven. Als de gashendel van een Boeing wordt de keuzehendel van de automaat naar achteren getrokken. Met zijn leeggewicht van zo’n 1.500 kilo voelt de auto als een passagiersvliegtuig bij het opstijgen – de acceleratie is eindeloos. Eenmaal op kruissnelheid heerst de rust. Alleen de banden laten nog van zich horen.

Bij de totstandkoming van het tijdloze ontwerp van Anatole Lapine volgt vorm de functie. Het resultaat was één van de modernste auto’s uit de jaren ‘70. Maar mede door zijn hoge prijs bleef de 928 toch een zeldzame verschijning. De beoogde 8.000 auto’s per jaar werden nooit bereikt; in zijn meest succesvolle jaar (1987) werden er 5.400 exemplaren van de 928 verkocht. Toch is het één van de meest succesvolle Gran Turismo’s allertijden; in totaal bouwde Porsche meer dan 62.000 exemplaren.

Waardig opvolger

De Panamera is vanaf het begin een groot succes. Alleen van de eerste generatie zijn al 163.500 exemplaren verkocht. Binnen het Porsche-programma bekleedt de vierdeurs Gran Turismo een soortgelijke rol als de 928 veertig jaar geleden: als comfortabel en ruim alternatief voor de 911, met de modernste snufjes die Porsche in huis heeft. Een waardige opvolger voor de 928.