Leusden,
09
december
2020
|
09:00
Europe/Amsterdam

Fabrieksrestauratie tot in perfectie: Porsche 911 S Targa

Van een spectaculaire schuurvondst tot een zo goed als nieuw verzamelobject met wat patina: de eerste in Duitsland geleverde Porsche 911 S Targa is na een uitgebreide fabrieksrestauratie van drie jaar weer op de weg. De opdrachtgever ontdekte de open sportwagen uit januari 1967 in de VS. “De Targa stond bijna veertig jaar in een garage, afgedekt met plastic. Hij was gewoon vergeten,” vertelt Uwe Makrutzki, hoofd Porsche Classic Fabrieksrestauratie bij Porsche AG. 

De vroege Targa heeft een zogeheten softwindow. Dat betekent dat hij een plastic achterruit heeft in plaats van een glazen ruit die vanaf 1967 leverbaar was. Porsche produceerde tussen eind 1966 en 1968 slechts 925 exemplaren met een S-motor, een korte wielbasis en een softwindow. De staat van de zeldzame sportwagen was tranentrekkend. Nadat Porsche-dealer Hülpert in het Duitse Dortmund de Targa als demonstratieauto had gebruikt, werd hij in 1969 naar de VS verkocht. De auto stond van 1977 tot eind 2016 te verpieteren in een garage in Long Beach (New York State). Gelukkig was de auto nog geheel compleet - vooral prettig gezien de vele opties, zoals de Webasto standkachel, een getinte voorruit, de Blaupunkt radio Köln, leren bekleding, halogeen mistlampen en een buitentemperatuurmeter.

Schatkist

De filosofie van de fabrieksrestauratie van Porsche Classic is om voertuigen zo origineel mogelijk te herstellen. Met name de zoektocht naar authentieke kleine onderdelen als kabelklemmen, rubberen doorvoertules en afdichtpluggen voor de 2,0-liter S-motor bleek lastig. “Reproducties van derden zijn bij ons uitgesloten. Gelukkig kunnen we in dergelijke gevallen op onze 'schatkist' rekenen,” zegt Makrutzki. Porsche Classic heeft toegang tot een centraal magazijn met meer dan 60.000 verschillende originele vervangingsdelen. De in-house specialisten kunnen ook over de originele richtsets, framematen, technische gegevens en technische tekeningen beschikken.

De tweede grote uitdaging was de buitenkap van het Targa-dak. Makrutzki: “Het materiaal van tegenwoordig is iets anders dan in 1967. Onze klant wilde dat niet. Daarom hebben we speciaal voor dit project een optisch identieke buitenkap laten ontwikkelen. Het voordeel: de Targa-bekleding van toen hebben we nu op voorraad voor een volgende 911 Targa softwindow.” De klant had ook speciale wensen op het gebied van het coaten van chassisdelen, motorplaatwerk en het luchtfiltersysteem. In plaats van de bijzonder robuuste poedercoating die tegenwoordig gebruikelijk is, koos hij voor absolute originaliteit. De delen zijn daarom gespoten in een zwarte tweecomponentenlak – net als in 1967. Na zo’n duizend uur werk aan de carrosserie werd de Targa met de hand gespoten in polo-rot, de originele kleur waarin hij meer dan vijftig jaar geleden bij de dealer stond.

In totaal heeft het meer dan drie jaar geduurd voordat de eerste Porsche 911 S Targa die in Duitsland is afgeleverd, klaar was. Het volgende project van de Targa-eigenaar bevindt zich al in de Porsche Classic-werkplaats en wacht op restauratie: een zeer vroege Porsche 928.

Keurmerk

Vervaardigd door Porsche, gerestaureerd door Porsche: Porsche Classic kent dit unieke keurmerk tot acht keer per jaar toe. De klassiekers zijn in absolute nieuwstaat als de restaurateurs in Stuttgart-Zuffenhausen ermee klaar zijn. Daarnaast gaan jaarlijks zo'n zeventig andere auto’s door de handen van de vakmensen voor een gedeeltelijke restauratie van bijvoorbeeld de motor en transmissie. Ongeveer dertig specialisten onderhouden, repareren en herstellen auto’s van klanten, van de 356 tot de Carrera GT. Alle takken van sport zijn in de ongeveer 1.500 vierkante meter grote werkruimte vertegenwoordigd: een carrosseriewerkplaats inclusief spuiterij, motor- en tandwielbouw en een leerafdeling.

Bij de start van elke volledige restauratie is er een kostenraming. Aan de hand van foto's berekenen de specialisten ruwweg de omvang van de restauratiewerkzaamheden en de te verwachten kosten. Als dit aan de verwachtingen van de klant voldoet, wordt de sportwagen in de Porsche Classic-werkplaats onderzocht en wordt een gedetailleerde kostenanalyse uitgevoerd. Bij een volledige restauratie demonteren de experts van Porsche Classic Fabrieksrestauratie de auto. De motor en transmissie worden altijd volledig gedemonteerd, gereinigd en beoordeeld. Versleten of defecte onderdelen worden op verzoek vervangen of als dat kan gerepareerd en hersteld.

Handwerk

De experts gaan op dezelfde manier te werk met de carrosserie. Na het verwijderen van de ergste roest worden alle holtes geopend - een noodzakelijke voorbereiding voor een succesvol lakafbijtbad. Daarna repareren of vervangen de carrosseriebouwers eventueel oud plaatwerk. Hoe ouder de auto, hoe intensiever het aanpassingswerk, zelfs bij gebruik van originele nieuwe onderdelen uit het eigen magazijn van Porsche. Dit handwerk werd vroeger ook al zo verricht. De daaropvolgende proefmontage van de complete carrosserie vindt plaats met onbehandelde componenten om de naden en functies te controleren en af ​​te stellen. Dit zorgt ervoor dat portieren en voor- en achterklep exact sluiten.

De geprepareerde carrosserie loopt door dezelfde KTL-lakstraat in de fabriek als de nieuwe auto’s uit Zuffenhausen - een mogelijkheid die geen enkele andere autofabrikant ter wereld biedt. Eerst gaat de auto in een dompelbad voor de primer die in alle naadjes en kiertjes doordringt. Daarna wordt het uiteindelijke lakwerk met de hand aangebracht. Elke laklaag wordt gevolgd door een verlengde droogperiode van drie weken. Het laatste deel van een volledige restauratie is het interieur. Tot slot moet de nieuwe/oude Porsche zijn kwaliteiten bewijzen tijdens uitgebreide testritten.

De klant ontvangt gedetailleerde documentatie in boekvorm met uitgebreid beeldmateriaal over alle werkzaamheden in de Porsche Classic werkplaats. Dit omvat ook een gegraveerde badge met het chassisnummer en een handtekening die de originele fabrieksrestauratie door Porsche Classic bevestigt.