Leusden,
10
maart
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Een unieke auto met een unieke geschiedenis

Deze 911 Carrera 3.2 uit 1984 was de voorbode van alles dat sinds 1986 onder het Porsche Exclusive-label is uitgebracht. Van voor- naar achterbumpers, van A-stijlen via de dakgootjes naar de achtervleugel: op de donkerblauwe metallic lak zijn torquoise elementen aangebracht. Deze kleur keert niet alleen terug op de Fuchs-wielen, maar vooral in het volledig lederen interieur. Oogverblindend.

Als assistent van Porsche-CEO Peter W. Schultz reed Tilman Brodbeck (74) de 911 Carrera 3.2 in 1984 en 1985 als auto van de zaak. In 1970 trad hij in dienst op de ontwikkelingsafdeling in Weissach, waar hij als aerodynamica-specialist onder meer de achterspoiler ontwierp van de Carrera RS 2.7 – de beroemde ‘Eendenstaart’. Maar Brodbeck hield zich ook met andere dingen bezig: lang voordat het personaliseren van auto’s een trend werd, kleedde hij zijn auto’s al naar eigen smaak aan. Zo liet hij zijn 911 Turbo 3.3 overspuiten in parelmoerwit.

Toen hij de Carrera 3.2 in 1984 als auto van de zaak kreeg toegewezen, “wilden we er samen met de ontwerpstudio van Anatole Lapine iets bijzonders van maken,” vertelt Brodbeck. Zo ontstond het idee van de turquoise elementen op de donkerblauwe ondergrond. “Nadat de grondlak was aangebracht, haalden we de auto van de productielijn en werd hij naar de Ewald Rempfer in Bietigheim getransporteerd,” vertelt Brodbeck. “Hier werd de auto eerst donkerblauw gespoten. Samen met Reinhold Schreiber, destijds kleur- en materiaalspecialist van Porsche Design, heb ik de spuiter uitgelegd waar we de turquoise details precies wilden hebben.” Vervolgens werd het interieur opgebouwd. Mapolex uit Unterriexingen leverde het fluwelen tapijt, alle lederen delen werden door SC Schäfer uit Würzburg geleverd. Zelfs het dashboardkastje, de hemelbekleding, de zonnekleppen en de ringen rond de draaiknoppen en schakelaars zijn bekleed met flinterdun turquoise leer.

Brodbeck gebruikte de auto iets langer dan een jaar. “Overal waar ik kwam, keken de mensen mij stomverbaasd na. Ik weet nog dat ik ergens in de file stond. Iedereen die vanaf de andere kant kwam stopte om de 911 te bekijken.” Als Brodbeck op wintersport ging in Italië werd hem op de Stelvio-pas veelvuldig “Bella macchina” nageroepen. “Terug naar beneden was de Porsche de enige auto zonder oververhitte remmen.”

Tilman Brodbeck heeft voor in totaal vijf Porsche-CEO’s gewerkt als assistent. Toen kreeg hij de kans om van zijn hobby een fulltime job te maken, als hoofd van Porsche Exclusive. Inmiddels was zijn oude auto van de zaak naar Zweden geëxporteerd, met zo’n 40.000 kilometer op de klok. Vervolgens bleef de auto 31 jaar in Scandinavië, en zetten twee eigenaars nog eens 60.000 kilometer op de teller. Porsche-verzamelaar Ronny Pannhorst uit Bielefeld ontdekte de auto in 2017 – van liefde op het eerste gezicht was echter geen sprake. Maar een telefoontje met Porsche-expert Frank Troche bracht hem op andere gedachten. Troche herinnerde zich de auto nog goed: “Mijn vader was bevriend met Tilman Brodbeck,” vertelt hij. “Zo nu en dan bracht hij ons een bezoek met de Carrera.” Zijn advies aan Pannhorst: “Kopen! Het is een unieke auto met een unieke geschiedenis.”

Voordat de glamoureuze ‘auto van de zaak’ in zijn nieuwe onderkomen werd gestald bracht Porsche Classic in Freiberg de auto weer in optimale conditie. Het onderstel is terug op de juiste rijhoogte gezet, de remleidingen zijn vervangen, tal van stekkerverbindingen en kabels werden uitgebreid getest op hun werking. Ook zijn pakkingen en keerringen vervangen, die na jaren van stilstand waren uitgedroogd. Het lederen interieur verkeerde echter nog altijd in een uitstekende conditie en hoefde uiteindelijk alleen maar gereinigd te worden.

“De laatste eigenaar werd te oud om met de auto te rijden, maar bleef hem altijd goed verzorgen. Hij had zelfs kurken onder de ruitenwissers geplaatst,” vertelt Pannhorst, die zich sinds 2013 heeft gespecialiseerd in luchtgekoelde 911’s. “De Bridgestone SF 350-banden zaten sinds 1991 onder de auto maar waren nog in zo’n goede conditie, dat ik ze niet heb vervangen.”

De hele auto is nog als nieuw. Brodbeck raakt opnieuw in vervoering: “Wat oogt hij nog fris!” Als hoofd van Porsche Exclusive was Brodbeck nauw betrokken bij unieke projecten, zoals een auto voor mode-ontwerpster Jil Sander en de volledig oranje 911 Turbo Cabriolet van de Zwitserse meubeldesigner Carlo Rampazzi. Auto’s zoals later nooit meer zijn gebouwd – zoals er ook van Borbecks auto van de zaak geen tweede is.

Technische gegevens Porsche 911 Carrera 3.2
Motor: zescilinder boxer
Inhoud: 3164 cm3
Boring x slag: 95 x 74,4 mm
Compressieverhouding: 10,3 : 1
Max. vermogen: 170 kW (231 pk)
Transmissie: handgeschakelde vijfversnellingsbak, limited slip-differentieel
Rijklaar gewicht: 1210 kg