Leusden,
29
juni
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Een roodgloeiend verhaal met een zilveren randje

De 356/2-063 was Porsche’s eerste Le Mans-winnaar. Cameron Healey weet zeker dat hij deze belangrijke 356 SL heeft teruggevonden.

Iedereen stelt Cameron Healey dezelfde vragen. Is de auto echt? En hoe zit dat met het dak? Met een vriendelijke stem geeft hij rustig uitleg. Hij kocht de 356 in 2009, een vroeg exemplaar met aluminium carrosserie en rode lak, maar zonder dak. Sinds 1957 was de auto van Chuck Forge geweest. Toen Cameron samen met Rod Emory begon aan de restauratie, kwam onder de rode lak de ware identiteit van de auto tevoorschijn.

Winter 1949, Gmünd. Ferry Porsche’s zoektocht naar een auto die hij nergens kon vinden, heeft geresulteerd in de 356 ‘No. 1’ Roadster. Na deze auto volgden 52 zogenaamde Gmünd coupés en cabriolets van aluminium. Op dat moment stond Porsche op het punt om naar Stuttgart te verhuizen, om de 356 in serieproductie te nemen – met een stalen carrosserie. Weliswaar was aluminium lichter, maar het liet zich ook minder eenvoudig bewerken. De laatste aluminium carrosserieën werden in 1950 in Gmünd voltooid. Waaronder de 356/2-063.

De aluminium coupé zou nog geschiedenis schrijven. Op de autosalon van Parijs in oktober 1950 werd Ferdinand Porsche door Auguste Veuillet en Charles Farous gepolst over deelname aan Le Mans in 1951. Veuillet was ondernemer (Sonauto) en coureur, Farous was tussen 1923 en 1956 raceleider van de 24-uursrace.

De voorbereidingen op de race verliepen verre van soepel. Door crashes tijdens tests en trainingen kwam op 23 juni 1951 uiteindelijk slechts één Porsche aan de start, met aan het stuur Auguste Veuillet en Edmond Mouche. De race werd overschaduwd door zware regenval en grote ongelukken, maar de 46 pk sterke Porsche met startnummer 46 sloeg geen slag verkeerd. Hij noteerde een snelste ronde van 5:44,7 minuten, gemiddeld bijna 141 km/h. Veuillet en Mouche kwamen als 20ste algemeen over de finish, en wonnen hun klasse.

Twee maanden later startte 063 in Liège-Rome-Liège. De richtingaanwijzers waren verder naar buiten geplaatst om ruimte te scheppen voor luchthoorns en sterkere schijnwerpers. Met startnummer 16 werd de auto als tiende afgevlagd. Een maand later verbrak de 063 drie snelheidsrecords op Montlhéry. Maar daarbij werd niet lang stilgestaan. De Amerikaanse importeur Max Hoffman had drie 356’s SL besteld. Na noodzakelijke reparaties en een nieuwe laklaag werden deze auto’s naar de VS verscheept. De 054 is nu in Mexico, de 055 is onderdeel van de Collier-collectie in Florida. En de 063 is sinds 2009 in handen van Cameron Healey. “Ik kon het eerst niet geloven, maar alles wees erop dat het om 063 ging”, vertelt Cameron. Rod Emory knikt instemmend. Ingekraste getallen in de carrosseriepanelen, sporen van de verplaatste richtingaanwijzers, een beschadigd wieldeksel zoals ook te zien is op foto’s van Le Mans – het enige wat ontbrak, was het dak.

In eerste instantie had Max Hoffman de auto verkocht aan Jack Rutherford, maar die bracht hem snel weer terug. De volgende eigenaar was Johnny von Neumann. Voor meer snelheid op het circuit wilde hij in 1952 wat gewicht besparen en gaf plaatwerker Emil Diedt opdracht om het dak te verwijderen. De 063 had daarna verschillende eigenaars: Bill Wittington, Rick Gale, Ernie Spitzer, Dick Cotrell – totdat Chuck Forge de auto in 1957 kocht om ermee te gaan racen.

Forge liet de Porsche in 1981 restaureren. Niemand vroeg naar de achtergrond van de auto, alleen het opgedragen werk werd uitgevoerd. Forge liet ook een kleine rolbeugel monteren, voor deelname aan historische races. Rond deze tijd leerden Forge en Cameron elkaar kennen, en hielden contact. Nadat Forge in 2009 overleed, kreeg Cameron de kans om de 063 over te nemen.

Op dat moment ontdekte Rod Emory de ware identiteit van de auto. Cameron dook in het fabrieksarchief in Zuffenhausen, waar al spoedig enkele belangrijke documenten aan het licht kwamen. Cameron had de winnaar van Le Mans gekocht. Vervolgens heeft Rod de andere twee 356’s SL opgemeten met laser, bouwde hij een houten mal en klopte hij met gereedschap uit de jaren 40 een nieuw dak uit aluminium. Het moest een authentieke restauratie worden. En het resultaat is verbluffend. De 063 is als herboren.