Leusden,
11
december
2021
|
06:00
Europe/Amsterdam

Een dag op pad met de recordbrekende Audi RS2 Avant

De iconische Audi RS2 Avant is één van de vele co-producties van Porsche en een ander automerk. Deze baanbrekende Audi was, bij zijn lancering in 1994, niet alleen de snelste stationwagen ter wereld, maar ook de eerste Audi die de magische 250 km/u-grens doorbrak. Hij combineerde de ruimte van een gezinsauto met een unieke rijervaring en een krachtige turbocompressor. 

Al sinds Ferdinand Porsche in 1931 zijn ontwerpbureau oprichtte in Stuttgart, is Porsche Engineering nauw betrokken bij ontwikkelingsprojecten van andere fabrikanten. Toen het in Ingolstadt gevestigde Audi in de jaren negentig het imago een boost wilde geven met een waardige concurrent voor de BMW M3, wendde het zich tot Porsche. De samenwerking resulteerde in de RS2 Avant – een mooie kans voor Porsche om alles wat bijzonder is aan het merk te delen met Audi-klanten. Vijfentwintig jaar nadat de laatste RS2 Avant werd geproduceerd, ontmoet Ralf Friese, historicus bij Audi, Michael Hölscher, destijds hoofd van het RS2-project bij Porsche. De mannen spraken met elkaar af in het Porsche Museum in Zuffenhausen. Friese arriveert in een Tropic Green RS2 uit Ingolstadt, en parkeert ‘m naast de Viola Metallic 964 die het Porsche Museum naar buiten heeft gereden. In de RS2 zijn componenten van zowel de 964- als de 911 (933) toegepast.

Hölscher – die inmiddels 32 jaar bij Porsche werkt – weet nog precies hoe het RS2-project tot stand kwam: “Een paar jaar eerder hadden we samen met Mercedes-Benz de 500 E gecreëerd en dit had de aandacht getrokken van Audi. Vandaag kunnen we trots zijn op meer dan 90 jaar aan ervaring in het ontwikkelen van unieke auto’s voor andere merken”, zegt hij, terwijl hij een rondje rond de recordbreker loopt. Audi kondigde de high-performance stationwagen aan in 1993 op de IAA International Motor Show in Frankfurt en de auto werd kort daarna op de markt gebracht.

"Het is een feest om met deze prachtige Audi te rijden", vervolgt Hölscher. “Met een relatief laag productieaantal van 2.891 stuks is het tegenwoordig een zeldzaamheid.” Zijn team produceerde de RS2 in het historische Rössle-gebouw in Zuffenhausen - dezelfde plek waar óók de Mercedes-Benz 500 E 30 jaar geleden werd gebouwd. Audi leverde de gespoten carrosseriedelen en onderdelen en Porsche deed de rest. “Wij waren verantwoordelijk voor de ontwikkeling en fabricage van de nieuwe onderdelen, terwijl Audi zorgde voor carrosseriedelen en componenten die van andere uitvoeringen konden worden overgenomen. Het was een spannende samenwerking en een perfecte win-win voor beide merken”, zegt Hölscher.

De stationwagen – met een 2,2 liter vijfcilinder lijnmotor, vierwielaandrijving en 315 pk – was voor sommigen controversieel vanwege zijn speciale turbocompressor. “Heel wat coureurs moesten destijds wennen aan de plotselinge duw in de rug bij voluit accelereren, terwijl trotse RS2-bezitters juist hielden van het karakter van de turbocompressor. De reactiekarakteristieken van de turbomotor zijn sensationeel, vooral bij lagere toerentallen”, zegt Hölscher, terwijl hij achter het stuur van de Audi kruipt om samen met Friese een rit te maken langs het voormalige Solitude-racecircuit, een bochtige baan ten westen van Stuttgart. 

Hölscher herinnert zich dat de Porsche-onderdelen van deze Audi volledig nieuw in Zuffenhausen zijn ontwikkeld. Mooie voorbeelden zijn de 17-inch lichtmetalen velgen die werden ontleend aan de Cup-auto, de buitenspiegels met hun nieuwe spiegelvoetdesign, de rode high-performance-remmen, de Porsche-letters in het RS-logo, de voor- en achterbumpers, de wijzerplaten en de deurgrepen. "Ongeveer 20 procent van de RS2 komt van Porsche", schat hij in. Zijn team heeft de motor fundamenteel opnieuw ontworpen en rijkelijk voorzien van nieuwe onderdelen. “We vonden het essentieel om een écht Porsche-karakter te creëren.”

“De RS2 was de eerste Audi die niet elektronisch begrensd was. De snelheidsmeter gaat tot 300 km/u en zijn topsnelheid is 262 km/u”, vervolgt Friese. De übersnelle Audi sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden en genereert een maximumkoppel van 410 Nm. 

Hölscher en Friese genieten volop van de sound en krachtexplosies van de snelle Audi, terwijl ze op hoge snelheid terug rijden naar het museum. “Het is geweldig om te ervaren hoe deze auto nog steeds gelijke tred kan houden met moderne auto’s - en dat op een zeer sportieve manier", zegt Hölscher over de ooit snelste sportstation ter wereld - een auto die door velen nog steeds wordt gezien als de 'Audi Porsche RS2'.