Leusden,
15
december
2023
|
16:01
Europe/Amsterdam

E-Performance pionier van het eerste uur: Porsche 918 Spyder

Porsche presenteerde op de Autosalon van Genève in maart 2010 een prototype van een adembenemende supersportwagen: de 918 Spyder. De conceptcar combineerde hightech racetechnologie met een geëlektrificeerde aandrijflijn waarmee hij niet alleen de topprestaties van een supersportwagen kon leveren maar ook emissievrij door de stad kon zoeven. 

De eerste plug-in hybride van Porsche werd enthousiast ontvangen en vrij snel werd dan ook besloten om de sportwagen door te ontwikkelen tot een productieversie. Het projectteam had er slechts drie jaar ontwikkelingstijd voor nodig en de eerste productieversie van de 918 werd in het najaar van 2013 gepresenteerd op de Internationale Autosalon van Frankfurt. De auto viert in 2023 dus zijn tienjarig bestaan. 

Indrukwekkend ronderecord

Nog vóór de eerste klantauto werd afgeleverd, demonstreerde de Porsche 918 Spyder, die in een oplage van 918 exemplaren is geproduceerd, al zijn capaciteiten met een indrukwekkend record. Met een rondetijd van 6:57 op de Nordschleife van de Nürburgring was het de eerste voor de openbare weg goedgekeurde sportwagen die sneller was dan de magische grens van zeven minuten. 

Porsche 918 Spyder & Cayenne E-Hybrid

De hybride aandrijflijn van de Porsche 918 Spyder, die bestaat uit een benzinemotor en twee elektromotoren, is ontworpen voor optimale efficiëntie en een compromisloze rijdynamiek. Hij biedt keuze uit vijf rijmodi, die de 4,6-liter V8-motor met 447 kW (608 pk) en de twee elektromotoren met een totaal vermogen van 210 kW (286 pk) afhankelijk van elkaar kunnen activeren. Het spectrum reikt van volledig elektrisch rijden (maximaal 30 kilometer op een volle accu) tot compromisloze prestaties op het circuit. Hij accelereert in 2,6 seconden van stilstand naar 100 km/u en heeft topsnelheid van 345 km/u.

Het vierwielaandrijvingsconcept van de Porsche 918 Spyder bestaat uit een gecombineerde aandrijflijn met een verbrandingsmotor, een elektromotor op de achteras plus een tweede elektromotor op de vooras. De additionele, individueel regelbare voorwielaandrijving maakte ook extreem hoge en veilige bochtsnelheden mogelijk. De geavanceerde booststrategie regelt op intelligente wijze de energiereserves van de elektrische aandrijving waardoor bij elke volle acceleratie het complete vermogen van de Porsche 918 Spyder kan worden benut.

Wegbereider voor huidige generatie E-Hybrid modellen

De grootste krachtbron van de Porsche 918 Spyder was een getemde versie van de racemotor uit de LMP2 RS Spyder. De 4,6-liter motor levert 447 kW (608 pk) bij 8.700 tpm. De hybridemodule bestaat in essentie uit een elektromotor van circa 115 kW en een droge scheidingskoppeling die deze aan de verbrandingsmotor koppelt. De tweede elektrische aandrijving bevindt zich op de vooras en werkt onafhankelijk van de achterwielen. De tractiebatterij was destijds de meest krachtige ooit: met een specifiek vermogen van 1,7 kW per kilogram leverde hij een vermogen tot 230 kW. De Porsche 918 Spyder kon destijds ook veel meer kinetische energie in elektrische energie omzetten dan welke andere hybride ook. 

10 jaar na dato maakt de Porsche 918 Spyder nog steeds indruk. En wellicht nog belangrijker… hij was de hightech-voorbode van de prestatiegerichte hybride-uitvoeringen van de Cayenne en Panamera sinds 2017. Daarmee is deze bijzondere Porsche een echte E-Performance pionier die aan de basis gestaan heeft van de huidige E-Hybrid modellen van de Cayenne en Panamera. 

Porsche Cayenne E-Hybrid

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.