Leusden,
28
juni
2019
|
16:43
Europe/Amsterdam

‘De verhoudingen van de Taycan zijn uniek’

Drie maanden voor de wereldpremière van de Taycan presenteert Porsche voor de eerste keer gedetailleerde schetsen van het exterieur van het productiemodel. Michael Mauer, Head of Style bij Porsche, vertelt over de details die Porsche nu onthult.

Michael Mauer, met de Taycan verschijnt nu een Porsche op de markt die er nog nooit eerder was. In veel opzichten is dit het begin van een nieuw tijdperk. Ook qua design?

De Taycan was voor ons een van de meest opwindende en tegelijkertijd moeilijkste opgave ooit, vooral omdat er geen vergelijkbaar model was. Desondanks hoefden we niet helemaal opnieuw te beginnen, omdat één ding duidelijk was: dit nieuwe model moet op het eerste gezicht herkenbaar zijn als een Porsche. Ook met de Taycan streven we de strategie na om het sportiefste voertuig te bieden in elk segment waarin we concurreren. Dat begint qua ontwerp al met de verhoudingen. Een sportwagen heeft een meer uitgesproken breedte-hoogte-verhouding dan andere voertuigen. Ik durf te beweren dat we de architectuur van puur elektrische voertuigen een nieuw gezicht hebben gegeven.

In welke mate, wat is er speciaal aan het design?

De Taycan is absoluut uniek als het gaat om de verhoudingen. Normaal gesproken zijn puur elektrisch aangedreven voertuigen hoger dan conventionele, omdat de relatief zware en grote batterijen zich onder in de auto bevinden en de passagiers er op zitten. Dat wilden we niet accepteren. Maar je kunt de batterijen niet eenvoudig op een andere plaats installeren en daarnaast moet het zwaartepunt zo laag mogelijk liggen. Omdat je ook niet zomaar in de breedte kunt gaan was het een uitdaging om de passagiers zo diep mogelijk te laten zitten, zonder dat het lijkt alsof ze in een Formule 1-racewagen zitten. We hebben dit opgelost met de zogenaamde ‘voet-garages’. Deze zorgen ook bij een voertuighoogte die bij een sportieve auto hoort voor een comfortabele zithouding. Achteraf gezien was de grootste uitdaging het bedenken hoe hoog, lang en breed de auto moest zijn en hoe de zithouding van de passagiers moest worden. Voor mij is deze strijd om de optimale oplossing ‘typisch Porsche’.

Vanaf wanneer was je betrokken bij de ontwikkeling?

Vanaf het begin. Dat is bij de ontwerpstrategie de belangrijkste vereiste. In het verleden was doorgaans al besloten waar een nieuwe auto fundamenteel aan moest voldoen en dan pas kwamen wij designers aan bod. In deze context leg ik altijd graag ons proces uit, dat in wezen is verdeeld in drie stappen: de verhoudingen, de styling en de details. De verhoudingen zijn elementair. Als die niet kloppen, kun je daar met styling en details weinig meer aan verbeteren.

Je vertelde dat je met de Taycan voor het eerst het uiterlijk van modellen met een alternatieve aandrijving wilde definiëren.

Ja, precies. Als het gaat om product-identiteit, geven we elke modelserie een eigen karakteristiek om te tonen om welke Porsche het gaat. Een van de belangrijkste elementen die we hiervoor hebben gedefinieerd is de vorm van de koplampen. Daar hebben we bij de Taycan veel ontwikkelingswerk aan besteed. Het resultaat tonen we nu, slechts drie maanden voor de wereldpremière, voor het eerst. Het gaat verder dan de vorige modellen en zorgt voor de herkenbaarheid van onze volledig elektrisch aangedreven voertuigen. 

Het feit dat je geen grote verbrandingsmotor onder de motorkap hoefde te plaatsen hielp waarschijnlijk ook bij het ontwerp?

Dit gaf de Taycan meer vrijheid, wat bij de Panamera of de Cayenne heel anders was. We kunnen duidelijker linken naar de 911, wat de merkidentiteit ten goede komt. Qua productidentiteit gaan we echter een stap verder: in puur elektrische modellen spelen aerodynamica en luchtstromingen een bijzondere rol omdat ze een grote invloed hebben op het bereik. Daarom hebben we hier niet langer een klassieke koplamp geplaatst, maar een lichtbron in een luchtinlaat. De lucht stroomt vanaf de voorkant naar binnen en komt er achter de wielkasten uit. Het gevolg is dat de stroming aan de wielen rustiger wordt, wat aerodynamisch gezien aanzienlijke voordelen oplevert.

Heb je iets van de Panamera kunnen overnemen? Dat is ook een sportieve vierdeurs Porsche.

Natuurlijk hebben we geprofiteerd van de ervaring die we met de verschillende generaties van de Panamera hebben opgedaan. In het zijaanzicht, bijvoorbeeld, vind ik de aflopende daklijn en de vorm van de zijruiten zeer succesvol. Maar aangezien er altijd een claim is om het model een eigen product-identiteit te geven, was het duidelijk: de Taycan mag geen kleine Panamera worden. En dat is hij dus ook niet. De verschillen zijn zo groot, dat er geen gevaar voor verwarring is.

Was de aankomende introductie van de Taycan ook een reden voor discussie om het Porsche logo te herzien?

We hebben het logo in de loop der jaren steeds weer aangepast. Ik ben een van de mensen die vindt dat je ook de merksymbolen verder moet ontwikkelen - zoals we trouwens ook hebben gedaan met de belettering van de nieuwe 911-generatie. Datzelfde doen we ook bij de Taycan. En inderdaad, we hebben geëxperimenteerd met showcars ​​met zwarte en witte Porsche crests op de voorklep. Dit ziet er weliswaar moderner uit, maar breekt met een traditie. Uiteindelijk hebben we besloten om het huidige Porsche logo te behouden.

Hoe verandert voor designers de manier van werken als gevolg van digitalisering? Heb je de klassieke tools nog steeds nodig?

Het belangrijkste is nog steeds creativiteit. Dat komt niet van digitale kleurpotloden of intelligente freesmachines, maar uit de hoofden van ontwerpers. We kunnen dankzij de digitalisering echter veel sneller werken. Vandaag kunnen we datamodellen maken op basis van eenvoudige schetsen en deze direct converteren naar 3D-afbeeldingen op de computer of op een grote videomuur. Dit is aantrekkelijk en versnelt de processen, maar ik geloof nog steeds dat dit het handmatige werk aan een model niet vervangt. Er zijn dingen die je gewoon niet kunt zien op de computer, maar alleen in de realiteit. Daarom werken we, zoals altijd, met kleimodellen tot de schaal van 1:1, waarbij elk oppervlak en elke lijn met de hand wordt gemaakt.

Er is iets geruststellends aan dat je niet alles in formules kunt gieten?

Natuurlijk heb je altijd te maken met de kostenfactor, maar ik denk ook dat je aan een auto kunt zien of er met gevoel aan gewerkt is. Voor mij is het een van de grootste uitdagingen om mezelf eraan te herinneren dat ik de auto niet voor mezelf ontwerp maar voor de klanten. Zij verwachten terecht een exclusief product dat vakmanschap uitstraalt. De oppervlakken hebben spannende lijnen, alles versmelt met elkaar, het geheel straalt kwaliteit uit. Onze klanten hechten hier veel belang aan. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

En deze toekomst is nu ook bij Porsche - tenminste gedeeltelijk - puur elektrisch. Dat moeten voor jou persoonlijk ook spannende tijden zijn?

Absoluut. Ik kwam naar Porsche toen het productgamma met de ontwikkeling van de Panamera enorm werd uitgebreid. Nu zijn we opnieuw aanbeland in een zeer beslissende fase voor het bedrijf. In deze tijd verantwoordelijkheid kunnen nemen is iets heel speciaals. Mijn visie is dat de Taycan het icoon van dit nieuwe tijdperk zal worden, bijna een synoniem voor elektrisch aangedreven sportwagens. Net zoals de 911 dat de afgelopen decennia op zijn gebied heeft gedaan.