Leusden,
27
november
2018
|
10:10
Europe/Amsterdam

De Porsche 991: de iconische 911 wordt miljonair

Porsche presenteert morgenochtend Nederlandse tijd de achtste generatie van de 911 in Los Angeles, 55 jaar na het debuut van de originele 911. Reden genoeg dus om terug te blikken op de zeven voorgaande generaties. Vandaag: de zevende generatie, de Porsche 991. Voor de vroege opstaanders is de wereldpremière van de nieuwe Porsche 911 woensdag 28 november om 05.00 uur live te volgen via de Nederlandse Porsche Newsroom

Nooit eerder was de 911 zo doorontwikkeld en krachtig als de 991 die Porsche in 2011 presenteert. De 991 heeft een tien centimeter langere wielbasis en is de eerste in serie geproduceerde Porsche die is voorzien van adaptieve aerodynamica, die van de hybride supersporter 918 Spyder is overgenomen.

Architectuur Carrera GT

Porsche heeft het interieur van de 991 opnieuw ontworpen waarbij de designers gebruik hebben gemaakt van de architectuur van de Carrera GT. Het combineert klassieke 911-elementen, zoals de vijf ronde instrumenten - een daarvan als een multifunctioneel scherm met hoge resolutie - met een modern ontwerp en een verbeterde ergonomie. Tegelijkertijd trekt het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) met betere connectiviteit, multitouch-monitor en real-time verkeersinformatie de aandacht.

Krachtiger dan ooit

Ook technisch gezien is de nieuwe 991 doorontwikkeld en daardoor krachtiger dan ooit. De carrosserie is stijver en liefst 45 kilo lichter, mede dankzij het gebruik van een combinatie van staal en aluminium. Het instapmodel heeft een zescilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 3,4-liter, waaruit 350 pk wordt gedestilleerd. De S-versie levert met een 3,8-liter motor 400 pk en de GTS zelfs 430 pk.

Twee turbo’s

Vanaf het facelift model van de 991 Carrera dat in 2015 op de markt komt gebruikt Porsche twee turbo’s. In combinatie met een 3,0-liter motor leveren de Carrera, Carrera S en Carrera GTS respectievelijk 370, 420 en 450 pk. Voor het eerst accelereert een 911 Carrera in minder dan vier seconden naar 100 km/h. Tegelijkertijd nemen het brandstofverbruik en de uitlaatemissies significant af.

Extreme krachtpatsers

De 991-range kent een paar extreme krachtpatsers zoals de 911 GT2 RS met 700 pk. Met 340 km/h is hij de snelste 911 die ooit in serie is gebouwd. De 911 GT3 RS is met zijn 520 pk sterke 4,0-liter motor een racer voor de openbare weg.

Verfijnde dakconstructie Targa

Een hoogtepunt van het modellengamma is de 911 Targa. Dit model grijpt met zijn rolbeugel op de plek van de B-stijlen en een grote glazen achterruit terug op de klassieke looks van de Targa zoals hij de eerste drie generaties leverbaar was. Maar dan wel gecombineerd met een verfijnde dakconstructie. Andere hoogtepunten zijn modelvarianten zoals de 991 Carrera T waarbij het gewicht is geoptimaliseerd, de extreem lichte 911 R die Porsche maar 991 keer bouwt en de 911 GT3 RS, die slechts 1370 kilogram weegt. Zeer gewild is ook het speciale model ‘50 Jahre 911’, waarvan exact 1963 exemplaren worden gefabriceerd. Een belangrijke plek in de geschiedenis van het bedrijf is ingeruimd voor de irisch-grüne 991 die op 11 mei 2017 in Zuffenhausen van de band rolt. Het is de een miljoenste 911 sinds 1963. Het 450 pk sterke sieraad blijft in het bezit van Porsche AG.

Infographic

De 991 is een absolute bestseller: van 2011 tot 31 oktober 2018 bouwt Porsche 217.930 exemplaren van dit model. Al met al heeft Porsche sinds het debuut in 1963 tot heden 1.049.330 exemplaren van de iconische 911 geproduceerd.