Leusden,
28
november
2018
|
21:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe 911: design-icoon en hightech sportwagen in één

Porsche heeft vandaag de achtste generatie van de 911 gepresenteerd in de Petree Hall van de Los Angeles Auto Show. De nieuwe 992 is sneller, efficiënter en emotioneler dan zijn voorgangers en is nu voorzien van nog verder uitgebreide digitale functies. “Maar ondanks alle innovaties is en blijft de nieuwe 911 de puristische sportwagen en het kloppende hart van Porsche,” aldus Oliver Blume, CEO van Porsche AG. De nieuwe 911 Carrera S is in Nederland leverbaar vanaf 156.700 euro; de 911 Carrera 4S vanaf 165.100 euro.

Met een exterieur waar het onmiskenbare Porsche design-DNA vanaf spat, meer musculaire looks en een interieur met een geheel nieuwe lay-out met onder meer een 10,9 inch touch screen beeldscherm, is de nieuwe 911 met zijn state of the art techniek zowel tijdloos als modern. De nieuwste generatie van de zescilinder boxermotor met de innovatieve turbotechniek is verder ontwikkeld en is in de S-modellen krachtiger dan ooit. Naast de vervulling van de nieuwste emissienormen met partikelfilters, lag de focus van de ontwikkeling op de verdere toename van de prestaties. Nieuwe, grotere, symmetrisch ontworpen turbo’s met elektrisch geregelde wastegate kleppen, een volledig opnieuw ontworpen intercooler en nieuwe piëzo-injectoren leiden tot een betere respons, meer vermogen en meer koppel. De 6-cilinder turbomotoren van de 911 Carrera S en 911 Carrera 4S produceren nu 331 kW/450 pk bij 6.500 tpm, wat een toename betekent van 22 kW/30 pk in vergelijking met de vorige generatie. Daarnaast levert de 911 Carrera S-motor een koppel van 30 Nm meer - 530 Nm in totaal -, dat in een breed toerentalbereik van 2.300 tot 5.000 tpm vrij komt.

De kracht wordt op de wielen overgebracht via een volledig nieuw ontwikkelde 8-traps PDK transmissie met dubbele koppeling. De topsnelheden liggen nu bij 308 km/u voor de 911 Carrera S en 306 km/u voor de Carrera 4S met 4-wielaandrijving. De nieuwe 911 heeft een aantal noviteiten waaronder de standaard WET-modus die water op de weg detecteert en de regelsystemen daarop afstemt, een Nachtzichtassistent met een warmtebeeldcamera en standaard digitale functies op basis van zwermdata. Daarnaast is de 911 nóg digitaler met drie bijzondere apps: de ‘Porsche Road Trip’-toepassing voor bijzondere reizen, de persoonlijke assistent ‘Porsche 360+’ en de webgebaseerde ‘Porsche Impact’ emissiecalculator die de financiële bijdrage berekent die de Porsche-klanten kunnen leveren om hun CO2-voetafdruk te compenseren.

Vertrouwd maar nieuw

Het exterieurontwerp oogt vertrouwd maar is duidelijk nieuw. Zo zijn bij de achtste generatie van de 911 de wielkasten aanzienlijk verbreed en omvatten zij grote 20-inch wielen vóór en 21-inch wielen achter. Alle versies hebben nu dezelfde, zinnenprikkelende achtersteven die 44 millimeter is verbreed en de slanke taille extra accentueert. Porsche heeft de voorzijde van de 992 met 45 millimeter verbreed. Tussen de nieuwe LED-koplampen roept de gemodificeerde langgerekte voorklep herinneringen op aan de eerste generaties van de iconische 911. Door de montage van elektrische uitklapbare handgrepen in de portieren worden de gladde lijnen van het silhouet nog verder benadrukt. De eveneens nieuw gevormde buitenspiegels zijn geoptimaliseerd om windgeruis te beperken. Optioneel zijn de spiegels elektrisch inklapbaar.

De achterzijde van de 992 wordt gekenmerkt door een aanzienlijk bredere, variabele achterspoiler en een elegante lichtbalk die nu bij alle modellen standaard is. Op de verticale lamellen van het luchtrooster is een centraal geplaatst derde remlicht geïntegreerd. Omdat deze uit het zicht raakt als de spoiler omhoog klapt, heeft Porsche een tweede remlicht in de spoiler geplaatst. Als onderscheidend kenmerk hebben de achterwielaangedreven modellen zwarte lamellen, terwijl de modellen met 4-wielaandrijving een verchroomde inleg hebben. Op een aantal onderdelen op de voor- en achterzijde na, is de gehele ‘huid’ van de nieuwe 911 nu vervaardigd van aluminium.

Heldere en rechte lijnen

Het compleet nieuwe interieur wordt gekenmerkt door heldere en rechte lijnen van het dashboard met verzonken instrumenten. De designers lieten zich hierbij inspireren door de Porsche 911-modellen uit de jaren zeventig. Naast de centraal geplaatste analoge toerenteller die typisch is voor Porsche, bieden twee dunne en frameloze displays de bestuurder de benodigde informatie. Het tot 10,9 inch vergrote middenscherm van het Porsche Communication Management (PCM) is dankzij de nieuwe indeling snel en veilig te bedienen. Onder het scherm van het PCM bevinden zich vijf knoppen waarmee eenvoudig toegang is te krijgen tot de belangrijkste voertuigfuncties. Ook de stoelen zijn vernieuwd. Dankzij het nieuwe ontwerp wordt het voertuiggewicht met zo’n drie kilo gereduceerd. De stoelen bieden aanzienlijk meer zijdelingse steun in het schoudergedeelte. Hoewel de stoel vijf millimeter lager ligt en een dunner zitvlak heeft, is het comfort verder verbeterd.

Permanente connectiviteit

Op het gebied van digitalisering zet de 911 de volgende stap naar de toekomst met permanente connectiviteit en nieuwe functies en diensten. De standaard PCM-functies omvatten online navigatie op basis van zowel zwermdata als Porsche Connect Plus. De nieuwe 992 heeft een wereldprimeur in de vorm van de standaard WET-modus. Deze functie detecteert water op de weg, stelt de regelsystemen van de auto daar al vast op in en waarschuwt de bestuurder zodat deze op het gevaar kan anticiperen. Dat kan met een druk op een knop of door het verdraaien van de modusknop op het stuur als de auto is voorzien van een Sport Chrono-pakket. Ook standaard op elke nieuwe 992 is een op camera's gebaseerd waarschuwings- en remhulpsysteem, dat het risico van aanrijdingen met bewegende objecten detecteert en zo nodig een noodremming in gang zet. Daarnaast is Nachtzichtassistent met een warmtebeeldcamera voor het eerst als optie leverbaar voor de 911. De adaptieve cruisecontrol-optie omvat automatische afstandsregeling, stop-and-go-functie, proactieve inzittendenbescherming en een innovatieve autonome noodhulpfunctie.

Uurwerk

Porsche Design eert de nieuwe generatie van de 911 met een exclusieve editie van een uurwerk in een oplage 911 exemplaren: de ‘911 Chronograph Timeless Machine Limited Edition’. Het puristische ontwerp van het uurwerk en de vorm van de titanium kast weerspiegelen het onmiskenbare ontwerp van het automobielicoon. De royaal bemeten zwarte wijzerplaat is afgeleid van het instrumentarium van het model en de riem is gemaakt van origineel Porsche interieurleer. De speciale editie wordt vanaf april 2019 geleverd in een exclusieve doos met een plaquette dat het nummer vermeldt.

Het meesterwerk uit Zuffenhausen - zeven generaties van het icoon

Op de IAA in Frankfurt wordt in september 1963 een legende geboren: de 911. Het is de langverwachte opvolger van de 356. De sportwagen, die oorspronkelijk bekend staat als 901, betekent met zijn luchtgekoelde zescilinder boxermotor een stap in de hogere klasse. Van de ‘ur Elfer’ bouwt Porsche 111.995 exemplaren.

Tien jaar later - in 1973 – lanceert Porsche het ingrijpend gewijzigde G-model. De nieuwe 911 komt tegemoet aan de strengere veiligheidsvoorschriften op de belangrijke Amerikaanse exportmarkt. Het topmodel wordt de krachtige Turbo. Van het G-model verschijnen naast de Targa ook een cabriolet en een Speedster. Porsche bouwt tot 1989 198.496 G-modellen.

De 964 komt al in 1988 op de markt. Het model is geavanceerder dan ooit en voor 85 procent nieuw. Voor het eerst is vierwielaandrijving leverbaar en ABS standaard. De 964 Carrera 2 met achterwielaandrijving volgt in 1989 als coupé, cabriolet en Targa. De derde generatie van de 911 verkoopt tot oktober 1993 63.762 keer.

De 993 behoort tot een van de meest begeerde versies van de 911. Porsche bouwt het model aanvankelijk slechts als coupé en cabriolet, maar levert de 993 vanaf 1995 ook als Targa met een groot glazen dak dat elektrisch onder de achterruit kan vallen. Porsche stopt in 1998 na 68.881 geproduceerde voertuigen met de 993.

Met de vijfde generatie van de 911 breekt Porsche vanaf 1997 met luchtkoeling. De focus ligt daarnaast op de verlaging van de productiekosten waarbij onderdelen met andere modellen uitwisselbaar zijn. Ook kijkt Porsche nauwgezet naar de verscherpte eisen op het gebied van veiligheid en emissie. Met 175.262 exemplaren is het tot dan toe de best verkochte 911 ooit.

De 997 die Porsche in 2004 introduceert is er als coupé en Targa, Cabriolet en Speedster, met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, een slanke en brede carrosserie, met watergekoelde motoren met en zonder turbo, als GTS en een aantal sportversies. Inclusief een aantal speciale modellen komt het aantal uit op 24 modelvarianten. Met 213.004 exemplaren behaalt de zesde generatie van de 911 een nieuw productierecord.

Nooit eerder was de 911 zo doorontwikkeld en krachtig als de 991 die Porsche in 2011 presenteert. Dit is duidelijk in alle aspecten, te beginnen met het evolutionair verscherpte ontwerp. De 991 is de absolute bestseller. Tot eind oktober van dit jaar bouwt Porsche liefst 217.930 exemplaren wat het totaal aantal 911-modellen sinds 1963 brengt op 1.049.330.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.