De cult van Luftgekühlt
De zesde editie van Luftgekühlt, het jaarlijkse event voor luchtgekoelde Porsches, werd gehouden in de Universal Studios in Hollywood. Luft was voor de duizenden bezoekers een trip door memory lane. Ze genoten.
“Luft ontstond uit het niets - ik ging naar het eerste treffen in Venice Beach. Er stonden op een klein parkeerterrein van een restaurant slechts twaalf auto’s. Ik weet niet of het het merk Porsche was, de mensen die er waren of het feit dat het de ons-kent-ons sfeer was, maar op de een of andere manier is Luftgekühlt dé perfecte niche gebleken.”
In zijn verbleekte T-shirt en met de brandende zon van Los Angeles op zijn hoofd probeert autojournalist en social-media-ster Matt Farah te verklaren waarom Luftgekühlt is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Het antwoord laat even op zich wachten want hij kan zich maar slecht concentreren. Als het event op het parkeerterrein van the Universal Studios van start gaat, krioelen de fans van de luchtgekoelde Porsches om hem heen om een blik te kunnen werpen op zijn 911 'Safari' uit 1987 die door professional racecoureur Leh Keen is ontworpen.
De luchtgekoelde Porsche te kijk in het hart van Hollywood tijdens Luftgekühlt 6
'Luft', zoals het evenement kortweg wordt genoemd, is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een van 's werelds meest populaire auto-treffens. Opnieuw hebben Jeff Zwart, Patrick Long en Howie Idelson (de laatste twee zijn de originele Luft-oprichters) de handen ineen geslagen. Dit keer is een aantal sets van iconische Hollywood-films het letterlijke decor van het treffen. Het klassieke tankstation van Back to the Future, bijvoorbeeld, is omgebouwd tot een Porsche-servicestation; de Western-bioscoop in downtown New York heeft de naam en datum van het event aan de gevel hangen.
De filmsets zijn echter slechts de helft van de magie. De prijswinnende filmregisseur en organisator Jeff Zwart heeft daar nog een en ander aan toegevoegd. Neem de legendarische 935 van Paul Newman die voor een opvallend onopvallend gebouw staat dat je vaak in Amerikaanse stadscentra tegenkomt. Of een oranje 934 Turbo die voor de trappen van een bruin stenen gebouw staat. Pikes Peak-legende Zwart is verantwoordelijk voor de plek van elke auto die hij tot in de perfectie beoordeelt.
Het is goed te begrijpen waarom de deelnemers hun passie zo graag met anderen willen delen. Op elke hoek zie je iets wat je de adem beneemt; auto’s die je nog nooit in het echt hebt gezien. Zoals de 356 RSR van Rod Emory, een klassieke 356 met een dubbele turbo die je eerder zou verwachten in een scène van ‘Mad Max’ dan hier op het gazon van een traditioneel concours-event. Emory, een legendarische Porsche-tuner, geeft snel toe dat zijn creatie wisselende emoties oproept. “You love it, or hate it.” Maar het publiek lijkt de prachtige details van zijn auto wel te kunnen waarderen, zoals de op maat gemaakte centrale wielmoer en de kont die op de 935 is geïnspireerd. Complimenten vallen hem nu ten deel. De reacties verbazen Emory niet. “Een ‘personal touch’ van je auto is in de Californische sportwagenscène altijd een goede zaak geweest.”
Dan sta je ineens oog in oog met een van de meest opvallende auto's van de show: een nieuwe interpretatie van de luchtgekoelde Porsche 993 van tuner Gunther Werks. De makers hebben de auto 400R genoemd. Oprichter Peter Nam van het tuningbedrijf legt de intentie achter het project uit: “Het team wilde zien hoe de 993 er nu uit zou zien, als Porsche deze 993 tot 2019 had geproduceerd.” Het resultaat is een carrosserie die volledig uit koolstofvezel bestaat, een 430 pk luchtgekoelde 4,0-liter motor en een volledig opnieuw ontworpen chassis. De koplampen zijn gefreesd uit aluminium om een paar gram gewicht te besparen. “Het is alsof een Monet op een iPad is getekend – geweldig,” zegt een toeschouwer enthousiast.
Verderop langs de route transformeert het landschap snel van een bruisende metropool naar een slaperig Mexicaans stadje: de filmset van het A-Team, Knight Rider en Saving Mr. Banks is opnieuw vormgegeven met tientallen Porsches. De sfeer onder de aanwezigen is ontspannen. Eigenaren van originele klassiekers voeren gepassioneerde gesprekken met eigenaren van 'outlaws'. Fotografen zwaaien met hun Leica’s maar zetten graag een stapje opzij voor tieners die de filmsets met de bijzondere Porsches met hun smartphone willen vereeuwigen en dat via de sociale media met hun achterban willen delen. Mannen, vrouwen, oud en jong, lopen allemaal in de onofficiële Luft-dresscode: een T-shirt, witte gympen en een baseballpet. Ze hebben niet alleen hun kleding als overeenkomst. Maar vooral ook hun passie voor de luchtgekoelde Porsche.