Leusden,
03
oktober
2022
|
08:16
Europe/Amsterdam

De boer en de turbo

Een boer verzamelt sportwagens en wordt een YouTube-ster. Zijn grootste trots in zijn garage: een 911 Turbo S in Indisch rood.

Decennialang werd Harry Metcalfe heen en weer geslingerd tussen zijn tegengestelde werkzaamheden van landbouwer en autojournalist. Het lijkt erop dat hij nu een zekere mate van harmonie heeft bereikt. De 63-jarige wordt inmiddels beschouwd als een gerenommeerd auto-expert en leidt een 122 hectare grote boerderij in de Cotswolds, een populair vakantiegebied in het zuiden van Engeland. Daarnaast heeft hij een YouTube-kanaal dat helemaal gewijd is aan zijn omvangrijke autoverzameling. In Harry’s Garage, dat meer dan een half miljoen abonnees heeft, komen twee werelden bij elkaar: het pittoreske heuvellandschap, rustieke landbouwmachines en exclusieve sportwagens. De nieuwste aanwinst en ster van zijn garage: een bijzondere 911 Turbo S.

Landbouw zit hem weliswaar in het bloed, geeft Metcalfe toe, maar is nooit zijn eerste keus geweest. “Als jongen wilde ik auto-ingenieur worden”, legt hij uit, “maar ik was slecht in wiskunde en zakte voor het examen.” Een aantal zomers lang hield hij er vakantiebaantjes in de landbouw op na, ook zijn opa was boer. “Dus ging ik naar een college met als aandachtsgebied landbouw en werd opgeleid tot inkoper van graan.” Begin jaren negentig begon Metcalfe met akkerbouw. Halverwege het decennium beheerde hij al meer dan 800 hectare. Opbrengsten die hij niet in zijn bedrijf investeerde, stak hij in zijn passie: auto’s. 

Harry Metcalfe -2

Het duurde niet lang voordat de succesvolle boer een reeks sportwagens bezat, waarvan sommige zo zeldzaam waren dat zelfs de Britse motorsportpers zich ervoor interesseerde. Nadat hij binnen de branche tal van vrienden had gevonden, werd Metcalfe in 1998 plotsklaps medeoprichter van het tijdschrift Evo. Al snel kon het magazine zich verheugen over een internationale schare aan fans van auto’s met veel vermogen.

Het enige onderwerp van gesprek

Toen kocht hij zijn eerste Porsche, een zwarte 911 Turbo, type 993. De mix van vermogen en geschiktheid voor dagelijks gebruik gaf blijk van zijn niet-aflatende interesse in de 911. Al in 1975 was hiervoor de basis gelegd door de allereerste 911 Turbo, type 930. “Ik was 15”, herinnert Metcalfe zich, “mijn ouders hadden een nieuwe medewerker, een Porsche-fan. Ze wilden met hem over het bedrijf praten. Maar het enige onderwerp van gesprek was de nieuwe Porsche Turbo die de hele autobranche zou revolutioneren. Hij liet me foto’s zien en ik weet nog hoe bijzonder de auto eruitzag.”

Tijdens zijn werk voor Evo verzamelde de Brit bewust ook modellen van andere merken. Maar toen hij het tijdschrift verliet, keerde hij terug naar zijn passie: hij kocht een 911 Turbo, type 930, de droomauto van zijn jeugd, en een Turbo van het type 993, die was omgebouwd tot een GT2-versie. In die periode begon hij met Harry’s Garage en maakt hij niet alleen filmpjes over nieuwe auto’s, maar ook over zijn eigen collectie. De 911-modellen bevonden zich daarbij in het illustere gezelschap van oude en moderne exoten, van Britse en Italiaanse supersportwagens. Desondanks voelde Metcalfe dat er nog iets ontbrak: een Porsche die net zo veel vermogen bezat als zijn garage-genoten.

Harry Metcalfe -5

Indisch rood

De oplossing: een 911 Turbo S uit 1989 die was geïndividualiseerd in het kader van het ‘Porsche-Sonderwunschprogramm’ (programma voor speciale wensen van klanten). De sportwagen in Indisch rood bezat een groep-4 geïnspireerde frontspoiler met een krachtige oliekoeler, een viervoudige uitlaat plus de stoelen en het stuur van een 959. Daarbij kwamen nog de 17-inch aluminium velgen en een 3,4-liter-motor die met meer dan 400 pk ongeveer 30 procent meer vermogen heeft dan de serieversie. Sinds Metcalfe het juweel op wielen heeft bemachtigd, onderzoekt hij het ongewone karakter ervan. “Als je al overal in hebt gereden, zijn het de buitenissige auto’s waaraan je het meeste plezier beleeft”, licht hij toe. “Soms is nu eenmaal de auto met het excentriekere karakter toch begerenswaardiger.”

Harry Metcalfe -4

Pronkstuk

De 911 Turbo S is nu het pronkstuk in Harry’s Garage en heeft onlangs een 2.000 kilometer lange rondrit door Zuid-Europa gemaakt. Metcalfe houdt ervan om op die manier eropuit te gaan. Zodoende ontdekt hij fascinerende routes en geniet hij intens van zijn auto’s. “Je moet goed langzaam kunnen rijden met auto’s”, vindt hij, omdat je juist daaraan tegenwoordig de meeste tijd kwijt bent. Ook met de Turbo S kan hij de hele dag door rondtuffen. “Maar daarnaast heeft hij ook z’n wilde kant, als je vliegt, met de klassieke 911-vering en remmen die je tot het uiterste drijft”, vertelt Metcalfe enthousiast. “Ik rijd erin, leer nog steeds ermee om te gaan – en ben in de hemel!”

Harry Metcalfe -3

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.