Leusden,
23
november
2018
|
14:23
Europe/Amsterdam

De 911 type 964: een nieuwe start

Op 27 november (28 november Nederlandse tijd) presenteert Porsche de achtste generatie van de 911 in Los Angeles, 55 jaar na het debuut van de originele 911. Reden genoeg dus om terug te blikken op de 7 voorgaande generaties. Vandaag: de derde generatie, Type 964.

De derde generatie 911 stond intern bekend als Type 964. Hij combineerde het klassieke 911-silhouet met geavanceerde technologie. Bovendien betekende het nieuwe model een gok op de toekomst van Porsche. Het bedrijf ging door een moeilijke fase. Maar de gok pakte goed uit.

 

Vertrouwd silhouet, geavanceerde technologie

In 1988 liet de eerste modelvariant van de 964-reeks direct zien hoe geavanceerd de nieuwe 911 was. De 911 Carrera 4 Coupé maakte gebruik van het vierwielaandrijvingssysteem dat Porsche had ontworpen voor de 959 supercar. Het 4x4-systeem met elektronisch aangestuurde en hydraulisch geregelde aandrijfkrachtverdeling was zijn tijd ver vooruit. ABS en stuurbekrachtiging waren standaard op de het nieuwe model. De achterwielaangedreven 911 Carrera 2 volgde in 1989. Tegelijkertijd werden ook de Cabriolet- en Targa-uitvoeringen gepresenteerd. Ondanks het vertrouwde uiterlijk bestond de 964 voor 85% uit nieuwe onderdelen. De geïntegreerde bumpers waren daarbij blikvangers.

Innovatie op alle fronten

In de 964 was de inhoud van de zescilinder boxermotor gegroeid tot 3,6-liter. In de Carrera 2/4 was hij goed voor 250 pk. Een technische innovatie was de twinspark ontsteking, die Porsche oorspronkelijk had ontwikkeld om de betrouwbaarheid van vliegtuigmotoren te vergroten. Ook nieuw was de automatische tevoorschijn komende achterspoiler. Deze zorgde voor extra neerwaartse druk. Een andere nieuwe technologie was de adaptieve Tiptronic-transmissie, die soepel overschakelen zonder verlies van aandrijfkracht mogelijk maakte.

Het dertigjarige jubileum

Een van de opvallendste modellen van de 964-reeks was de zogenaamde ‘Jubi-Elfer’ uit 1993. Dit model werd in een oplage van 911 exemplaren gemaakt om het 30-jarige jubileum van de 911 te vieren. De limited edition viel op door zijn brede Coupé-carrosserie in combinatie met het onderstel en de 17 inch wielen van de 911 Turbo. De grote achterspoiler ontbrak echter. Het jubileummodel kreeg de exclusieve kleur Viola Metallic en het interieur was uitgevoerd in Rubicon grijs. De jubileummodellen waren in no time uitverkocht.

Een nieuwe Speedster

In 1993 presenteerde Porsche ook de 911 Speedster met lage voorruit, een gewijzigde dakconstructie en de opvallende ‘double bubble’ afdekking achter de voorstoelen. Er werden 930 exemplaren gebouwd op basis van de Carrera 2 cabriolet en 15 met een Turbo-look widebody.

Turbo

Ook binnen de 964-reeks waren de Turbo’s de topmodellen. In eerste instantie beschikte de 964 Turbo over de 3,3-liter motor met 320 pk. De 911 Turbo S was al goed voor 381 pk. Begin 1993 kreeg de 911 Turbo een 3,6-liter motor met 360 pk. In oktober van dat jaar werd er op de deur geklopt: de nieuwe generatie 911 was klaar voor de start.

Infographic

Tussen 1988 en 1994 produceerde Porsche in totaal 63.762 modellen van het Type 964.