Leusden,
19
april
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

De 911 Speedster door de jaren heen

‘Rijplezier komt niet voort uit comfort’, zei Ferdinand Porsche ooit. De allereerste Porsche 356 Speedster uit 1954 bewees dat; het was een puristische sportwagen voor die hards. Hoewel z’n nakomelingen een stuk minder spartaans waren, zijn het stuk voor stuk iconen met liefhebbers van over de gehele wereld. We kijken terug op de geschiedenis van de Porsche Speedster-modellen.

356 Speedster

Een laag, gebogen voorruitje dat gemakkelijk was te verwijderen voor een lekker weekendje op het circuit, een opvouwbare regenkapje en - tegen meerprijs – steekramen voor de portieren. Dat waren in 1954 de smakelijke ingrediënten van de allereerste Porsche 356 Speedster.

De spartaanse cockpit had lichtgewicht kuipstoelen met rugleuningen die niet waren te verstellen. Het aantal klokken was beperkt tot een snelheidsmeter en een temperatuurmeter. Verwarming en een toerenteller waren alleen tegen meerprijs beschikbaar, waardoor de basisprijs onder het magische bedrag van 3.000 dollar bleef.

Met 1.171 exemplaren in zijn beste jaar was de 356 Speedster een daverend succes. Desondanks zette Porsche dit succesverhaal pas tientallen jaren later voort. Fans van spartaans open rijden moesten namelijk wachten tot 1989, toen de open sportwagen die twee jaar eerder als concept car op de IAA werd getoond als Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster bij de dealer stond. Dat was in het laatste productiejaar van de 911 G-serie.

911 Carrera 3.2 Speedster

In tegenstelling tot zijn voorganger, die ontworpen was om spartaans en betaalbaar te zijn, was de Carrera 3.2 Speedster het vlaggenschip van de G-serie. De meest open versie van de 911 met de optiecode M503, had de brede wielkasten die kenmerkend waren voor de Turbo Look. Ook het chassis en het remsysteem kwamen van de 911 Turbo. In tegenstelling tot z’n voorganger was het interieur niet karig ingericht. Wel ontbraken de achterzittinkjes vanwege de nieuwe, smallere dakconstructie. Porsche bouwde naast de WTL-versie ook nog een klein aantal smalle Speedsters, voor de puristen onder de puristen.

Net als bij de 356 Speedster was het dak alleen bedoeld als noodoplossing bij extreme weersomstandigheden en was het niet bedoeld als een permanent ontwerpelement. Meestal werd de lichtgewicht dakconstructie verborgen onder de slanke bulten van de fiberglas afdekking achter de stoelen, waardoor de Speedster zijn karakteristieke uiterlijk kreeg. Dankzij het lichtgewicht dak en de verwijdering van de achterzittinkjes, woog de Carrera 3.2 Speedster zeventig kilo minder dan de 911 Cabriolet. Dit, in combinatie met een lager zwaartepunt en de aangepaste spoorbreedte, maakte het voertuig uiterst wendbaar. Vanwege de kosten en zeldzaamheid van het voertuig - slechts 2.104 eenheden werden geproduceerd - was de Speedster echter populairder bij verzamelaars en liefhebbers dan bij degenen die op zoek waren naar pure autosportbeleving.

964 Speedster

Drie jaar na de productiestop van de G-Serie kwam Porsche opnieuw met een Speedster, dit keer op basis van de luchtgekoelde 964. Deze versie van de Speedster was met zijn chassis dat vrijwel ongewijzigd was overgenomen van de 964 Carrera RS uitermate sportief, net als de kuipstoelen - met rugleuningen waarvan de schalen waren te bestellen in dezelfde kleur als de auto - en lichtgewicht portiertrims waarbij de portieren met een lusje moesten worden ontgrendeld. In tegenstelling tot de Carrera 2 en Carrera 4 Cabriolets was praktisch elke luxe weggelaten in de 964 Speedster. Er waren geen elektrisch bedienbare ramen, airconditioning en radio waren alleen tegen meerprijs leverbaar. De 964 Speedster had dezelfde kapconstructie en de lage voorruit van de Carrera 3.2 - en bijna alle geproduceerde voertuigen hadden het smalle Carrera-koetswerk. Van de 936 eenheden uit de 964-serie werden slechts twintig breedheupige WTL’s geproduceerd door Porsche Exclusive Manufaktur.

997 Speedster

De volgende serie van de 911 Speedster is nog zo’n zeldzaamheid. Porsche bouwde dit gelimiteerd model in het najaar van 2010 om het einde van de watergekoelde 997-serie te markeren. De 356 exemplaren die Porsche bouwde hadden dezelfde aandrijflijn als de 997 Carrera GTS met 408 pk. Tot de standaarduitrusting behoorden een sportuitlaatsysteem, PDK-transmissie en PCCB-keramische remmen, evenals de mogelijkheid voor de eigenaar om het nummer van hun voertuig te kiezen. Voor het eerst in de geschiedenis van de Speedster was het dak niet langer een ‘Notverdeck’, maar nu 100% waterdicht en geschikt voor dagelijks gebruik. Om het gewicht van de auto laag te houden, moest je het nog wel steeds met de hand openen en sluiten.