Leusden,
02
november
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

‘Dat wordt mijn auto’

De Noor Erling Henningstad is een van de meer dan 20.000 potentiële kopers die wereldwijd heeft gekozen voor de nieuwe Porsche Taycan. Hoe kan iemand een auto kopen waarvan hij vrijwel niets weet - behalve dat het een Porsche is?

Een mild briesje voert het geluid van verkeer van de snelweg E6 met zich mee richting Skedsmokorset, een klein Noors dorpje onder de rook van Oslo. Als je naar het zuiden rijdt, is Oslo zo’n vijfentwintig kilometer verwijderd; de Noordkaap ligt ongeveer 2.200 kilometer verderop. Software-ingenieur Erling Henningstad (57) loopt de veranda van zijn huis op en knijpt zijn ogen dicht tegen het felle zonlicht. Een vlaggenmast met de rood-wit-blauwe vlag van Noorwegen staat op de stenen binnenplaats van zijn 150 jaar oude boerderij. Naast de vlaggenmast staat z’n Tesla Model S, die binnenkort het veld zal ruimen voor een splinternieuwe Porsche Taycan. De software-ingenieur opent een aluminium koffertje en haalt daar voorzichtig een wit model uit: een 1:10 versie van zijn toekomstige sportwagen. Henningstad bestudeert de miniatuur-Taycan van alle kanten. Hij is tevreden met wat hij ziet en glimlacht. De Noor verheugt zich nu al op zijn nieuwe auto in de schaal 1:1.

Een droom die uitkomt

Een Porsche is altijd al de droom van Erling Henningstad geweest. Bijna dertig jaar geleden verwezenlijkte hij die droom op een haar na met de koop van een Porsche 911. Maar met een eerste kind op komst was er meer behoefte aan ruimte voor heel veel buggy's en dito bagage. Henningstad koos uiteindelijk voor een brave gezinswagen, maar bleef van een Porsche dromen. Heel lang. Tot hij rond 2015 de conceptstudie Mission E voor het eerst op het internet zag. “Ik was gelijk verkocht en dacht: dat wordt mijn auto,” herinnert hij zich. De conceptstudie is nu realiteit geworden en staat begin volgend jaar in de showroom onder de naam Taycan. Noren hebben deze auto sinds april vorig jaar kunnen reserveren. Porsche heeft alleen al in dit Scandinavische land meer dan 2.700 aanbetalingen ontvangen. Een van de eerste auto’s wordt aan Henningstad uitgeleverd.

Elektrische aandrijving en Porsche is voor Henningstad dé ideale combinatie. “Ik ben een gepassioneerd automobilist. En ik ben daarnaast een fan van de elektrische aandrijving.” Zijn zoon Nils-Henrik ging hem in die passie overigens voor. Diens eerste auto was een kikker-groene elektrisch Kewet, een voertuig van Deens fabricaat met een top van 80 km/u en ultralage bedrijfskosten. Z’n vader Erling zag weliswaar de (financiële) voordelen van de kleine auto, maar zijn hart ging er als autosportliefhebber bepaald niet sneller van kloppen. Dat in tegenstelling tot de Taycan.

Noorwegen is wereldwijd een van de grootste voorvechters van elektromobiliteit. Sinds 2012 hoef je bij de aanschaf van een elektrische auto geen invoerbelasting en btw te betalen. Eigenaren van een elektrische auto betalen ook minder wegenbelasting, hoeven geen tol of parkeergeld af te rekenen en mogen ook bus- en taxibanen gebruiken. Het resultaat is overweldigend: in maart 2019 werden voor het eerst meer auto's met elektrische aandrijving geregistreerd dan met benzine- of dieselmotoren. Overrompeld door het succes heeft de Noorse overheid de rem op de riante regelingen gezet. Elektriciteit ‘tanken’ is in Oslo niet langer gratis. Maar overheidssubsidies overtuigden mensen als Erling Henningstad wel. Hij wilde in eerste instantie twee auto’s kopen: een elektrische auto voor de dagelijkse ritten naar zijn kantoor en een auto met een verbrandingsmotor om zonder onderbreking naar zijn vakantieadres in het Jotunheimen-gebergte te rijden, 300 kilometer verderop.

Toen zag hij de Tesla Model S. Vanaf dat moment reed hij alleen nog maar puur elektrisch. Niet alleen naar zijn kantoor in Oslo, maar ook naar de bergen op wintersport. “Dat werkte prima,” zegt hij, vooral dankzij het eerste snellaadstation van Noorwegen halverwege Lillehammer. Henningstad, zijn vrouw Elin Lauvstad, dochter Hannah en zoon Nils-Henrik namen daar meestal een lunchpauze terwijl de accu werd geladen. Slechts eenmaal had hij ‘Rekkeviddeangst’, vrij vertaald ‘bereik-angst’, de vrees om met een lege accu stil te komen staan. In Noorwegen stond het woord ‘Rekkeviddeangst’ in 2013 op plek twee op de lijst van ‘Words of the Year’. Henningstad herinnert zich: “We kwamen terug van de wintersport. Eigenlijk zat er nog genoeg energie in de accu voor een normale rit. Maar dit was geen normale rit. Het was namelijk minus 20 graden en dat kost energie en bereik.”

Het werd al snel duidelijk dat de reikwijdte van de auto onvoldoende zou zijn, en dus rolde de Tesla op zijn laatste adem naar een tankstation met een normale stroomaansluiting. “We waren pas na middernacht thuis,” zegt Henningstad. Nu kan hij erom lachen. “Maar toen was het niet leuk om urenlang bij een verlaten tankstation in de vrieskou te wachten tot er voldoende stroom in de accu’s was gedruppeld.”

Noorwegen klaar voor elektrische auto's

Het is Henningstad nooit meer overkomen. In elk geval neemt de ‘bereik-angst’ bij elk nieuw laadstation dat wordt geopend verder af. Eind vorig jaar waren er in Noorwegen 10.711 openbare e-tankstations - met een huidig wagenpark van ongeveer 220.000 elektrische auto's. Niemand maakt zich zorgen dat de infrastructuur niet toereikend zal zijn voor de hoogconjunctuur van elektrische auto's. De meeste huizen in Noorwegen worden verwarmd door elektriciteit. Het elektriciteitsnet is dienovereenkomstig robuust en ruim bemeten. Omdat de huizen ook steeds minder energie nodig hebben door modernisering en betere isolatie, is er voldoende capaciteit voor elektrische auto's. Bijna alle elektrische energie van Noorwegen wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen die dus CO2-vrij zijn. Ongeveer 96 procent bestaat uit waterkracht.

“Met een elektromotor rijd je schoner dan met alle andere aandrijvingen - althans op de lange termijn,” zegt Henningstad. “Vooral in de stad of hier in de dichtbevolkte omgeving van Oslo is het belangrijk dat auto's zo min mogelijk vervuilende stoffen uitstoten en zo weinig mogelijk geluid produceren.” Dat dit nu synoniem is met een Porsche, vindt de Noor “geweldig”. Daar komt zijn vertrouwen in het merk Porsche bij: de race overwinningen, het design, de positieve geluiden in de pers. “Duitsers weten hoe ze goede auto’s moeten bouwen.”

De definitieve specs van de Taycan van Henningstad zijn nog niet vastgesteld. Z’n elektrische sportwagen wordt waarschijnlijk uitgevoerd in wit - net als het 1:10-model. Maar dat is van secundair belang. “Wat ik absoluut van Porsche verwacht, is een betere wegligging dan zijn concurrenten, betrouwbaardere prestaties en een hogere kwaliteit.”

Henningstad weet nu al waar de eerste reis met de Taycan hem voert: hij heeft gekozen voor een bochtig landweggetje in de buurt van zijn landgoed. Ook de muziek die over het soundsystem knalt is nu al bepaald: The Beatles en Dire Straits. Eindelijk zal hij voor het eerst zijn eigen Porsche rijden. Denkbeeldig houdt hij het stuur al vast. Zijn droom ligt nu binnen handbereik.