Leusden,
13
oktober
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Covermodel: Porsche Carrera RS 3.8

Wanneer de strijd tussen een visie en twijfel in gelijkspel eindigt, is er onherroepelijk sprake van een compromis. Wanneer een visie echter de vrije hand krijgt, eindigt dit met een resultaat in de meest pure vorm. Een in meerdere opzichten perfect voorbeeld daarvan, is de 911 Carrera RS 3.8. Autojournalist en Engine of the Year-jurylid Natan Tazelaar kreeg de kans ermee te rijden, Andrew Walkinshaw maakte de foto’s.

Homologatiemodel

Zelfs als je de tel kwijt bent van het aantal Porsches dat je gereden hebt, blijft er altijd dat mentale wensenlijstje met speciale modellen en varianten waar je nog graag een keer achter het stuur kruipt. Sta je dan opeens met de sleutel in de hand naast een auto die al decennia in de top van dat lijstje verkeert, dan is het gevoel van gelukzaligheid nauwelijks te beschrijven. In mijn geval was het ook niet zomaar een van de 55 productie-exemplaren van de Carrera RS 3.8, maar een model dat voor de productiestart volledig met de hand op de motorsportafdeling in Weissach werd gebouwd en destijds diende voor persdoeleinden en op talloze voorpagina’s over de hele wereld kwam te staan. Een beroemdheid dus. De Carrera RS 3.8 diende als homologatiemodel voor de Carrera RSR 3.8, die ontwikkeld werd voor lange afstandsraces en daarin direct zeer succesvol bleek. Tijdens de 24 uur van Le Mans scoorden Jürgen Barth, Dominique Dupuy en Joel Gouhier in 1993 een eerste plaats in de GT-categorie, Irmgartz en Wirdheim schreven de 24 uur op de Nürburgring op hun naam en op Spa-Francorchamps werd de etmaal durende race afgesloten met een parade van zes Porsches RSR 3.8 aan kop.

Gewichtsbesparing

Dit ongekende succes in de racerij was het resultaat van talloze veranderingen ten opzichte van de standaard Carrera 2, waar de RS 3.8 in basis van afgeleid is. Het onderstel van de 3.8 was nagenoeg gelijk aan dat van de RS 3.6, met een in vijf stappen verstelbare stabilisator van 24 millimeter vóór en een drievoudig verstelbaar exemplaar van 21 millimeter achter. De voorremmen waren afkomstig van de Turbo 3.6 en hadden dus vier zuigers per klauw, de achterremmen kwamen van de Carrera RS (3.6) en ABS was de enige vorm van elektronische ondersteuning. Gewichtsbesparing stond met grote letters bovenaan de prioriteitenlijst van Roland Kussmaul die het ontwikkelingsteam leidde, dus is het interieur rigoureus ontdaan van alles wat niet direct bijdraagt aan betere prestaties. De achterzittingen en het overgrote deel van de geluidsisolatie verdwenen, de deurbekleding werd vervangen door lichtgewicht exemplaren met een lusje voor het openen en sluiten van de portieren, airconditioning en stuurbekrachtiging ontbraken en twee Recaro racekuipen leverde naast een betere zitpositie ook een paar kilo minder ballast op. Aan de buitenkant ging het afvalprogramma verder, want de stalen deuren en het kofferdeksel en de motorkap werden vervangen door aluminium exemplaren en de auto kreeg de wellicht mooiste achtervleugel die ooit achterop een 911 heeft gestaan. Met het oog op circuitgebruik was deze vleugel in zes standen verstelbaar. De brandstoftank van 92 liter die voor andere 964-varianten optioneel was, kreeg de RS 3.8 standaard mee en toch kwam het totaalgewicht uiteindelijk op slechts 1.210 kilo. Maar liefst 140 kilo minder dan een standaard Carrera 2.

Middelpunt

De motor in de RS 3.8 nam toe in volume door een boring van 102 in plaats van 100 millimeter bij een onveranderde slag van 76,4 millimeter. De zuigers werden niet alleen groter, maar ook lichter voor een betere respons. Het inlaattraject werd ingrijpend gewijzigd met zes individuele gaskleppen voor een optimale vulling bij alle toerentallen en het nieuw ontwikkeld uitlaatsysteem zorgde voor een lagere tegendruk. Het resultaat was een vermogen van 300 pk bij 6.500 tpm en een maximum koppel van 360 Nm bij 5.250 tpm, waarmee duidelijk is dat de 3.8 flink aangespoord moet worden om optimaal te kunnen presteren. Met een sterkere koppeling, een lichtgewicht vliegwiel en dezelfde versnellingsbakverhoudingen als de RS 3.6 stuurt de 3.8 zijn krachten via een 40 procent sperrend differentieel naar de achterwielen. De sprinttijd naar 100 km/h is een voor de jaren negentig zeer indrukwekkende 4,9 seconden en de topsnelheid van 270 km/h wordt niet bepaald door de luchtweerstand maar door de toerenbegrenzer. De RSR wist met dezelfde, maar nog verder getunede motor overigens een maximaal vermogen van 350 pk bij 6.900 tpm te bereiken. Dat de straatauto nauw verwant is aan de raceauto blijkt onder andere wanneer we op enkele stille wegen wat meer van de boxermotor vragen; bij minder dan 3.000 tpm is de 3.746 cc zescilinder nog niet heel bereidwillig. Het maximale toerental van 7.100 tpm is op de openbare weg overigens iets om voorzichtig mee te zijn, want de luidruchtige motor trekt enorm veel aandacht en je bent sowieso al het middelpunt van de belangstelling met deze knalgele circuitatleet. Het spreekt voor zich dat het onderstel aanzienlijk stijver is dan bij de andere 964-varianten, maar in combinatie met de zeer directe besturing, de goed doseerbare remmen en het lage gewicht is de RS 3.8 de ideale auto voor afgelegen, bochtige trajecten. Het is overduidelijk één van de meest sportieve varianten binnen de 964-reeks, maar daarmee nog niet de snelste. In harde cijfers moet deze RS namelijk enkele sterkere Turbo-varianten voor zich dulden. Op het circuit is het echter anders, want met het race-onderstel, de 235/40 ZR18 voorbanden en 285/35 ZR18 achterbanden en vooral het lage gewicht toont de 3.8 zich oppermachtig.

Pure rijmachine

Met de prijsontwikkelingen van de afgelopen jaren is de Carrera RS 3.8 naar stratosferische hoogte geschoten en moet een potentiele koper op ruim een miljoen euro rekenen wanneer hij één van de 55 straatauto’s of één van de 45 raceauto’s wil bemachtigen. De meeste Porsche-rijders en -verzamelaars gebruiken hun auto’s gelukkig waarvoor ze bedoeld zijn en dat is ook het geval met dit exemplaar, getuige de kilometerstand van bijna een ton. Niets is namelijk triester dan een pure rijmachine met een autosportachtergrond die zijn leven doorbrengt in een garage en op autoshows omdat de eigenaar er niet mee wenst of durft te rijden…

Porsche 911 Carrera RS 3.8
Motor: 3.746 cc zescilinder boxer Type M64/04, boring x slag 102 x 76,4 mm, compressieverhouding 11,3:1, 300 pk/221 kW bij 6.500 tpm, 360 Nm bij 5.250 tpm, maximum toerental 7.100 tpm

Tansmissie: handgeschakelde 5-versnellingsbak Type G50/52, achterwielaandrijving

Wielbasis: 2.272 mm

L x B x H: 4.250 x 1.775 x 1.270 mm

Gewicht: 1.210 kg

Brandstoftank: 92 l

Topsnelheid: 270 km/h

0-100 km/h: 4,9 sec