Leusden,
23
maart
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Complexe onderwerpen, eenvoudig uitgebeeld

Porsche maakt gebruik van augmented en virtual reality, zowel voor klanten als voor werknemers. Bij de verkoop van Porsches bieden augmented en virtual reality geheel nieuwe perspectieven. Terwijl de klant de wereld van Porsche nog beter leert kennen, krijgen medewerkers van de Porsche Centra met deze futuristische technologieën een beter inzicht in complexe technische vraagstukken.

Als onderdeel van een samenwerkingsverband met Google heeft Porsche een augmented reality app ontwikkeld die de Porsche Mission E laat zien. Deze app biedt verschillende kijkmodi die de gebruiker in staat stellen om digitaal kennis te maken met de eerste volledig elektrische sportwagen van het merk. De Mission E komt tegen het einde van het decennium op de markt. Met de Mission E Augmented Reality app geeft de sportwagenfabrikant op innovatieve wijze nu al meer informatie over de technologie van de elektrische sportwagen. “We geven onze fans een virtueel voorproefje van de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche,” aldus Kjell Gruner, Vice President Marketing bij Porsche AG. “De augmented reality-technologie stelt ons in staat om complexe technische aspecten van de technologie van nieuwe modellen op een begrijpelijke en vermakelijke wijze te demonstreren. Het is belangrijk voor ons dat onze klanten kennis kunnen maken met de technologie van morgen en dat we onze passie met hen kunnen delen – overal en altijd.”

De app stelt de gebruiker in staat om het Mission E studiemodel vanuit verschillende hoeken te bekijken. Het studiemodel kan virtueel in een ruimte worden geplaatst, waarbij de augmented reality-toepassing bijvoorbeeld animaties kan maken die de aerodynamica van de auto simuleren. Röntgenachtige beelden laten de aandrijflijn en de accutechnologie tot leven komen door een kijkje te geven onder de lichtgewicht carrosserie. Daarnaast kan de auto worden weergegeven in elke kleur die de klant wenst. Het is zelfs mogelijk om een testrit te maken met behulp van augmented reality in de interactieve rijmodus.

VR voor scholing van aftersales-medewerkers

Vanwege de grote toepasbaarheid van virtual reality (VR) kunnen aftersales-medewerkers op een nieuwe wijze worden opgeleid. Door een VR-bril op te zetten, verplaatst de medewerker zich naar een virtuele werkplaats om daar nader kennis te maken met complexe technologie. Zo kunnen bijvoorbeeld de belangrijkste onderdelen van het elektrisch systeem van de Panamera 4 E-Hybrid worden bekeken en kan een reparatie aan het hoogspanningssysteem worden geoefend, waarbij de VR-bril de onzichtbare bekabeling van de auto zichtbaar maakt. Een drone geeft advies bij de uit te voeren werkzaamheden. Virtuele scholing biedt oneindig veel mogelijkheden op het gebied van voertuigsystemen en -functies, zonder daarbij enig risico te lopen. Om kennis op te doen vormt VR-training een ideale basis, zonder het sleutelen aan een fysieke auto geheel te vervangen.